Annons:
Etikettövrigt
Läst 2286 ggr
Ove555
2012-12-07 20:56

Sensorrengöring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag tittade i sökaren såg det ut ungefär så här (se teckning) med linjer och smutsfläckar. Trodde det var smuts i sökaren. Men nu när jag undersökte det närmare ser det ut att sitta på sensorn.

Har gått in i kamerans meny och gjort en sensorrengöring, men jag får inte bort det.

Måste jag lämna in kameran för rengöring om problemet kvarstår, och var kan man i så fall lämna den?

Och vad kostar det att byta sensorn om det är så illa så den är skadad, eller kan man få det på garantin?

Annons:
ru4real
2012-12-07 21:04
#1

Är du säker att det är på sensorn och inte på mattskivan? jag har själv en massa repor på mattskivan, men inte på sensorn. Och jag rekommenderar inte att man gör det själv, den är jättekänslig och det är relativt enkelt att skada den. Lyckades aldrig riktigt få bort skit i överkant på min gamla kamera.

Kolla tillverkare, se vem som har generalagentur i sverige för att se var de rekommenderar att man skickar in den. Borde inte vara alltför dyrt, ev kan det gå på garantin, har faktiskt ingen aning.

Ove555
2012-12-07 21:17
#2

Det ser ut att sitta på den skivan som sitter ovanpå spegeln, tog lite med fingert och då kunde jag se i sökaren att jag kunde röra på partiklar som satt på den.

Men det jag ritat på teckningen verkar inte gå få bort, och vet inte säkert vad det sitter heller, men det sitter inte på objektivet.

ru4real
2012-12-07 21:20
#3

Tryckluft på burk kanske kan hjälpa? men peta helst inte på sensorn, det kan skada den som sagt. En mjuk pensel kanske kan ta bort fläckarna?

JazzBass
2012-12-07 21:28
#4

Syns det i sökaren är skräpet troligtvis på mattskivan, alternativt i själva sökaren. Det är åtminstone inte på sensorn. Om det är på sensorn syns det inte i sökaren utan endast på bilderna, och då främst på små bländare. Det här gäller åtminstone vanliga DSLR-kameror med optisk sökare, kan vara annorlunda för kameror med elektronisk sökare. (Oj man ska inte skriva för länge på sina inlägg, den här kommentaren blev lite överflödig…)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
2012-12-07 21:45
#5

Enklast att se om det sitter på sensorn är ju att ta en bild på dels största bländare och en på minsta bländare, mot ngt väldigt ljust, utan fokus.

Då kan du se var det det sitter (sensor el mattskiva). Plåta mot t ex badrumstaket eller kökstaket (oftast vita och med bra stark belysning).

Ove555
2012-12-07 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ska nog ta kontakt med affären där kameran är köpt. Dom borde ju veta vad man ska göra åt saken.

#5 Utan focus. Du menar att man ska fotografera t,ex ett vitt rumstak då, utan att ställa in någon skärpa då eller?

På den här bilden är en fläck som jag förmodar har med kameran att göra.

Annons:
ru4real
2012-12-07 21:58
#7

Testa först iaf, ta ett par bilder och se var det kan sitta ev.

Inkanyezi
2012-12-07 22:43
#8

#6 Fläcken vid fönstret på bilden är troligen en snöflinga som är mycket nära kameran, kanske rentav på själva frontlinsen eller filtret om du har ett sånt, eller mycket nära framför. Den sitter inte inne i kameran.

ru4real
2012-12-08 12:26
#9

Precis, utan fokus, men testa med fokus också. Men det måste vara helt ljust för att man skall kunna se eventuella fläckar.

Ove555
2012-12-08 12:33
#10

#9 Tar jag med studioblixtarna på ett vitt papper måste väll räcka?

ru4real
2012-12-08 12:37
#11

Absolut.

Ove555
2012-12-08 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här har jag tatt en med studioblixtarna på ett vitt papper och oskärpa (men vitt blir ju tyvärr blått med blixt).

M-läge, 1/160, bl 18, vitbalans: blixt, iso 100, 24-105, inställt på 105 mm.

Ove555
2012-12-08 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och här har jag tatt med skärpa, för övrigt samma som #12.

Annons:
Inkanyezi
2012-12-08 13:34
#14

Jo, du har en dammråtta någonstans, men det framgår inte var. Vid mycket liten bländare brukar damm på sensorn bli reltativt skarpt, medan smuts på objektivet i vissa lägen kan komma fram, men mycket oskarpt. Om man tar med större öppning kommer sånt som finns på objektivet att helt försvinna, medan det som sitter på sensorn är kvar, men blir mer suddigt.

Om du har något objektiv med lång brännvidd som kan bländas ner mer än till 18 så ser du det bättre vid exempelvis f/32. Du kan gå väldigt nära papperet när du tar bilden, så att det helt täcker bildytan och blir ännu suddigare, och för att få mer exponering, reglerar du det med avståndet mellan blixten och papperet.

Om fläcken blir någotsånär skarp vid f/32 så är det smuts på AA-filtret framför sensorn. Det kan man göra rent själv med rengöringssats som finns att köpa. Det går inte på någon garanti, och det är väldigt få som åtar sig att göra jobbet, eftersom man inte kan lämna någon garanti på det.

Ove555
2012-12-08 13:42
#15

#14 Det enda jag har är Sigma 70-300. Och det går blända ner till 22.

Var inne i en fotoaffär i går och fick det lite rengjort, men det har tydligen inte gjort tillräcklig nytta. Tittade tyvärr inte så mycket när han rengjorde, men såg att han skruvade av objektivet, så han rengjorde nog lite inne i kameran också.

Men den här lilla dammråttan som finns någonstans verkar ju i alla fall inte ha så iögonfallande stor effekt på bilderna. Så vad jag förstår så är det sällsynt att folk i allmänhet lägger märke til det, om man inte fotograferar t,ex på ett vitt papper.

Upp till toppen
Annons: