Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1244 ggr
HannaLilly
12/3/12, 2:18 PM

Vattenfotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Testade något nytt idag, och det var att fota vatten. Ställde ett glas i diskhon och lät vatten droppa ner i det, men känner att jag inte fick till det riktigt så "dramatiskt" som jag ville. Hade velat ha lite mer "action" i bilden. Dessutom hade jag gärna sett lite mer fokus på allt vatten, eller vad man ska säga. Tips? Ser gärna lite konstruktiv kritik eller idéer på vad som kan förbättras :)

Fotar med Canon eos650D.

Annons:
JNN
12/3/12, 5:02 PM
#1

Det finns en del filmer om hur man går till väga med att fota t ex vattendroppar  liknande din bild, bl a på youtube. Jag har provat några gånger men tycker inte att det är så lätt som det låter på deras beskrivningar. Helt klart är att man behöver väldigt kort  slutartid och i och med det väldigt bra ljus, gärna extern blixt. Samt relativt högt isovärde, men kanske inte för högt så att bilden blir för brusig.

Men den blixten jag har laddas inte upp så fort, så seriebildtagning är uteslutet, vilket jag annars föredrar i dessa situationer. Då får man antingen prova att knäppa en och en bild tills man är nöjd, vilket tar ganska lång tid eller då försöka rigga upp en himla massa lampor. Fast då kan man få problem med färgtemperaturerna om det blir olika ljuskällor.

Sen måste ju man förståss tänka på bakgrunden hur man vill att den ska se ut, om det ska vara enfärgat eller flerfärgat. Allt efter tycke och smak.

Själv har jag provat som sagt ett antal gånger med några hundratal exponeringar, men inte var det många jag blev nöjd med.

Så det råd jag kan ge är nog att googla på det och försöka hitta lite filmer som visar hur man kan göra.

JNN
12/3/12, 5:09 PM
#2

För att få "fokus på vattnet" är det nog att rekommendera att ha något större att ha vattnet i, och gärna ett teleobjektiv om du har så att du kan stå på lite längre avstånd och zooma in.

Sätt en penna eller nåt där du vill ha skärpan (där vattendroppen är tänkt att falla) och ställ in skärpan manuellt så kameran inte behöver söka, för då blir det nästan garanterat inget bra resultat.

Övning ger färdighet, du kommer nog att få till det så småningom.

Lycka till!

HannaLilly
12/6/12, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för tipsen JNN! Övning ger ju färdighet som det sägs! Glad

Gjorde ett nytt försök där jag hade vatten i en stor ugnsform och en skärbräda som "bakgrund". Bakom skärbrädan la jag faktiskt min mobil med ficklampan på - blev en cool effekt :)

JNN
12/7/12, 12:49 PM
#4

Se där! Det tar sig tror jag bestämt! Kanske en aning mörk bild, men det gör inget, tycker att det blev en häftig effekt. Ser nästan ut som ett hav i ett skräckinjagande mörker med ett mystiskt ljus bortom horisonten…

Den här bilden tycker jag du har lyckats jättebra med, och att den är i svartvitt tror jag funkar bäst faktiskt.

Upp till toppen
Annons: