Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 2414 ggr
Ove555
12/10/12, 11:41 AM

Det snöar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det ta bra bilder när det snöar? Tycker inte den här blev så bra. Men jag är nybörjare på den här typen av fotografering.

Canon eos 5D Mark II, 24-105 mm, inställt på 32 mm, 1/25, bl 6,3, AV, vitbalans: glödlampa, iso 6400, handhållen kamera.

Annons:
JNN
12/10/12, 12:26 PM
#1

Tycker nog att bilden blev bra för att vara handhållet i det ljuset, och med den slutartiden. Ska jag vara lite petig, så tycker jag nog att bilden lutar en aning, men i övrigt har jag inget speciellt att kritisera.

JazzBass
12/10/12, 12:26 PM
#2

Klart att det går att ta bild när det snöar, men det är svårt att få snöfallet synligt på ett bra sätt. Här tycker jag det dock gör det kring gatulampan.

Bilden är okej, bra komponerad och så, men jag skulle gärna se att nånting hände på bilden också, för att göra den lite intressantare. Hade du använt stativ kanske den hade blivit lite "renare", det är svårt att med så högt iso få riktigt rena klara färger och kontraster. Om objektivet har IS kunde du kanske också ha provat iso 1600, f/5,6 och 1/8s istället, det hade blivit ungefär lika ljust. Men med så långa slutartider får man knäppa några dubletter för att öka chansen att få nån riktigt skarp bild och verkligen koncentrera sig på att hålla kameran extra stadigt.

Om jag får länka till en av mina favoritbilder jag tagit när det snöat, så är den här: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/7443347998/in/photostream Här använde jag den inbyggda blixten för att synliggöra snöflingorna, vilket lyckades ganska bra. Jag använde min dåvarande Nikon D60 med ett nytt Sigma 10-20/3,5 med 82mm filtergänga och motljusskyddet på. Det stora objektivet och motljusskyddet hindrade blixten från att träffa snöflingorna precis i mitten och under kameran, vilket var bra då det inte skymde motivet för mycket. Resultatet blev jag som sagt nöjd med. Färgerna är kanske inte helt hundra men jag är nöjd med stämningen i bilden för det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
12/10/12, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då undrar jag om detta:

Här är 2 bilder tagna olika kvällar med Canon eos 5D Mark II.

Bilden t,v: 1/100, bl 5,6, M-läge, vitbalans: glödlampa, iso 12800, 24-105, inställt på 40 mm, handhållen kamera, klart väder.

Bilden t,h: 1/20, bl 6.3, AV, vitbalans: glödlampa, iso 6400, 24-105, inställt på 55 mm, handhållen kamera, snöfall.

Här tycker jag den vänstra bilden blivit skarpare.

Undrar vad det beror på? Den vänstra är ju ändå tagen med dubbelt så högt iso-tal och större bländare.

JazzBass
12/10/12, 2:36 PM
#4

Troligtvis har du varit lite skakigare på hand på högra bilden, den är ju trots allt ändå tagen med en fem gånger längre slutartid. Om du tar en serie bilder på fri hand med en och samma slutartid och detaljgranskar dem, kommer du nog se att några är skarpare än andra. Fokusen kan också vara bättre inställd på den vänstra bilden än på den högra.

Sen när man jämför små bilder så ser man inte så mycket effekterna av det höga isotalet som man gör om man ser på bilderna i stort format, bortsett från att färgerna och kontrasterna kan se lite sämre ut.

Den här bilden tog jag med 1/13s slutartid, f/4 och iso 2000. Det gav en pixelskarp bild. Men jag hade flera bilder från samma tillfälle där fokusen varit lite fel och som drabbats av lite skakoskärpa. Hade dock skarpa bilder med 1/5s slutartid också, men jag föll för den här kompositionen. Jag minskade dock slutartiden i nåt skede (och höjde iso) för att det skulle bli fler lyckade bilder. Åtminstone hälften av bilderna med 1/5s slutartid blev relativt oskarpa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
12/10/12, 2:45 PM
#5

Tänkte på en sak efteråt. Man ser ju att den högra bilden är tagen på längre avstånd. Det är kanske mest det som gör att det är sämre skärpa?

Ja slutartiden kan nog göra en del också. Men det är bildstabilisator på objektivet, och den var på.

JazzBass
12/10/12, 2:55 PM
#6

Njä, det är troligtvis slutartiden som är det mest avgörande. Ju längre tid, desto svårare blir det för stabilisatorn och desto stadigare måste man hålla kameran.

En annan sak kan också spela stor roll här. Har du skärpt upp och förminskat bilderna på olika vis?

Dessutom är kontrasten lite högre på den vänstra, vilket kan bidra till att den ser ännu lite skarpare ut än den högra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Ove555
12/10/12, 3:19 PM
#7

orginalbilden på den vänstra var på 10,1 mb jpg, och den högra på 7,96 mb jpg.

Vet inte varför den vänstra blev drygt 2 mb större och vad jag minns efterbehandlade jag inte dom och hade kameran på samma inställning på båda.

Sen minskade jag den på 10,1 mb till 585 jpg (den vänstra), och den på 7,96 mb till 474 jpg (den högra). Sen satte jag ihop dom till en bild i photoshop.

Men jag tycker redan när jag tittar på orginalbilderna att den vänstra är klart skapare.

Inkanyezi
12/10/12, 3:30 PM
#8

Det är antalet detaljer framför allt som ger större filer i jpeg.

Jag hade tänkt skoja till det och säga att det är för att den ena är i Osby och den andra i Älmhult, men det är svårt med ironi i text. Foten i munnen

Upp till toppen
Annons: