Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 2414 ggr
Ove555
12/10/12, 11:41 AM

Det snöar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det ta bra bilder när det snöar? Tycker inte den här blev så bra. Men jag är nybörjare på den här typen av fotografering.

Canon eos 5D Mark II, 24-105 mm, inställt på 32 mm, 1/25, bl 6,3, AV, vitbalans: glödlampa, iso 6400, handhållen kamera.

Annons:
JNN
12/10/12, 12:26 PM
#1

Tycker nog att bilden blev bra för att vara handhållet i det ljuset, och med den slutartiden. Ska jag vara lite petig, så tycker jag nog att bilden lutar en aning, men i övrigt har jag inget speciellt att kritisera.

JazzBass
12/10/12, 12:26 PM
#2

Klart att det går att ta bild när det snöar, men det är svårt att få snöfallet synligt på ett bra sätt. Här tycker jag det dock gör det kring gatulampan.

Bilden är okej, bra komponerad och så, men jag skulle gärna se att nånting hände på bilden också, för att göra den lite intressantare. Hade du använt stativ kanske den hade blivit lite "renare", det är svårt att med så högt iso få riktigt rena klara färger och kontraster. Om objektivet har IS kunde du kanske också ha provat iso 1600, f/5,6 och 1/8s istället, det hade blivit ungefär lika ljust. Men med så långa slutartider får man knäppa några dubletter för att öka chansen att få nån riktigt skarp bild och verkligen koncentrera sig på att hålla kameran extra stadigt.