Annons:
Etikettövrigt
Läst 625 ggr
WilmaP
12/1/12, 12:48 AM

Vad är felet?

Gah, jag blir så himla irriterad.

Det går inte att fota saker som rör sig lite,lite med min kamera om det inte är superduper ljust eller använder blixt. Det blir helt suddigt & "utdraget". Ända sedan jag fick kameran, år 2010 har jag undrat & undrat vad detta problemet beror på men har aldrig riktigt blivit av att jag tagit reda på det utan jag har helt enkelt struntat i att fota de sakerna som inte funkat, eller använt blixt.

Eftersom att jag ofta fotar mina hamstrar & vill helst inte använda blixt så vet jag inte hur jag ska göra. De rör sig ju alltid lite grann & då blir fotona alltid helt misslyckade. Även fast att jag har en massa belysning och lampor & det är relativt ljust så funkar det inte. Jag har en Sony A290.

Skulle vara så tacksam för hjälp!

Annons:
denstore
12/1/12, 12:53 AM
#1

Ska du fotografera saker som rör sig, så behöver du korta slutartider. Problemet är antagligen att det måste balanseras med stora slutare eller höga ISO för att du ska få rätt exponering. Testa att ta lite bilder med slutarprioritet inställt.

Inkanyezi
12/1/12, 1:04 AM
#2

Det är gemensamt för i stort sett alla kameror att man inte kan ta inomhusbilder av sånt som rör sig fort. Det finns kameror som är några pinnhål bättre i svagt ljus, men man ska inte vänta sig några under i den vägen. Din kamera är ändå ganska hygglig.

Det kan vara idé att skaffa ett ljusstarkt normalobjektiv om man vill kunna ta bilder i vanligt inomhusljus. Sony har ett till bra pris, 35 mm f71,8.

Kameran klarar ISO upp till 800 med normalt dynamiskt omfång och utan överdrivet brus. Om man vill ta med högre ISO blir bilden brusigare och tappar dynamik, men man kan ta med kortare slutartid, så att man kanske kan undvika rörelseoskärpa.

Men bäst förutsättningar med kameran får man om man också har ett ljusstarkt objektiv, som det jag pekar på. Det finns också ett ännu ljusstarkare från Sigma, men det är mer än dubbelt så dyrt.

WilmaP
12/1/12, 1:17 AM
#3

Tack för svaren, dock må jag vara helt dum i huvudet eftersom att jag inte ens förstår vart jag ändrar slutartiden.

papa-bear
12/1/12, 11:42 AM
#4

har du ingen manual kan du hämta den på sonys hemsida, på supportsidan, här kan du även uppdatera kamerans programvara, om det behövs.

äh, va fanken, lägger till manualen också.

Inkanyezi
12/1/12, 12:52 PM
#5

Nej, du är inte dum i huvudet, men du saknar en del grundläggande kunskap om hur det går till att ta bilder med en kamera. Det är inte något som kommer av sig själv, utan man måste faktiskt lära sig det, precis som det mesta annat här i världen.

Det finns en ganska bra genomgång av de elementära sakerna på Fotoinspiration, som kan vara värt att titta på, för att bättre kunna ta till sig det man kan få ut av manualen till kameran. Annars blir det ju en hemsk massa saker som man mer blir förvirrad av.

WilmaP
12/1/12, 11:57 PM
#6

#4 Tack så mycket för länkarna!

#5 Haha ja, nog saknar jag en del kunskaper då jag är den typen som inte orkar läsa igenom en massa instruktionsböcker utan vill börja med en gång, inte vänta alls. Så då testar jag lite olika sätt & inställningar själv, utan att veta helt säkert vad som är "rätt" för vad, om du förstår vad jag menar. Tack för hjälpen i alla fall. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: