Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 5676 ggr
Ove555
12/3/12, 4:33 PM

Gyllene snittet?

"När vi tittar på en bild kan vi använda förhållandet för att rita upp både vertikala och horisontella linjer. På så vis uppstår skärningspunkter där linjerna möts. Själva kärnan i resonemanget är att någonting ska hända i dessa skärningspunkter – ett objekt med betydelse ska befinna sig där, eller någon färg eller form som drar till sig uppmärksamhet ska placeras just där."

http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/ta-dina-bilder-med-universell-harmoni-1.495299.html

Vill försöka reda ut lite hur man ska göra om man vill ta bilder enligt gyllene snittet.

Bilden här förklarar nog ganska bra hur man gör. Men går det förklara ännu enklare så vore det ju bra.

Det man fotograferar kan väll befinna sig lite varstans på bilden och ändå vara fotograferat enligt gyllene snittet?

Det bästa sättet att lära sig det borde vara att ta bilder själv och fotografera enligt gyllene snittet. Men vill gärna ha lite bättre förklarat hur man gör.

Är det så att om ett eller flera objekt hamnar i skärningspunkterna mellan de horisontella och vertikala linjerna (enligt den här bilden), har man då tatt bilden enligt gyllene snittet?

Och var exakt på bilden är skärningspunkterna (se bif fil)?

Annons:
JazzBass
12/3/12, 10:07 PM
#1

Lättaste förenklingen av "regeln" är att tänka att huvudmotivet, eller bildens blickfång, är bäst att placera lite från mitten och inte centrerat. Annars så lämnar regeln i praktiken mycket upp till tolkningar och det är förstås fritt fram att bryta mot regeln om man så tycker. Vill man så kan man säkert hitta gyllene snittet i de flesta bilderna man tycker är snyggt komponerade, men det är inget krav att komponera enligt det. Dock så tycker jag själv oftast att om jag inte komponerar enligt gyllene snittet ska det finnas en orsak till det. Att bryta mot regeln för brytandets skull enbart tycker jag själv oftast är omotiverat.

Gyllene snittet handlar också om motivens inbördes placering och mycket annat. Det är ett väldigt fascinerande förhållande, och återfinns t.ex. i musiken som förhållandet mellan tonerna i "övertonsskalan", som tillsammans skapar en harmonisk helhet. Jag tror inte heller det är fel att säga att den västerländska musikens 12-notsystem och det som vi uppfattar som harmoniskt välklingande kan härledas så gott som helt och hållet från "the golden ratio", som förhållandet kallas på engelska.

Gyllene snittet är en bra sak att ha i bakhuvudet när man fotar, men att göra sig till slav under en specifik regel är inte bra för kreativiteten.

Om du har Lightroom så kan du när du beskär dina bilder prova trycka upprepade gånger på tangenten O på tangentbordet. Då får man fram lite olika hjälplinjer för beskärningen. Som standard är hjälplinjer enligt tredjedelsregeln, men trycker man en gång till får man det äkta gyllene snittets förhållanden. Sen finns också en del andra hjälpmedel som t.ex. den där spiralen som du ser bakom din länk, som kan vara användbara. Man kan också svänga på linjerna om de inte är symmetriska och ligger fel i förhållande till bildens geometri, genom att trycka shift+O istället för bara O. Själv använder jag oftast gyllene snittets hjälplinjer, men jag följer inte dem slaviskt. Vinner bilden på att beskäras annorlunda gör jag det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
12/4/12, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack för svaret! Men jag blev ändå inte mycket klokare av det svaret tyvärr.

Ska själv försöka luska ut vad gyllene snittet innebär med hjälp av google.

Här har jag ritat en teckning av en rektangel.

Har ritat retangeln 21 cm lång.

Här utgår man från talet 1,618.

Nu har jag inte ritat exakt rätt mått.

Har delat upp rektangeln i små fyrkanter med olika färger.

Om vi nu tittar på den allra minsta gula fyrkanten som är längst in i spiralens öga, så fungerar principen för gyllene snittet (vad jag förstår) så här:

Om man gångar längden på den allra minsta gula fyrkanten här med 1,618, då får man längden på den mörkblåa fyrkanten.

Och sen gångar man längden på den mörkblåa fyrkanten med 1,618, då får man längden på den ljusgröna fyrkanten osv ända till man kommer till längden på den största mörkgröna fyrkanten.

Och gångar man sen längden på den stora mörkgröna fyrkanten med 1,618, då får man längden av hela rektangeln.

Och det är väll i någon eller flera av de här fyrkanterna som man ska försöka få bildens mest intressanta delar?

Men jag har inte blivit klok på vilka delar av motivet man ska ha i respektive fyrkant.

JazzBass
12/4/12, 2:20 PM
#3

Tja, man "ska" ingenting. Men jag brukar sikta på att få blickfånget placerat enligt gyllene snittet så att det hamnar i nån av linjernas skärningspunkter. Har man fler viktiga punkter kan det löna sig att försöka matcha dem enligt andra punkter.

Vanligtvis försöker jag placera motivet enligt gyllene snittet antingen i höjdled eller sidled, eller både och. Allt beror på bilden.

Vet inte hur bra du är på engelska, men här är en sida som beskriver lightrooms beskärningshjälpmedel. Först är den vanliga tredjedelsregeln, som är en förenkling av gyllene snittet. Sedan kommer det "riktiga" gyllene snittet och några andra hjälpmedel som också baserar sig på gyllene snittet på ett eller annat vis.

http://holycrop.wordpress.com/tag/golden-ratio/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
12/4/12, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har jag lärt mej lite till om gyllene snittet med hjälp av google.

Och man ska gärna ha det som man lätt lägger märke till i den minsta fyrkanten eller i dess närhet.

Och man kan också placera den här gyllene rektangeln på olika ställen av bilden, man kan då t,ex ha 2 rektanglar i bilden.

Och ritar man då en sådan där spiral i varje rektangel så bör man placera det som man gärna fäster blicken på i spiralens öga (minsta fyrkanten) eller i dess närhet.

Och det är väll också därför man kan använda tredjedelsregeln som gyllene snittet, för placerar man objektet man fotograferar i någon av de fyra skärningspunkterna så hamnar det ganska nära spiralens öga (eller den minsta fyrkanten) som min dåliga teckning här visar.

Och fotograferar man t,ex ett hav eller ett landskap är det väll mest lämpligt om man placerar horisonten i den övre tredjedelen.

Ni får rätta mej om jag har fel.

JazzBass
12/4/12, 5:36 PM
#5

Jepp du är ute på rätt spår. Glad

Gyllene snittet är orsaken till varför man sällan vill ha horisonten i mitten. Ser oftast inte så bra ut. Här är dock en gammal bild var jag undantagsvis tyckte det passade bra. Men gyllene snittet hittar man ändå här i och med att det är ungefär där som klippan slutar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
12/5/12, 2:35 PM
#6

Om jag får lägga mig i lite så pratas det här om både äpplen och päron. Gyllene snittet är ingen figur utan ett matematiskt förhållande som kan användas för att skapa många figurer. I #2 här uppe så finns den Gyllene spiralen och den är bara en av många som kan skapas på det sättet. Trianglar, femhörningar och pentagram går att tillverka efter samma matematiska princip. Att komponera bilder och samtidigt ha den Gyllene spiralen i huvudet tror jag personligen blir svårt.

Tredjedelsregeln i #4 har inte särskilt mycket med Gyllene snittet att göra men man kan kanske säga att den regeln är en aproximation av Gyllene snittet. Den är hur som enklare att ha i huvudet och många kameror kan lägga in linjer i sökaren eller på displayen för att stödja kompositionen.Det finns en utförlig beskrivninga av Gyllene snittet på Wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: