Annons:
Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 4885 ggr
Ove555
12/5/12, 11:46 PM

5D Mark II. Bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tråd för bilder tagna med Canon eos 5D Mark II.

Objektiv: Canon 24-105 mm, inställt på 24 mm, 1/80, bl 6.3, iso 4000.

Annons:
Ove555
12/6/12, 12:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Canon 24-105 mm, inställt på 40 mm, 1/100, bl 5,6, vitbalans: glödlampa, iso 12800.

Inkanyezi
12/6/12, 12:39 AM
#2

#0 I hörnan där, vid skylten med något polkagrisliknande, finns en affär som heter Boutique Eden. Där har dom en del billiga datortillbehör, som kortläsare för en femtiolapp, bluttoothdongel USB och trådlösa möss (29:-). En av de bästa möss jag har hittat. Det finns lite annat smått och gott också.

Bilden är tagen på Drottninggatan, från Kammakargatan, backen ner mot Wallingatan.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/D7gc6WXRJR5oFzAxKs7exA

[PeterWem]
12/6/12, 2:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

24/1,4L II, 5DII.

F10 1/200 sek. ISO 100

Ove555
12/6/12, 5:45 PM
#4

En reflektion:

Vill fråga om en sak. Förmodar att jag inte är ensam om detta. Om ni tittar på den bilden jag lagt in i inlägg #1. Det jag tycker ser lite extra intressant ut på den bilden och gärna fäster blicken på är något som man ser väldigt otydligt, nämligen damen som står i skymundan i den bakre delen av bilden.

Så jag fäster inte alltid blicken allra mest på det som syns tydligast på bilder.

DesK
12/6/12, 6:44 PM
#5

Ove555 jag ser inte skymten av en människa i ditt inlägg 1, så vad menar du med din fråga?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
12/6/12, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Ja , det är inte lätt att se. Och jag lägger nog mer märke till det i och med att jag såg henne redan när jag tog bilden.

Det går att förstora upp bilden lite om du öppnar den i nytt fönster.

Jo jag undrar det om här är fler än mej som gärna fäster blicken på damen som står i skymundan där långt bak i bilden (under den gröna pricken)?

För fotograferar man t,ex efter gyllene snittet så ska man ju försöka placera det som man lägger bäst märke till i bilden, ungefär där som jag har markerat med ett stort G.

Så enligt gyllene snittet har jag ju placerat skyltfönstert ganska bra här.

http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/ta-dina-bilder-med-universell-harmoni-1.495299.html

Annons:
JazzBass
12/6/12, 8:14 PM
#7

Jag har också lite svårt att se damen i bilden, men jag ser nånting i bakgrunden till vänster som skulle kunna vara det. Jag tror du ser henne tydligast eftersom du var där på riktigt och minns situationen. För mig söker sig blicken först till skyltfönstret, närmare bestämt till dockan bredvid tomten i skyltfönstret, sen söker den sig till bakgrunden, hittar inget speciellt och kommer fram igen och noterar floraskyltarna och sen trafikskylten till höger. Men det är klart att skyltfönstret som är det ljusaste på bilden samt placerat rätt väl i gyllene snittet är det som drar till sig blicken först.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
12/7/12, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den här bilden har jag redigerat. Tyckte den blev för ljus, så jag har dratt ner ljusstyrkan lite i Windows Live Photo Gallery.

24-105, inställt på 24 mm.

1/50, bl 5,6, AV, vitbalans: glödlampa, iso 1000 (ej beskuren)

MissInAction
12/8/12, 11:35 AM
#9

Hade du inte berättat det så hade jag nog inte lagt märke till henne! Men nu ser jag Glad Hon står i en port. Det kan till och med vara två personer där? Tycker jag ser två luvor, men jag ser bara ett ansikte.

Vanligtvis så brukar jag ganska snabbt lägga märke till detaljer men jag missade visst den här gången.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Ove555
12/11/12, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har här använt snön som referans för vibalansen. Och den här bilden tycker jag stämmer ganska bra överrens med verklighetens färger. Har beskurit den lite.

2012 12 11 kl 14,25.

24-105, inställt på 45 mm, 1/80, bl 5,6, M-läge, färgton + 2 steg, kompensationen på plus (eller i alla fall mätare på plus), iso 400.

[VSK]
12/11/12, 5:03 PM
#11

#10

Är det nån form av sjukstuga eller nåt?

-Dipolen fångade mitt intresse.

Ove555
12/11/12, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

2012 12 11 kl 14,28

24-105, inställt på 35 mm, 1/80, bl 7,1, M-läge, färgton + 2 steg, vittbalans: snön, kompensationen på plus (eller i alla fall mätaren på plus), iso 400, bilden är beskuren.

MonisN
12/11/12, 7:46 PM
#13

ove555, jag ser damen, men hade nog inte reflekterat över henne om du inte frågat. Där du har satt ett G stämmer bra överens med var jag först tittade.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
pellepiano
12/13/12, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Canon 50mm 1.4 En målare i Paris.

[VSK]
12/13/12, 8:45 PM
#15

#14

Vilket långt skärpedjup för att vara 1.4 Förvånad

Vilket avstånd är det mellan kameran och konstnären?

pellepiano
12/13/12, 9:23 PM
#16

Det var nog 3-4 meter ca, kommer inte ihåg så noga. Om du tänker på hur suddig bakgrunden är så har det mer att göra med brännvidden, 50mm på en ff kamera. Blir drastiskt mycket "mer"/större sudd med större bränvidd.

[VSK]
12/13/12, 9:25 PM
#17

#16

Ahhh okej. -har ju ingen FF så jag är inte van med tänket.

Ove555
12/22/12, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

1/25, bl 6,3, AV, vitbalans: AWB, iso 3200, 24-105, inställt på 24 mm.

Jag tillåter kritik.

Inkanyezi
12/23/12, 2:35 AM
#19

#11 skrivet av VSK: "Är det nån form av sjukstuga eller nåt?"

Eller nåt är det.

Huset byggdes 1921 och har varit skola. Sist den användes som skola lär ha varit 1974, och huset förvaltas av Hököns Intresseförening som har verksamhet där och också hyr ut den för olika ändamål. På övervåningen finns ett gym, och brandtrappan på utsidan är från tiden då byggnaden var skola. På övervåningen finns en liten gymnastiksal. Första veckoslutet i juli anordnar intresseföreningen en marknad på planen invid skolan.

[VSK]
12/23/12, 9:14 AM
#20

#19

Tack för info, men varför dipolen?

Annons:
Inkanyezi
12/23/12, 1:51 PM
#21

#20

Min vildaste gissning om dipolen är att ett åkeri använder eller har använt den för kommunikation och det var den högsta näraliggande lätt tillgängliga punkten. Den kan vara ur bruk, såna plockas inte alltid ner när verksamheter upphör eller flyttar. Numera använder man ju ofta i stället telefon, då radion har ganska liten räckvidd och mest lämpar sig för lokala körningar.

[VSK]
12/23/12, 2:04 PM
#22

Okej.

Tack för svar.

Inkanyezi
12/23/12, 2:25 PM
#23

Kan så klart finnas andra förklaringar också. Ibland används lokala repeterande sändare för att lösa problem med markhinder eller annat, och då använder man oftast vertikal polarisation så att signalen separeras bättre från starkare sändare. Mindre sannolikt, om det inte är en lokal station, då Hörbymasten täcker i stort sett hela landskapet.

[VSK]
12/23/12, 2:41 PM
#24

Jag har haft ett intresse gällandes dipoler och andra antenner därav min nyfikenhet.

Ove555
12/23/12, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Finns ju mer än jag som har Canon eos 5D Mark II på Foto i focus. Tycker det vore trevligt om flera med sådana kameror visar bilder här.

24-105, inställt på 24 mm, 1/125, bl 6,3, iso 4000.

hydman
12/23/12, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

en bild

Ove555
12/23/12, 5:49 PM
#27

#26

Det var ingen dålig bild. Hur får man det så bra?

Annons:
hydman
12/23/12, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

en till

hydman
12/23/12, 8:42 PM
#29

Får inte uppladdningen att funka. Här kommer länk till en knepig en http://www.lystring.se/image/38539935453

Inkanyezi
12/23/12, 8:50 PM
#30

Om du öppnar bilden i ett eget fönster och drar den till redigeringsrutan i iFokus kan du troligen droppa den där, så att den visas i tråden. Sedan kan man lägga länken i själva bilden i inlägget via redigeringsfunktionen. Bilden visas då hetlänkad i tråden, så man får bara göra så med egna bilder.

Ove555
12/26/12, 2:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

24-105, inställt på 31 mm, 1/60, bl 10,  - 1 1/3, Av, vitbalans: glödlampa, iso 25600.

[VSK]
12/26/12, 10:22 AM
#32

#31

Varför så hög ISO? Det blir ju bara en massa brus.

Ove555
12/26/12, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Provade olika ison. Ibland har jag fått skakningsoskärpa med lägre iso, så det var nog mest därför jag använde ett så högt isotal. Men till att vara tagen på 25600 iso tycker jag ändå den blev ganska bra.

Här har jag fotograferat samma skyltfönster på 6400 iso. Ett problem jag märkt av när jag fotograferar röda neonskyltar när det är mörkt är att dom blir gula i stället för röda.

24-105, inställt på 24 mm, 1/20, bl 10, Av, vitbalans: glödlampa, ljusmätning: evaluerande.

Inkanyezi
12/26/12, 7:41 PM
#34

ove555, om du kunde ta till dig lite mer av teorin kring hur bilder skapas i kameran skulle du kunna få en mer nyanserad syn på diverse olika "problem" som du stöter på.

Om du till exempel tittar på den där skylten, som är nakna neonrör över vitmålad plåt, så kan du se att själva neonröret ligger i ett diffust vitt fält, där alla tre färgkanalerna ligger nära klippning, och att det strax utanför det helt klippta fältet finns ett "gult", där den blå kanalen inte längre når klippning, utan bara rött och grönt når den nivån. Lite längre ut har också den gröna kanalen minskat och där är det rött. "Gult" har jag demonstrativt satt inom citationstecken, eftersom färgen gul faktiskt inte finns vare sig i din kamera eller på bildskärmen. Det ser bara gult ut, men det är inte gult. Det är en blandning av rött och grönt.

Kruxet här är att när ljuset är mycket starkt påverkar det alla färgerna, av flera olika skäl, medan svagare ljus visar sig med rätt färg. Neonröret har i själva verket fler spektralfärger än den röda, men den röda dominerar, och om vi har tillräckligt högt dynamiskt omfång kommer det att återges rött.

För att få högre dynamiskt omfång måste man använda lägre ISO, eftersom ökning av ISO i kameran ökar förstärkningen och därmed minskar det dynamiska omfånget.

Nu räcker inte ens lägsta ISO till för att återge neonröret rött om man också ska kunna se några toner i bildens mörkare delar. Vill man ha med hela det dynamiska omfånget i en sån här bild. Det finns kameror som kan ge lite mer rött i skylten. men ingen av dem kommer från Canon.

För att öka det dynamiska omfånget finns HDR-teknik, där man tar flera bilder med olika exponering och kombinerar ihop dem. För att sedan kunna visa bilden måste den tonsepareras för att resultatet ska rymmas inom visningsmediet, bildskärm eller utskrift. Troligen räcker det med två exponeringar för att få med hela tonomfånget i det här motivet, men med tre lämpligt valda exponeringar kan man få mindre brus än med två. De mörkaste delarna av en bild blir alltid brusiga.

Det finns ett problem till hos Canons sensorer som man ganska tydligt kan se på de här bilderna, och det är att de har "bandning" i de mörkaste delarna av bilden. Brus och bildintryck ligger inte jämnt fördelat, utan det finns tydligt skönjbara band med varierande täthet, så att bilden är randig där det är som allra mörkast. Bandningen sätter en gräns för hur mycket man kan dra upp mörkare toner, så att det egentligen inte är bruströskeln som hindrar att man ser detaljer i det mörkaste, utan man måste hålla bandningen nere så mörk att den inte syns för att bilden inte ska uppfattas både som brusig och bandad. Just det ganska låga dynamiska omfånget och bandningen är typiska drag hos sensorer från Canon, som i stort sett saknas hos  de allra bästa av dagens sensorer, exempelvis från Sony.

Men om du provar att ta ett sånt här motiv med HDR-teknik, där du helst ska ställa ner ISO ganska rejält, kanske till 100, och där du sätter kameran på stativ och exponerar den mörkaste bilden så att neonskylten blir välexponerad, och nästa bild fyra steg mer och en tredje ytterligare fyra steg mer, så kommer du att kunna göra en bild där allting framträder ganska klart, men om du drar försiktigt i handtagen vid tonseparationen kan det fortfarande synas att det är en nattbild. Det går att göra med bara två exponeringar också, och då kan man ha en skillnad på sex steg i exponering.

Annons:
hydman
12/26/12, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Nu! Hemma igen. Inga neonrör…

hydman
12/26/12, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här var det neon.

hydman
12/26/12, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Rött är svårt som sagt. Tagen i mkt dåligt ljus. Exif försvann men det är M II med 85 mm F/1,2. Ett tappert försök att fokusera på fönstret.

hydman
12/26/12, 7:59 PM
#38

Som synes blir skärpedjupet så tight att det nästan inte finns.

hydman
12/26/12, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Dessa ligger nog i annan sträng men lägger här med. Från Iron Man i somras. Kul att foto men utmanande.

hydman
12/26/12, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Somliga tycker det är kul att ta ut sig fullständigt. Tur vi är olika :-)

Inkanyezi
12/26/12, 8:24 PM
#41

Om man är noga, så räcker faktiskt dynamiken i en FF-kamera rätt långt, vilket bilden av Vicke Lindstrands skulptur Glas i centrum (#36) visar ganska tydligt. Nattbilder tjänar oftast på att tas med lägsta ISO och längre slutartid, just för att man får med mer toner. Det gäller särskilt såna bilder där man har ljuskällor, fönster och annat som lyser med i bilden. Men också där kan man se i diffraktionsstrålarna kring en del ljuskällor, hur färgen varierar efter ljusstyrkan.

När man vill ha stort dynamiskt omfång gäller alltså att ta med lågt ISO och vara noga med exponeringen. Och en del färger kan vara mycket knepiga. Den gröna kanalen klipper mycket sällan, men rött betydligt oftare.

Annons:
hydman
12/26/12, 8:42 PM
#42

på den bilden är ISO 400 och 4 sek exp. Fortfarande fast 85 mm f/16.

hydman
12/27/12, 10:40 AM
#43

jag som är novis har inte mkt i sak att tillföra… men, med min bakgrund inom musiken så finns det faktiskt en del paralleller att dra. även om man jobbar med hög Upplösning (i teorin) gäller det i praktiken att nyttja den på bästa sätt. det handlar alltså om att "nivåerna" måste ligga på "rätt" nivåer/plats. annars blir du med ens begränsad vilket innebär att du får kompensera allt annat etc vilket leder till ex brus och bortfall mm.

en annan parallell på musikens område är kompression. fel utnyttjat så lyfter du även de delar som Du inte vill ha. detta kan jämföras med det som Inkanyezi skriver om i inlägg i #34.

sedan kan givetvis brus/färgning/distorsion vara önskad och något som faktiskt tillför karaktär mm till helheten. Men, det kan vara kul/bra/nödvändigt att veta hur och varför detta uppstår (medvetet) och hur man hanterar det.

Ove555
12/27/12, 12:41 PM
#44

#34

"Men om du provar att ta ett sånt här motiv med HDR-teknik, där du helst ska ställa ner ISO ganska rejält, kanske till 100, och där du sätter kameran på stativ och exponerar den mörkaste bilden så att neonskylten blir välexponerad, och nästa bild fyra steg mer och en tredje ytterligare fyra steg mer, så kommer du att kunna göra en bild där allting framträder ganska klart, men om du drar försiktigt i handtagen vid tonseparationen kan det fortfarande synas att det är en nattbild. Det går att göra med bara två exponeringar också, och då kan man ha en skillnad på sex steg i exponering."

Berhärskar inte HDR-teknik, men det kan jag nog hitta någon som hjälper mej med om jag ska prova på experimentet som du här beskriver.

T,ex om man vill göra dubbelexponeringar så kan man väll ta flera bilder på någon inom bildens ramar som är placerad på olika ställen, och sedan sätta ihop dessa bilder i photoshop så att det ser ut som samma person befinner sig på olika ställen i bilden. Och det är väll likadant med HDR-teknik eller är det kanske samma sak?

Då menar du väll att jag först ska ta en bild som #33 (med stativ) så jag dessutom får med hela neonskylten med ett lågt iso och en kort slutartid så jag får frisörsskylten röd och grann, och att jag sen ska ta en exakt likadan bild till, bara med den skillnaden att jag tar nästa bild med 6 stegs större bländare?

Så om jag får neonskylten röd och fin på bländare 16, så hamnar man väll på bländare 8 om man ska ta nästa bild med sex steg större bländare?

JNN
12/27/12, 1:29 PM
#45

Är ingen höjdare på detta, men ändrar du bländaren ändras ju skärpedjupet. Det är väl kanske inte det som är tanken. Det är väl snarare slutartiden som ska ändras? Att exponera längre och kortare tider för att få med så många färgtoner som möjligt. Exponeringsgaffling är ju ett exempel som man kan använda sig av vid HDR-fotografering. Eller har jag missat nåt?

Inkanyezi
12/27/12, 2:48 PM
#46

Stämmer att man gafflar med tiden. Om den första bilden tas med säg 1/30 och man vill ha 4 steg mer exponering så betyder det 1/2 sekund. Det blir ungefär femton stegs dynamiskt omfång när man kombinerar ihop bilderna, och det kanske räcker. Om du vill ha sex steg mer än 1/30 så blir det två sekunder. Om man tar med för kort tid kan det bli ojämnt ljus i neonrören, eftersom de blinkar med 100 Hz. Med 1/30 får man med tre blink.

Och ove555, sex steg större bländare än 16 är 2, men du ska som sagt inte ändra bländaren om du tar HDR, utan det enda man ändrar är slutartiden. Jag skulle i första hand prova med två bilder, men inte mer än fyra stegs skillnad, eller alternativt ytterligare en bild med fyra steg mer exponering. Jag tror att det är lämpligt att prova sig fram till exponeringen av neonskylten. Den bilden ska tas utan att det klipper i själva neonröret. Och man bör jobba från RAW.

Det är inte heller någon idé att ändra ISO när man ska ta HDR, eftersom ökat ISO krymper det dynamiska omfånget och ställer till en del annat sattyg också.

Just den här miljön kanske lämpar sig bäst för tre exponeringar, eftersom det finns tre ganska väl avgränsade zoner av ljus. Det starkaste är neonskylten och ljuskällorna inomhus, och därefter kommer innemiljön och entredörren. Det mörkaste är ytterväggen med stuprör, trottoaren och trappan. När man tar bara två exponeringar med mycket stort gap emellan, så får man en del brus i mellantonerna. Med tre exponeringar blir det praktiskt taget inget brus.

Ove555
12/28/12, 8:49 AM
#47

Det blev lite fel där. Bra att ni rättade mej JNN och Inkan. Glad

pellepiano
12/28/12, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Här är ett exempel på vilken skillnad det kan bli på flera exponeringar.

En del HDR program erbjuder en enklare variant där man slipper mikrokontraster och möjligheter till onaturliga färgexposioner =) med exponeringsblandning. I Photomatix heter det Fusion o jag inte minns fel.

Bilden på Kungsgatan här är dock gjord oi Tonmapningsdelen i Photomatix.

Annons:
ru4real
12/28/12, 5:25 PM
#49

SNygg, men den är väldigt brusig i den blåa, vilken iso har du plåtat på?

Ove555
1/6/13, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

M-läge, 1sek, bl 8, vitbalans: AWB, iso 100, bildstil: standard, 24-105. Bilden är beskuren, men för övrigt ej efterbehandlad.

Inkanyezi
1/6/13, 1:08 AM
#51

#50 skrivet av ove555

Du gör din "efterbehandling" i kameran, genom det som du ställer in, och i just den här bilden har det blivit betydligt sämre än om du hade tagit den i råformat och anpassat den för hand i råkonverteraren. Genom att du tog med ISO 100 kan man använda hela kamerans dynamiska omfång, och det går att lyfta de mörka partierna så att man ser vad bilden föreställer, utan att sabotera det helt svarta. Det kräver så klart en del kunskap, men det går att få fram mycket mer av toner och valörer, i bocken, planen, den vänstra gaveln och i granen.

Och för att få fram det på bästa sätt är det alldeles självklart att man arbetar från råfilen. Den där kameran är mycket bättre än vad du har möjlighet att tillgodogöra dig innan du lär dig spela på alla strängarna.

Ove555
1/6/13, 2:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#51 Ok, men tyvärr tog jag ingen av de här bilderna i RAW.

24-105, AV, iso 100, 10 sek, bl 16, -1 1/3, vitbalans: AWB, bildstil: standard.

Ove555
1/6/13, 3:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

24-105, inställt på 47 mm, AV, iso 100, 13 sek, bl 16, -1 2/3, vitbalans: AWB, bildstil: standard.

hydman
1/6/13, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Natt

Ove555
1/6/13, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Har rätat upp bilden och beskuret den.

För övrigt ej redigerad mer än det som gjorts i kameran, och nästan alla bilderna jag lagt i den här tråden är inte mer redigerade än det som gjorts i kameran.

Schnauzertik. Jag tycker den lille redigeraren i kameran är en bra medhjälpare. Glad

24-105, inställt på 24 mm, AV, iso 100, 3,2 sek, bl 8, - 1/3, vitbalans: AWB, bildstil: standard.

Annons:
Ove555
1/6/13, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

24-105, inställt på 32 mm, AV, iso 100, 2 sek, bl 8, -2, vitbalans: AWB, bildstil: standard.

Ove555
1/6/13, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Hade inte alltid så bra koll på bländaren i går kväll när jag tog de här bilderna. Men för att vara tagen med bländare 4,5 blev ändå skärpedjupet ganska bra på den här bilden.

24-105, inställt på 24 mm, AV, iso 100, 0,6 sek, bl 4,5, -1/3, vitbalans: AWB, bildstil: standard.

hydman
1/6/13, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

ISO 3200

hydman
1/6/13, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Samma fast färg.

hydman
3/16/13, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Tittar den ut ur bilden? 😉

ru4real
3/16/13, 6:18 PM
#61

#58, jag tycker ju personligen att den sv/v är snyggare och mer harmonisk. Men, den är sned, vilket jag antar att trädet är, men det är lite störande på ngt vis… Kan inte förklara det bättre.

pellepiano
3/16/13, 6:22 PM
#62

Oj, kattbilden är supersnygg. Gillar solljuset och kontrasterna och allt.

Annons:
hydman
5/1/13, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Direkt från trädgården. Svårt med minimala skärpedjup.

[VSK]
5/1/13, 3:02 PM
#64
Peak303
5/1/13, 8:02 PM
#65

#60: Otroligt fin bild!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

hydman
6/30/13, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Doggen

Inkanyezi
6/30/13, 5:47 PM
#67

Tjusigt hydman. Den bilden får mig att minnas Irjas dalmatiner Tache, som inte helt sällan intog den positionen. Irja var en skolkamrat, en av min systers bästa vänner. Hon bodde vid Ulriksdals slott och hennes mamma gjorde bilderböcker om ett litet fjälltroll som hette Plupp. Tache fick det namnet för fläckarna; det betyder fläck på franska.

hydman
6/30/13, 8:06 PM
#68

Trollet Plupp minns jag från min barndom. Har för mig att det gick på TV som serie.

IdaT
6/30/13, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

F/4, 1/30, ISO 640.
Exponerade efter den svarta hunden istället för den ljusa omgivningen. Körde på ett säkert kort med bländaren, för att vara säker på att skärpdjupet skulle sträcka sig från i alla fall Herax öron till nos.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Annons:
IdaT
6/30/13, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

F/3.5, 1/30, ISO 640.
Här hade jag lite sämre förutsättningar än på föregående bild, dels ville Herax inte alls vara med på noterna och dels hade jag störande element (Träd, hus och en vedbod till exempel) betydligt närmare inpå mig än på platsen för förra bilden.
Fick ställa in en lite större bländare eftersom den här platsen är mörkare och eftersom jag är darrig inte kan få skarpa bilder på längre slutartider (stativ är bra saker att äga).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
6/30/13, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

F/3.2, 1/3200, ISO 1000.

Lite bättre förutsättningar än svart hund mot snö, men istället har jag en riktigt rörig bakgrund. Kameran är inställd för att ta bilder i rörelse med prioritet på relativt kort skärpdjup för att "kompensera" den röriga bakgrunden något. Memento ställde dock upp sig för det här fina porträttet och inte låter man ett sådant tillfälle glida ur händerna på en.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

pellepiano
7/1/13, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Ett försök att få till en bild som påminner om gamla tiders stroformatskameror som har väldans kort skärpedjup.

Här en bild på Ulla Winblads kolonilott, tagen med ett 85mm 1.8 .

Det är ca 20 bilder hopsatta, som ett panorama.  Detta för att kunna komma nära motivet där skärpan ska ligga som möjligt och så tar man istället en massa bilder och sätter ihop. ( Bokehpanorma kan man kalla det =) , kallas också Brenizermetoden ).

hydman
7/1/13, 4:51 PM
#73

Härligt!

[VSK]
7/1/13, 5:20 PM
#74

Jag bara gapar… 😮

Vilken bild ff ger skärpemässigt.

pellepiano
7/1/13, 7:46 PM
#75

Fast när man lägger ihop så många bilder blir det mer som att man använt en vidvinkel på omöjligaF/0.7 eller så =)

Skärpedjupet blir kortare med bakgrundens delar blir mindre, än om man man tagit bara en bild. Så för bäst suddig effekt av bakgrunden bör en större brännvidd användas än de 85mm jag hade , som 200mm tex.

[VSK]
7/1/13, 8:11 PM
#76

🙂

Annons:
Paltn
7/1/13, 10:43 PM
#77

Intressant teknik, ser ut lite som tiltshift fast bra mycke tuffare, och tiltshift hade inte funkat på det där avståndet sådär bra

Är det någon skillnad mellan de 20 bilder du tar när du gör sådär?
Skulle vilja pilla ihop en sån där bild också! :P

// Paltfan

Inkanyezi
7/1/13, 11:05 PM
#78

Ett program som kan gära det är Hugin, som är fritt att ladda ner.

Om man bara klistrar bilderna rätt av, blir de som när man har tagit med en runtomtecknande vidvinkel med storformat. Bilden får en förvrängning lik den man får med fisheye. Man kan korrigera den om man vill få den raktecknad.

Den slutliga bilden blir en bild med många fler pixlar än sensorn man har, och det blir i verkligheten ett mycket större format än den sensor man har, eftersom man lägger ihop en massa små lappar till en helhet. När man har någon med i bilden, behöver personen bara stå där för en av delbilderna, medan resten kan tas utan personen. Kanske det behövs två bilder för att man ska få med skuggan också, men resten av bilderna runtom kan man ta utan att personen är med.

Man kan så klart ha samma person med på flera ställen i bilden, vilket kan bli rätt kul.

Så en sådan här bild är verkligen en storformatsbild, och man behöver inte FF för att ta den, det är bara att det blir några fler att lägga ihop om sensorn är mindre.

För att slå ihop många bilder går det åt en himla massa minne och processorkraft, så det kan ta en stund att få ihop den, i synnerhet om Hugin måste låna minne på hårddisken. Det är en fördel att ha väldigt mycket primärminne.

Paltn
7/2/13, 12:02 AM
#79

Hur tar man själva bilderna vid fototillfället då? Vilka ändringar görs för varje avtryck?

Verkligen intressant teknik, tänker djupdyka i detta! :P

// Paltfan

Inkanyezi
7/2/13, 12:31 AM
#80

Man panorerar under tagningen, helst omkring vad som brukar benämnas objektivets nodpunkt. Det är den punkt där ingen parallaxförskjutning av bilden sker när man panorerar.

Inga ändringar utöver panoreringen görs. Man ställer skärpa och exponering manuellt när man börjar och ändrar inte under tagningen. Lite problem kan uppstå om ljuset ändras, så helst ska det vara samma ljus under hela sessionen. Mindre ändringar i ljushet kan kompenseras av programmet.

Panoreringen görs så att man har god överlappning mellan delbilderna, men inte så stor överlappning att mer än två intilliggande bilder överlappar på lång- och kortsidor. Av naturliga skäl blir det fler överlappningar i hörnen av varje ruta som har tre grannar. Ungefär en tredjedel av bildytan är bra överlappning och minimum kanske bör vara omkring en fjärdedel.

Det kan vara fördelaktigt att inte låta bildrutorna mötas i hörnen, utan att i stället förskjuta varje panorering så att raden över och under möter vid mitten av varje ruta.

Man panorerar alltså ett antal rader, ungefär som svepet i en tevekamera.

pellepiano
7/2/13, 12:37 AM
#81

[edit] Oj jag svarade och skrev och kom försent  =)

Man får tänk till så man fotar efter ett mönster så att alla bilderna överlappar varandra lite grann.

Det blir enklare och snabbare sen om man förminskar bilderna innan man lägger ihop dem till ett "panorama", så att slutstorleken blir ungefär som en normal bild. Inte alltid man har nytta av gigapixelbilder =)

Hugin är bra och gratis. Har man Photoshop finns funktionen Photo Merge som kan sätta ihop bilder automatiskt.

Ett problem med ihopsättningen kan vara om det finns föremål som är nära kameran. Då kan det bli problem med överlappningen då det blir perspektivfel när man vrider kameran för att ta flera bilder. Men är det som i min exempelbild är ett inga problem.

Upp till toppen
Annons: