Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 739 ggr
[Rakach]
12/11/12, 1:17 PM

Inbyggda blixten slutade fungera

Hej,

Har en Canon EOS 550D och den har fungerat som den ska sedan jag fick den för 2,5 år sedan. Men nu har blixten lagt av.

Förra veckan var jag ute och fotade snön i fem minuter och den fungerade då precis som vanligt. Men när jag skulle fota dagen efter gick inte den inbyggda blixten upp och jag har inte fått den att fungera igen.

Vad kan det vara för fel och vad kan jag göra åt detta?

Annons:
JazzBass
12/11/12, 1:58 PM
#1

Vilket läge fotar du i? Då du skriver att "den inte gick upp" låter det som du oftast fotar i gröna rutan-läget eller nåt av motivprogrammen, och nu halkat bort från det. Den går aldrig upp automatiskt i Av, Tv, M eller P-lägena, och förstås inte heller i autoläget för avstängd blixt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
12/11/12, 5:06 PM
#2

Min fd 550D pajja oxå i kylan.

Den kameran skall man nog inte använda på vinterhalvåret.

[Rakach]
12/11/12, 6:31 PM
#3

#1 Oftast fotar jag i något av autolägena, men har börjat fota mer manuellt också. Vet att blixten inte går upp automatiskt i Av, Tv, M o P lägena, men nu går det inte att fälla upp blixten i något läge.

#2 Aj då, men jag har ju fotat mycket i snön de andra vintrarna och då har det gått bra, nu var jag inte ens ute i fem minuter och den lade av.

[Rakach]
12/11/12, 8:51 PM
#4

Puh, nu har jag fått den att fungera som vanligt igen. Googlade mig till en fotosida där det stod att detta är vanligt förekommande på EOS kameror och fick ta en nål och peta till en liten spärr på foten där den externa blixten ska sitta. Så numer har jag med en säkerhetsnål i kameraväskan också.

Inkanyezi
12/11/12, 10:07 PM
#5

Lustigt med det där lilla stiftet. Det är av plast, men när de fixar det på garantin byts det mot ett av metall som inte fastnar. Om man petar på det med en nål är det risk att det kärvar ännu mer.

Upp till toppen
Annons: