Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 1277 ggr
skogstossan
2012-11-30 18:22

Gingerbread

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blir det ingen tårta. Istället har jag bakat lite juliga kakor som jag fotograferat. Nämligen en amerikansk variant av pepparkakan, vilken kallas för Gingerbread. 

Jag har ett par stycken bilder med lite olika komposition som jag blev hyfsat nöjd med så dom tänkte jag lägga ut här.  Vi börjar med den jag blev mest tillfreds med. 

Eftersom jag ofta använder väldigt starka och ibland också ganska mörka färger så försökte jag verkligen tänka på att exponera rätt så att blomman inte skulle bli alltför mörk. Jag tycker ändå att jag lyckats ganska bra. 

Jag tog även steget idag att börja fota i RAW samtidigt som jag glömde att installera något program som kan ta emot dom filerna. Men det ska jag ordna alldeles snart!

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2012-11-30 18:40
#1

Jag gillar känslan i den bilden. skulle kunna tänka mig att flytta fram de bakre objekten en aning, för att få in lite ljus bakom som separerar deras skuggsida, och så undrar jag var man ska göra av veven. Det kanske är bäst att  knoppen hamnar utanför.

Jag blir inte riktigt klok på de små rosa skalen i förgrunden, och kanske man skulle sikta en liten aning lägre.

Men bilden har verkligen sug! Och jag gillar djupet i det röda. Färgskalan har en balans och brytning mellan kontrasterande färger som är helt suverän.

skogstossan
2012-11-30 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är ju fasen att jag inte klarar av att tänka på flera saker samtidigt. Här är en lite annorlunda variant med veven i bild och ett par av mina favoritvaser som ej står emot väggen. Men skalen kommer går bara ur bild på dom sista korten jag tog och dom blev icke något att hänga i granen.

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
2012-11-30 21:41
#3

Skulle nog ha placerat kaffekvarnen lite mer i vinkel, så den riktar sig mot betraktaren, sen skulle jag nog ha vinklat blomman annorlunda. Men, det är egentligen bara petitesser, du har utvecklats jättemycket i dina bilder, kul att se.

Fortsätt så! :D

papa-bear
2012-11-30 22:39
#4

jag tycker ju att kaffekvarnen är huvudmotivet, så det är ju lite synd att den hamnar utanför skärpedjupets bakre gräns, och blir så suddig.

MonisN
2012-11-30 22:50
#5

Jag tycker burken och kvarnen stjäl för mycket fokus från kakorna. Jag skulle föredra ett snävare utsnitt och mer fokus på kakorna och att blomman stod bredvid i en vas, eller hellre ligger på bordet. Jag hade nog tagit bort antingen burken eller kvarnen. Om man tänker sig andra bilden utan vaserna tror jag det hade blivit bättre. Känslan och fägerna är annars mycket bra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


skogstossan
2012-11-30 23:04
#6

Tack! 

När jag började det här projektet dvs det här med att jag tänkte att jag skulle lära mig att fota så tyckte jag att det enklaste med hela grejen var att komponera bilden. Nu tycker jag att den biten är allra svårast. Som jag håller på att vrida och vända på saker och ting. Jag kan hålla på i timmar med bara det och när jag väl hittat en position som jag gillar vill jag gärna ta tusen bilder på det, vilket ju så klart är helt skevt. 

Jag provade faktiskt att rikta kaffevarnen mer mot betraktaren men det blev inte alls bra tycker jag.

Var det gäller blomman så har jag en speciell förtjusning över blommor som sitter lite på sniskan och även blommor som sitter direkt på bakverken. Jag älskar helt enkelt kombinationen med bakverk och blommor. 

#4 Kvarnen är inte huvudmotivet. Kakorna och blomman är huvudmotivet. 

Sedan har jag väldigt svårt att förstå varför det på vissa bilder får mindre skärpt bakrund och andra mer? Jag har ju hela tiden lägsta bländare. 

Men så återkommer jag också alltid till problemet med ett extremt trångt kök. Jag alltså inte backa och jag kan inte ställa bakverken längre fram, vilket är extremt irriterande.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2012-12-01 00:06
#7

Jag undrar om en vanlig spegel kan användas för att öka avståndet, om den inte ger för mycket dubbelreflektion för att speglingen ligger bakom glaset. I så fall skule det kanske kunna lösa en del av problemet. Det kan vara värt att pröva.

Jag har sett en projektortillsats med ytförsilvrad spegel på Myrorna, och den kanske finns kvar där. Jag tror att jag ska lägga mig till med den. När man har en sån kan man plåta i vinkel, och sen är det en enkel grej att spegelvända bilden i bildbehandlingsprogrammet.

Eller, om kameran kan köras via EOS Utility, om sökarbilden inte är för dålig då, så kan man backa kameran ända in i väggen.

skogstossan
2012-12-01 00:27
#8

#7 Jag provade med EOS Utility idag och fick ett litet smärre utbrott på den dåliga sökarbilden. Plus att jag inte kunde välja manuell fokuspunkt. Sedan har vi det där med att försöka slänga in kameran i väggen; det är en diskbänk där så jag vet inte riktigt hur man ska göra? 

Att EOS Utility inte funkade så bra idag har säkert lite med vana att göra också. Jag blev helt förvirrad av alla apparater och sökte hela tiden mina fingrar mot knappar på kameran och mina ögon in i spegelreflexen. 

Sedan skulle jag kunna tänka mig att fota på något annat ställe också. Men jag vågar inte riktigt pga väldigt tråkigt ljus. 

Var skulle jag placera spegeln? Är lite trög nu förstår jag.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2012-12-01 00:51
#9

Om man sätter spegeln på väggen och alltså riktar kameran in mot väggen som du backar den emot, så vinner du några decimeter, om inte diskbänksarmaturen eller annat är i vägen. Men spegeln måste vara helt plan, floatglas, och så hänger det lite grann på om glansdagrarna blir dubbla av att spegelglasets frontyta också speglar. Men det kan vara värt att pröva. Man får ju allt spegelvänt i kameran förstås, men själva bilden är enkelt att vända i Irfanview eller Gimp.

Upp till toppen
Annons: