Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kameror, objektiv och annan utrustning

Fokuseringsskiva EG-D till 5D MarkII

2012-12-11 22:49 #0 av: Ove555

Tycker det skulle vara bra att ha rutnät i sökaren.

http://www.dustinhome.se/product/5010596244/canon-fokuseringsskiva-eg-d-eos-5d-mk-ii/?s=c#intcmp=con_sel

Vill gärna veta mer om den och hur man monterar den i kameran.

Anmäl
2012-12-11 23:17 #1 av: Inkanyezi

http://www.focusingscreen.com/work/5d2en.htm

Det är precis likadant när man ska byta på 40D, bara annan skiva.

Det finns en parameter att ställa in i menyerna när man har bytt skiva, för att ljusmätaren ska stämma, så det steget får man inte glömma. den nya skivan ska ha medföljande instruktion om hur den ska ställas in.

Anmäl
2012-12-12 13:52 #2 av: MonisN

Jag bytte på min 5D mk II och det har jag inte ångrat. Jag har inte ändrat något i menyn och har inte märkt någon skillnad.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anmäl
2012-12-12 19:44 #3 av: Inkanyezi

Det är inte säkert att det är särskilt stor skillnad, men olika sökarskivor kan ha olika stort ljusgenomsläpp och dessutom verka något olika med olika brännvidd och bländare, vilket är inprogrammerat i kameran när man ställer in den för den nya sökarskivan i menyn.

Anmäl
2012-12-12 20:11 #4 av: Ove555

Ja, det ser enkelt ut att byta den där skivan på filmen. Och då förmodar jag att det medföljer en sådan där tång med en ny fokuseringsskiva.

Inkanyezi. Är det inte så då att man ska gå in i menyn och välja 1:Eg-D om man har bytt till den fokuseringsskivan för att ljusmätaren ska stämma?

Anmäl
2012-12-12 21:17 #5 av: MonisN

ove555, det stämmer att du ska ställa om till Eg-D. Jag missförstod Inkan i hans svar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anmäl
2012-12-23 17:37 #6 av: Ove555

Har fått den nya fokuseringsskivan nu. Frågan är om man ska våga sig på att försöka byta den själv eller det är kanske bäst att gå till en fotoaffär och be om hjälp med det?

Har aldrig bytt någon fokuseringsskiva.

Anmäl
2012-12-23 18:08 #7 av: Inkanyezi

Det är struntenkelt. På min Contax RTS har jag gjort det många gånger, och på Canon F1 också. När man plockar bort sökarskivan kommer man också åt att ta bort damm i sökaren.

Följ bara instruktionerna. Ramen snäpper fast upptill i spegelhuset, och den släpper och fälls ner på gångjärnet så att den lägger sig invid spegeln när man lossar spärren, vilket man lätt kan göra med verktyget av plast om det har krokig spets, eller med en nagel.

Man ska aldrig fingra på själva skivan eller på prismat när skivan är borta, och man ska absolut aldrig vidröra spegeln. Den är mycket känslig. Men om man bara pillar där man ska så är det inga problem allt, och jag gör det hellre själv än överlåter det åt någon annan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.