Annons:
Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 2523 ggr
Ove555
2012-12-04 21:59

Tio över åtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Provade även med egen Vitbalans, men jag tycker det blev behagligare färg när jag ställde vitbalansen på glödlampa.

Kamera Canon eos 5D Mark II, objektiv Canon 24-105 mm 1:4. objektivet inställt på 47 mm, programväljaren i M-läge, vitbalans:glödlampa, 1/60, bl 6,3, iso 12800, handhållen kamera.

Annons:
Inkanyezi
2012-12-05 00:20
#1

Se där, du lyckades följa i stort sett alla regler som finns och fick en bra bild. Gyllene snitt, diagonal, bilen på väg in i bilden, klar och tydlig riktning. Alla rätt på samma gång.

JNN
2012-12-05 07:06
#2

Håller med #1, går nog inte få så mycket bättre! Har läst på flera ställen att det rekommenderas Vitbalans för glödlampa för sådana här bilder, och jag tycker att det stämmer oftast riktigt bra.

Ove555
2012-12-19 20:11
#3

#2

Vilken Vitbalans som är bäst i mörkerfotografering råder det nog delade åsikter om. Enligt vad det står här: http://ullvitorget.koping.se/~jtr/foto/morker.php

Så ska man Ha AWB som Vitbalans i mörkerfotografering.

JNN
2012-12-19 21:17
#4

#3 Ska och ska, vet inte om man kan säga att man ska använda automatisk Vitbalans, det beror ju lite på vilken sorts belysning det är samt tycke och smak. Man kanske vill skapa en speciell effekt, så då kan man ju bryta mot reglerna totalt och använda vilken Vitbalans som helst. Läste i en tidning, minns inte vilken, där man rekommenderade Vitbalans för glödlampa för den här typen av bilder. Jag tycker att det oftast funkar rätt bra, och det tycker jag även att din bild bevisar.

Ove555
2012-12-19 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Var ute och tog några bilder nu.

Canon eos 5D Mark II, 24-105, inställt på 28 mm, AV, bl 7,1, iso 100, 30 sek, vitbalans: AWB, färgton + 2 steg, stativ och självutlösaren på 2 sek.

Inkanyezi
2012-12-19 23:15
#6

Eftersom det finns flera olika ljuskällor, med olika färg, är det omöjligt att vitbalansera så att vitt blir vitt, men ofta får man ett resultat närmre det man ser genom att minska mättnaden lige grann. Du har ställt upp den i kameran, vilket ökar skillnaden i färgton i olika delar av bilden.

När man har en massa olika ljuskällor som här, så är det svårt att avgöra vilken Vitbalans som passar bäst, och därför är det för det mesta bättre att spara bilden som RAW för att ha större utrymme för att justera den i efterhand. AWB är en myt, det funkar egentligen inte alls i det här ljuset, utan kameran arbetar med en grundinställning som kan funka, men som lika gärna kan ge väldigt avvikande resultat. Om man spar bilden som RAW går den alltid att balansera upp efteråt, vilket är den normala arbetsgången när man använder råformat.

Jag har tittat lite på bilden i Gimp, och jag tycker att den ser betydligt bättre ut om man minskar mättnaden ganska mycket i alla färger, och om man dessutom drar in lite gult och magenta i mellantoner och skuggor.

Men självklart är det också en fråga om dels vad man såg i motivet när man tog det, dels hur man vill gestalta det. Jag tycker att det ser bättre ut med lägre mättnad.

Annons:
Ove555
2012-12-19 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

AV, iso 100, 25 sek, bl 11, - 2/3, färgton + 2 steg, 24-105, inställt på 105 mm.

Vitbalans: T,v AWB, t,h glödlampa.

När jag jämför de här 2 bilderna tycker jag ljuset har blivit varmare och mer naturligt på den vänstra bilden än vad det blivit på den högra.

Och jag tycker även färgen på huset stämmer bättre överrens med verkligheten på den vänstra bilden. Det här huset är ljusgult i verkligheten.

Inkanyezi. Har även tatt bilder i kväll utan färgtonen på +.

Men har däremot inte tatt någon av dom i RAW.

Och går man efter det som står på sidan där från JTR-foto så står det ju inget om att man ska välja RAW. (3.Välj bildstorlek (bildregistreringskvalitet) L)

Inkanyezi
2012-12-19 23:56
#8

#7 : Jag tycker att båda ser hemska ut. Det måste gå att få bättre färger också med de där lamporna, och jag misstänker att en del av problemet är att du har ställt upp mättnaden i kameran.

Om du låter mig pyssla lite med bilden i #5, kan jag visa hur jag menar.

Ove555
2012-12-20 00:10
#9

Om vi ska vara noga så står står skärpan på + 3 steg också på #7, men den verkar vara inställd på + 3 från början, för där är en grå punkt som står på + 3, sen står den vita inställningspunkten på den.

Kontrasten stod på 0, färgmättnaden på 0 och färgtonen på + 2 steg på #7

Och bildstil på standard.

Ove555
2012-12-20 00:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

AV, 30 sek, bl 11, vitbalans: AWB, iso 100, 24-105, inställt på 68 mm.

Bildstil: standard, skärpa + 3 steg (den vita inställningspunkten på den gråa), kontrast 0, färgmättnad 0, färgton 0.

Inkanyezi
2012-12-20 01:14
#11

Jag tror inte att man kan få riktigt bra färg om det är blandat med kvicksilverlampor i lyktstolparna och glödlampor i dekorationerna. Men det lönar sig att dra ner mättnaden för att få lite mer neutral ton, och visst är den lite varmare bättre. Huset är ju faktiskt gult.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/H%C3%B6k%C3%B6n_2007A.jpgByavägen västerut genom Hökön "centrum". © Skogs-Ola
Licens: Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported

ru4real
2012-12-20 17:31
#12

Håller med om att huset har en hemsk färg på kvällsbilderna, och som Inkanyezi säger, plåtar man RAW har man större möjligheter att fixa till färgbalansen i efterhand. Jpg direkt ur kameran kommer inte att funka vid tillfällen m blandljus, just pga att det är olika typer av ljus med olika temperaturer och hur skall då kamerans automatik veta vilken som är "rätt"? Den med mest ljus i eller ngn form av genomsnitt osv?

Och att enbart gå efter vad en tidning säger, är nog att göra sig själv en otjänst. Se det mer som tips än riktilinjer, verkligheten överrensstämmer inte med vad som står i tidningar allt som oftast, och de bilder de har som illustrationer får du räkna med att de har blivit rastrerade och trycks på ett annat sätt än vad dina jpg'ar framställs på, som jämförelsen är bara dum att göra.

Inkanyezi
2012-12-20 17:41
#13

Moderator edit:

Jag har ändrat grupp för den här tråden till arkitektur och gatufoto i stället för kritik.

Jag hoppas att du inte tar illa upp ove555. Jag tycker faktiskt att bilden du postade först var bra, men sedan har infallsvinkeln i diskussionen ändrats. Och det är inte förbjudet om någon vill ge kritik.

/Inkanyezi

Annons:
JNN
2012-12-20 21:15
#14

#12 Naturligtvis ser jag inte det som tidningen skrev som riktlinje, och som jag skrev var det nog menat som tips eller rekommendation vid liknande tillfällen när det är lite olika typer av ljus.

Hur som helst så tycker jag fortfarande att det funkar ganska ofta med vitbalansen inställd för glödlampa, inte för att jag fotat den här typen av bilder så himla många gånger.. Brukar prova mig fram och AWB funkar också ibland. Nu fotar inte jag alltid i RAW, men även när jag gör det tycker jag att det är bra om jag fått till vitbalansen redan i kameran. Fast i dom fallen spelar det kanske mindre roll, då det är lätt att ändra vitbalansen eferåt, så då kanske det är enklare att använda AWB.

Bilden som ove555 la upp i början av den här tråden är ju tagen med just Vitbalans för glödlampa, och jag tycker fortfarande att den bilden har bra Vitbalans. Men det är ju självklart ingen garanti att alla bilder skulle bli bra med den inställningen, det beror ju på ganska många faktorer hur resultatet blir.

Ove555
2012-12-21 09:58
#15

Tittade i en gammal fotobok från 50-talet om jag kunde hitta något intressant om nattfotografering. Såg då att man kan använda en avskärmningsanordning i form av en koppartråd och en liten svart pappersbit i ena ändan av koppartråden.

Med hjälp av den anordningen kan man då placera pappersbiten någon dm framför objektivet för att t,ex skärma av en gatolampa när man fotograferar för att få att få en kortare exponering på lampan.

Inkanyezi
2012-12-21 11:39
#16

#15

Den tekniken är användbar när det handlar om en enda lampa, och man dessutom har ganska lång exponering, eftersom det är väldigt svårt att pricka in precis den där lampan, så att man måste göra avskärmningen i början av exponeringen, för att ta bort den precis i slutet. Det är också ganska svårt att bedöma precis hur länge man ska skärma av. Bäst funkar det om man har "Live Time" som Olympus OM-D, där man ser bilden växa fram medan man tar den.

Men när man har ett flertal gatlyktor och ljusdekorationer som är hängda på dem, så funkar inte den tekniken, eftersom man skulle behöva klippa ut väldigt många såna papper för att "pjatta" exponeringen i kameran.

Trösten är väl att det dynamiska omfånget i en modern digitalkamera räcker för att man ska få tillräckligt med data för att bearbeta bilden. Ljuskällor får bli urfrätta, och problemet vi ser i de här bilderna är inte att man har urfrätta ljuskällor, utan att det finns ljuskällor med olika färg.

Bilden av skolan i #5 kan ganska lätt ges lite mindre kontrast mellan de olika sorternas ljus genom att göra lite korrektion av färgen, dels mättnad, dels Vitbalans. Däremot är det inte säkert att det skulle gå att få den gula tonen i huset nummer 11 sådan som den uppfattas på dagtid, men det kanske går att få den så som man ser den i gatubelysningen på natten. För att få det mer naturligt kan det vara nödvändigt att minska mättnaden, eftersom vi inte uppfattar färger med samma klarhet på natten som på dagen. Kameran överdriver rätt mycket där, eftersom den faktiskt kan se färger också där det verkar vara tvärmörkt. Det är en bedömningsfråga om man ska minska mättnaden eller inte. Du kan prova det på bilden du inleder tråden med också för att se hur den ändras när man minskar mättnaden.

Allt som man gör med bilderna är så klart bedömningsfrågor, och du kan mycket väl ha en helt annan uppfattning än jag om hur färgen ska bli. Men metoden att skärma av tror jag inte fungerar rent praktiskt, och den gäller ju bara själva ljuskällan och området närmast den. Jag tror inte att den är praktiskt användbar annat än i ett eller annat undantagsfall. Det är inte fel att en ljuskälla blir urfrätt vit i bilden, så en väl balanserad exponering kan vara en bättre väg, och att man sedan bearbetar råfilen för att få fram bilden man vill ha.

Ove555
2012-12-21 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Testade att ta några bilder utan och med en svart papperslapp framför en del av objektivet.

Det blir en skugga runt lampan, men det gör nog inget om man fotograferar när det är mörkt ute med mörk bakgrund.

Upp till toppen
Annons: