Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2689 ggr
[AnnaRen]
2012-12-04 12:43

Fota ute i snön..

Nästa vecka ska jag fota en tjej som vill ha lite bilder för att sedan skicka dom som julkort till hennes familj.

Har aldrig fotat någon just när det är snö och vinter. Är det något jag ska tänka på? Jag har lite ideer om hur jag skulle vilja göra, det perfekta skulle vara om hon plockade upp en massa snö och sedan kasta det i luften eller blåsa på snön .. men hur får jag till det? Antar att det kan vara lite knepigt..

Kom gärna med juliga fototips :) Hade även gärna velat fota inomhus, men jag har varken plats och kan inget om ljussättning. Sen har jag börjat fota med min 85mm f/1.8 och då måste man stå en bra bit ifrån objektet som man ska fota..

Nåmen, kom gärna med tips! :)

Annons:
Inkanyezi
2012-12-04 12:53
#1

Om det är mycket snö med i bilden bör du ställa kompensation på minst +1 för att bilden ska bli ljus och inte gråmurrig. Chimpa bilden med högdagervarning och försök hålla dig på gränsen till att det ska blinka för högdager i små fläckar. När du tittar på histogrammet får det ha en topp långt till höger, men det ska gå ner till baslinjen alldeles invid höger kant.

[AnnaRen]
2012-12-04 18:53
#2

Åh gud nu hänger jag inte alls med? Kompensationen tror jag att jag vet om hur man ställer in den så det förstår jag men chimpa? Histogram?

[AnnaRen]
2012-12-04 18:55
#3

Men förresten när jag ställer in den på +1 så blir det -1 och +1 ..

Inkanyezi
2012-12-04 19:05
#4

Chimpa betyder att titta på bilden efter att man har tagit den.

Histogram är ett stapeldiagram över ljusheten i en bild, och det kan ibland användas som hjälpmedel för att utvärdera exponeringen. Det går att växla mellan olika visning när man chimpar, så att man kan få histogram i ett av lägena.

Högdagervarning är ett läge där urfrätta partier blinkar när man chimpar.

Nej, det är inte kompensation du har ställt in när kameran visar tre värden, utan du har ställt in exponeringsgaffling. Då tar kameran tre bilder, -1, 0 och +1. Titta i din bruksanvisning hur du ställer in kompensation. Antagligen är det bara att hålla in kompensationsknappen och rulla på hjulet. På en del kameror är det bara att rulla på hjulet.

[AnnaRen]
2012-12-04 23:12
#5

Jahaa okej då hänger jag med , tack för tipsen, ska tänka på det.. :) Har ni nå mer tips ? :)

[AnnaRen]
2012-12-09 22:38
#6

alltså kompensationen , då menar du bländaren?

Annons:
Inkanyezi
2012-12-10 02:16
#7

Nej, jag menar inte bländaren, utan jag menar exponeringskompensation.Det är en inställning som man kan göra bilden ljusare eller mörkare med när man använder kamerans automatik.

Det är ett sätt att påverka kameran till att göra bilden ljusare än den skulle ha blivit när man tar helt automatiskt. Om man använder läget A är det slutartiden som ändras, och i läget P ändras både slutartid och bländare enligt ett program. I läget S ändras bländaren, om det är möjligt, och om man har automatisk ISO, så kan den ändras av kompensationen.

Titta i din bruksanvisning efter kompensation.

skogstossan
2012-12-10 09:16
#8

AnnaRen: Jag har för mig att du i någon tråd har sagt att du har en Canon av något slag? Läge A på dom heter inte "A" utan "Av". När jag ändrar kompensationen trycker jag först på knappen för liveveiv-läget två ggr och då kommer en meny upp för alla inställningar. För att kunna flytta sig fram i menyn trycker jag på knappen under som är markerad med ett Q. Kompensationen är den första inställningen på andra raden som ser ut som en linjal och kallar sig för "exponeringskomp/AEB-inställning". Den inställningen går inte att rubba om man fotar på M-läget. Fotar du på läge M kompenserar du istället med slutartiden.

Inkanyezi: om jag säger något helt galet här så får du hojta till? Men det är så jag har tolkat alla "tips och glada tillrop" jag fått från alla hjälpsamma människor på Foto i fokus.Glad Men jag kan ju tolka galet ibland.

bakministeriet.blogspot.com

JNN
2012-12-10 12:41
#9

I läget Av så ställer man in exponeringskompensationen genom att trycka in och hålla knappen som är markerad med Av samt ett + och - tecken intryckt samtidigt som man snurrar på hjulet vid avtryckaren. I alla fall om du har en Canon.

Men jag tror att det kanske är bäst att först gå in i menyn och stänga av funktionen för exponeringsgaffling om den är aktiverad.

skogstossan
2012-12-10 12:57
#10

#9. Ja, där ser man. Jag provade att göra på det sättet som du gör och det var ju givetvis mycket mycket enklare. Även om man också kan göra det lite mer komplicerat för sig och göra det som jag gjort tills nu :) Tack för tipset.

bakministeriet.blogspot.com

JNN
2012-12-10 13:15
#11

Sen en annan sak med exponeringsgaffling, använder man den funktionen ska man komma i håg att ta alla tre bilder i följd, alltså hålla in avtryckarknappen tills alla tre bilder är tagna (tror att en del kameror kan ha fler bilder). i annat fall, om man bara tar en bild blir den bilden med gafflingen åt minus, nästa tas med inställningen på noll och när man sen tar tredje bilden så är inställningen åt plus.

Tänker man inte på att den funktionen är aktiverad kan det bli en hel del "felaktiga exponeringar".

[AnnaRen]
2012-12-11 14:22
#12

Ahhh nu förstår jag!! :) Fotar ju för det mesta i endast manuellt läge, men vad är det för skillnad egentligen, kan väl lika gärna fota i manuellt, eller? För jag fotar alltid i RAW och man kan fixa det mesta där? Varför måste man fota med exkompensationen?

Åh, nu är jag riktigt nervös, ska ut och fota i morgon.. hoppas nu att det går bra! :)

Inkanyezi
2012-12-11 14:33
#13

När du tar i manuellt läge är det inte kompensation, utan då bestämmer du ju helt enkelt själv hur du ska exponera. Själva handgreppet är ungefär likadant. I stället för att använda kompansation, ökar man exponeringen så att mätaren pekar på +1 i stället för 0 när man har mycket snö i bilden.

Annons:
bamse6311
2013-02-09 20:04
#14

#12 AnnaReen

Du har ju väldigt bra bilder i din blogg.
Bland annat dom där snöbilderna med Moa som du tog innan jul.

Väldigt bra bilder överhuvudtaget i din fotoblogg Anna.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: