Annons:
Etikettövrigt
Läst 548 ggr
Inkanyezi
2012-11-28 14:49

Bildstöld igen, utbruten diskussion

Det här ämnet är utbrutet ur tråden Bilstöld igen

Citat ur #20 skrivet av Inkanyezi
"Man behöver aldrig skriva ut någonting om upphovsrätten. Lagen gäller för alla."

#21 skrivet av RadioMG
#20 Det köper jag förvisso inte. Jag drev en canvas sida innan där man kunde beställa Canvas tavlor och vi printade ut/skickade till kund.

En annan kille använde våra bilder och jag drog honom inför rätten eftersom webbhotellet vägrade att stänga ner hans konto.

Jag förlorade och deras försvar var är det inte stod någonstans på sidan att det var copyskyddat matrial, eller på bilderna som var "demo". Detta var förvisso 5 år sedan och jag tror inte lagen har ändrats sedan dess.

#22 skrivet av Inkanyezi
Om det du skriver inte är en skröna, så finns all orsak att ta upp det igen. Det är en felaktig dom om det stämmer som du säger, men jag ser helst att du startar en ny tråd om det, eftersom det är utanför ämnet för den här tråden. Om det verkligen har hänt som du säger, måste du ha skött din talan dåligt.

Jag kan inte alla juridiska finter, men jag föreställer mig att resning för processfel skulle kunna vara möjligt.

Om du startar en egen tråd, lägg då helst upp själva domen. Om den finns publicerad, så kan den länkas.

#23 skrivet av RadioMG
Givetvis är det ingen skröna. Finns ingen anledning att ljuga. Jag tror tom att Foto För Alla skrev en artikel om domen.

Den domen kostade mig en massa pengar så jag sålde sidan dagen efter domen kom pga att jag fick betala alla rättegångskostnader m.m. Jag ska ärligt säga att jag hade nog inte orkat dra igång en sådan sak igen. Har för mycket annat som jag måste lägga ner energi på nu. Skulle jag förlora ännu en gång så hade det varit rena konkursen för mig.

#24 skrivet av Inkanyezi
Jag kommer att ta bort dina senaste inlägg i den här tråden om en liten stund och föra över dem till en egen tråd. Det här är utanför ämnet, och du måste lägga upp domen innan det går att föra någon vidare diskussion om det.

#25 skrivet av RadioMG
Det är lugnt. Tror inte jag har domen kvar eftersom jag flyttat 2 ggr. Det jag ville påpeka är att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Det skadar inte att skriva ut copyright och att bilderna tillhör vederbörande.

#26 skrivet av Inkanyezi
Domen finns kvar, arkiverad hos tingsrätten och sedan eventuellt överförd till annat arkiv, där den kan hämtas fram.

#27 skrivet av RadioMG
Hur får man tag i den? Är det bara att kontakta tingsrätten där jag blev fälld? Skulel faktiskt vara intressant och eftersöka lite. Dra igång en ny rättegång gör jag inte, men efterforska lite.

Radera du mina inlägg, det är helt OK!.

Annons:
Inkanyezi
2012-11-28 14:57
#1

Och jovisst, du behöver bara höra av dig till tingsrätten, och de kan leta reda på din dom, och om den är överförd till annat arkiv kan de tala om var den finns, så att du kan få en kopia.

Om du har diarienummer är det snabbast, annars kan den sökas på part och motpart. Det går fortare att hitta den i så fall om man också har datum.

Domen kan eventuellt också finnas tillgänglig på nätet.

[PeterWem]
2012-11-28 15:34
#2

Jag är väldigt intresserad jag med. Låter väldigt konstigt att du förlorade målet p.g.a. bilderna inte var copyrightmärkta. Enklast är att du mejlar tingsrätten.

Jag brukar skriva:

Jag skulle vilja beställa domen xxxx
Skickas som PDF till denna e-postadress.

MVH

MonisN
2012-11-28 18:24
#3

Om du förlorade målet är det ett bevis på att Tingsrätten var okunnig och dåligt påläst, och det i sig är olyckligt då det sänder fel signaler till personer som tror att det är okej att stjäla andras bilder. Det är bara att hoppas att Tingsrätten numera har lite mer kunskap när bilder på nätet bara ökar och ökar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Inkanyezi
2012-11-28 19:21
#4

Jag skulle vilja se hela domen för att kunna bilda mig en uppfattning.

Det kan finnas skäl till att kärandeparten i ett upphovsrättsmål får betala motpartens kostnader, och det är exempelvis om rätten finner att ett ohemult krav har ställts. Det handar ju om civilmål. Om rätten finner att ersättning ska utgå med ett väsentligt mindre belopp än det som käranden har krävt, kan målet förloras även om upphovsrätten är kränkt och i den delen har bevisats.

Men som sagt, för att kunna bedöma det är det bra att se hela domen, och den är en offentlig handling, som man inte bör anonymisera. Om det har gått fel till, så kommer diskussionen om det inte bara att föras på det här forumet, och det går bra att samla ihop till en ny rättegång, genom att alla som är intresserade skjuter till en liten bit. Det ska inte finnas några ekonomiska skäl till att undvika rättssak.

Och det var skälet till att jag avråder från att använda företaget Bildombudsmannen Staffan Teste AB, där risken är överhängande för att käranden tvingas betala motpartens kostnader om domen går käranden emot. Det finns talrika exempel på felaktigt ställda krav som kommer att reduceras till en tumme om motparten sköter sina kort väl.

Upp till toppen
Annons: