Annons:
Etikettövrigt
Läst 826 ggr
hamster_tova
2012-12-02 21:22

Foto tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej , jag undrar om någon kan ge mig lite tips på vägen på hur man får till den bästa bilden. Jag har en systemkamera ( vet inte vad den heter ) . Men vad vill du hälst se på en bild?

Kan lägga in en bild som jag har tagit oxå :)

Annons:
Inkanyezi
2012-12-02 21:39
#1

Om det är den kameran, så är det inte en systemkamera, utan en långzoomkamera, en kamera där man inte kan byta objektivet, men inte heller behöver, eftersom den har väldigt stort zoomomfång. Den sortens kameror kallas ofta "bridge", men långzoom är den vanligaste benämningen.

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX50HS/

En systemkamera är en kamera där man kan plocka av objektivet och sätta på ett annat, och som har ett system av olika tillbehör för olika slags fotografering. Systemkameror har oftast större sensor än kameran som du har, vilket ger lite annorlunda egenskaper.

neanea09
2012-12-02 22:07
#2

Det finns jättemånga fototips!
Men mar lär sig allra mest utav att öva och öva !

Man blir bättre med tiden, det lovar jag .

JazzBass
2012-12-03 09:58
#3

Vad jag helst vill se på bild? T.ex: Ett intressant motiv, en bra komposition som framhäver motivet och gärna ger bilden ett djup, bra ljus, bra färger (om svartvitt: bra gråskala) och bra skärpa (för det mesta), bra bildbearbetning. Bilder som väcker tankar och känslor är oftast intressantast, även fast "bara" snygga bilder på mer ovidkommande objekt kan vara intressanta om de är väl utförda.

Vad jag inte vill se på en bild är t.ex. en orolig/störande bakgrund, omotiverad oskärpa, sned horisont, felaktig exponering eller vitbalansering (om det inte finns nån god orsak till att avvika från det), dassig eller överdriven/ovarsam bildbearbetning, personer som uppenbarligen inte vill vara med på bild.

Googlar man på t.ex. "photo composition tips" hittar man väldigt mycket bra information och tips om bildkomposition, som jag ofta ser som bland det allra viktigaste för en estetiskt bra bild.

Din bild är en ganska typisk nybörjarbild, inte dålig men kunde varit bättre med en renare bakgrund och lite mer efterbearbetning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ketang
2012-12-03 16:44
#4

Mitt tips är att titta på mycket bilder. Se och lär av andra fotogarfer! Det här med "perfekta" bilder utan oskärpa, rena bakgrunder osv är enbart ett personligt tyckande. Man får försöka hitta en egen bildstil som man själv gillar och inte fotografera för andras skull.

hamster_tova
2012-12-15 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

kan lägga upp en ny bild som ja har tagit.

Upp till toppen
Annons: