Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1179 ggr
mitzerl
2012-12-01 11:50

Vad tror ni om den här fotokursen?

Jag har nyligen köpt en Sony Nex F3, som väl är en så kallad systemkompakt, tror jag. Och nu är jag jätteivrig att lära mig manuella inställningar och leker och experimenterar med kameran. Jag hade tänkt att gå någon fotokurs på något studieförbund i vår, typ alltså studiecirkel.

Nu ser jag dock att groupon har kraftiga rabetter på en internetbaserad fotokurs:
http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/DigitalMasters/13721955?nlp=&CID=SE_CRM_1_0_0_336&a=1665

Här är kursens hemsida:
http://www.iphotographycourse.com/

Vad tror ni om denna kurs? Dealen går ut om ca två dagar, så jag måste bestämma mig relativt snabbt. Jag har väl generellt varit tveksam annars till onlinekurser, för det finns ju en viss poäng med att ha en fysisk lärare att fråga, typ visa kameran och be om handgriplig hjälp. Den möjligheten är väl lite svårare med onlinekurser.

Men å andra sidan är det väl säkert smidigt att maila över en massa bilder till en onlinekurslärare och få feedback. Den här kursen skulle ju kosta typ 4000 kr annars, så då borde den väl vara ordentlig, tycker man. Men sen är det kanske en fråga om ambitioner också. Jag har inga ambitioner att bli en professionell fotograf med massor av objektiv och filter och sånt. Jag vill bara lära mig att ta bättre bilder.

Vad har ni för tankar kring studiecirkel vs onlinekurs gällande fotografering?

Annons:
[PeterWem]
2012-12-01 15:20
#1

Min tanke är att den där kursen inte är värd 4000 från första början, så den där dealen som går ut behöver du inte bry dig om. Det finns mängder med kurser.

Är allting dessutom på engelska? Hemsidan ligger i England.

Ta och kika här istället på den där videokursen. Enkel och pedagogisk. Tyvärr kan du inte maila några bilder för feedback.

Vill du ha fotoövningar har jag en halvfärdig pdf här åt dig.

mitzerl
2012-12-01 19:02
#2

Tack för svar. Ja, hela kursen samt feedback och så är på engelska där.  Engelskan är väl inte något större problem, även om kanske fototermerna kan vara svåra att översätta i början.

Länkarna du bifogade har jag redan hittat förut vid googlingar och kollat igenom, här är en som är ivrig att lära sig, ser du! Din pdf har jag haft framme de senaste dagarna och arbetat med. Fast visste inte då att det var du från forumet som gjort den. Bra övningar.

Tyvärr funkar det dock inte bara med att lära sig hur sakerna fungerar, hur jag än experimenterar med det blir allt ändå bara fel. T ex med slutartidsövningen såg jag ingen som helst skillnad i bilderna på slutartider mellan 1/40 - 1/3. Alla lika mörka o trista. Och när jag testar längre slutartider, ute i snön, på 1 och 2 sekunder så får jag istället gultonade mörka bilder. Ingenting blir bra!

Så jag måste definitivt ha feedback från någon lärare av något slag, vare sig det är från denna internetkurs eller från någon studiecirkel jag går på. Så även om jag kan läsa mig till mycket på nätet så behöver jag ha någon att fråga.

Inkanyezi
2012-12-01 19:40
#3

Det går ju bra att posta specifika frågor på ett sånt här forum. Det finns fler, exempelvis Fotosidan, även om iFokus är mer generösa med utrymme för bilder som laddas upp, vilket kan vara att föredra då man diskuterar bilder.

Så det är inte något större problem att få feedback på speciella frågor. När du nämner att du inte ser någon skillnad på dina bilder med olika slutartid, så kan det kanske bero på något som du inte riktigt förstod hur det skulle göras.

Ett exempel: Du vill ta bilder på droppar som faller från en vattenkran, och du har ställt in kranen till att visa en ström med droppar som faller några stycken i sekunden.

  • Om du tar med en mycket kort slutartid, säg 1/500 sekund, blir bilden mörk och du ser ingenting, om det är inomhus, eftersom ljuset inte räcker till för att exponera bilden med så kort tid.
    -
  • Om du använder blixten i stället, så kommer slutartiden att vara 1/200 sekund, eftersom det är den kortaste slutartiden med blixt. Vattendropparna kommer att bli helt frysta, fångade i luften, som om de hängde där, för att blixten belyser ditt motiv bara under kanske 1/10000 sekund.
    -
  • Om du tittar på kamerans ljusmätare, kanske du finner att du måste öka tiden till 1/30 sekund för att få en rätt exponerad bild utan blixt. Då kanske du får med några vattendroppar, där den som är högst upp nära kranen är nästan skarp, medan de som är längre ner blir suddiga och mer utdragna ju längre ner de är, eftersom de får högre fart ju längre de faller.
    -
  • Om du då tar med betydligt längre tid, en hel sekund eller mer, kommer det att bli en jämn ström av droppar som hamnar på bilden, och ingen kommer att se ut som en droppe, utan det ser snarare ut som att det är en jämn ström av vatten, som ser mjukt ut, oskarpt.

Alla exemplen utom det första kräver att man exponerar rätt, och det betyder att ju längre tid man tar med, ju mer måste man minska ISO och strypa bländaren. För att kunna ta med lång slutartid när det är mycket ljus, som när man vill att vågorna på sjön ska bli så där mjuka som sammet, då måste man ha ett mörkt filter, ett gråfilter, framför objektivet för att det inte ska bli överexponerat.

Och just för det som du beskriver är ett forum om foto kanske det allra bästa sättet att komma underfund med vad man missade när det inte blev som man trodde.

Det finns en ganska bra elementär handledning på Fotoinspiration också.

mitzerl
2012-12-01 21:56
#4

Tack för intressant svar, inkanyezi. Jag försökte fråga om inställningar förut i en tråd men då inget svar kom tänkte jag att nybörjarfrågor kanske är för naiva för er avancerade och vågade aldrig fråga igen. Men jag kanske skall uppdatera den tråden igen då med lite specifika frågor. Så denna tråd kan handla om fotokurser. Någon typ av fotokurs måste det bli för mig iallafall, vare sig det blir den här onlinekursen med mailkontakt med lärare eller en studiecirkel. Det här är för svårt för att bara läsa sig till.

Studiecirklar kostar ca 1500 kr för en nybörjarkurs, har jag sett. Och vill man gå fortsättningskurs också så blir det totalt 3000 kr. Den här onlinekursen med mailkontakt med lärare är ju billigare, 500 kr. Så det är ju en viss prisskillnad. Men vet inte vad som är bäst generellt, onlinekurser eller studiecirklar.

[PeterWem]
2012-12-02 02:01
#5

Roligt att höra att min sida läses. Har du någon feedback på vad som var extra svårt i pdf.en? Jag ska ta en kik på just fotoövningen med slutartider och se om jag kan förbättra den biten.

När det kommer till en studiecirkel kan problemet vara att det är så många fler så att man inte får tid för att själv reda ut sina funderingar med läraren. Samtidigt kan det vara svårt att veta vad man får tillbaka när man går en onlinekurs och skickar bilder till en lärare för feedback.

Mitt egna mål är faktiskt att starta upp en fotokurs dit folk kan maila sina bilder, men som du ser är min pdf inte ens halvklar. Så till dess avaktar jag. Testa med vad inkanyezi skrev och börja med att lägga upp bilder på detta forum så som du gjort.

skogstossan
2012-12-02 12:23
#6

mitzeri: Du skriver att du kanske tänkte gå en onlinekurs i vår. Trots det är du redan i gång och kämpar ihärdigt med att lära dig hur det fungerar med slutartider och grejer, vilket ju är jättebra. När din onlinekurs börjar har du säkert fått kläm på både det ena och det andra. Speciellt om du kämpar på som du gör, lägger ut bilder här och ställer frågor. 

Men jag förstår att det är hemskt lockande att lägga pengar på en kurs som lovar att "Gå från nybörjare till proffs på 18 lektioner för bara 499 kr". Det är ju SÅ frustrerande när man ska fota och det inte blir som man har vill.

Så jag tycker du ska forsätta som du gör och avvakta lite med onlinekursen. Själv köpte jag min första systemkamera för ca 6 veckor sedan och jag har lärt mig så galet mycket av det fantastiska folket som hänger på det här forumet. För mig är det guld värt.

Som du märker så har jag inga direkta fototekniska tips att ge dig. Men en sak som jag ibland gör då jag blivit lite fixerad vid en sak är att försöka släppa den grejen en stund och istället fokusera på andra saker i bilden. När jag gör så märker jag ofta att saker hänger samman och då förstår den saken jag först fixerade mig vid.

Jag tycker alltså att du ska avvakta med onlinekursen och spara dina pengar ett tag.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: