Annons:
Etikettövrigt
Läst 2591 ggr
Emo
2012-11-27 08:32

Bildstöld - igen

Bestulen - igen Rynkar på näsan

Att folk inte kan hålla tassarna borta från andras saker.

Jag kollar statistiken ibland och hittar då folk, som struntar i lagar och regler.

Nu har jag skrivit en kommentar. Får den stå kvar så skickar jag inte en räkning.

Varför ska ägaren till bilden betala för att andra (lathundar) ska utnyttja den?

Kan folk inte göra egna grejor och ta egna bilder när de vill illustrera något?

Varför försöka göra sig bättre än man är genom att visa upp stöldgods som sina egna verk.

Om bloggarna skriver vänligt om något och illustrerar det med en bild, så tycker jag att det är acceptebelt, men när de helt fräckt räknar med att andra ska göra grejorna, fotografera och sen betala för att bildtjuven ska få visa bilden och visa hur duktig hen är, då blir jag arg.

Hur hade ni reagerat:

http://superfarmor.blogg.se/2012/november/tisdag-och-narmare-2.html#trackback

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2012-11-27 08:40
#1

Om jag förstått rätt så är det bilden på den röda brittiska postbilen som är stulen.

Jag hade kontaktat den som har tagit bilden och förklarat, att de har att välja mellan omgående ta bort bilden eller betala för den.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MoaL
2012-11-27 08:43
#2

Nu är det ju så att hon inte alls tar åt sig äran av något som bilderna föreställer. Hon berättar en historia om sin dag och lägger till bilder för att illustrera dagen, lite som en barnbok. Hela hennes blogg är uppbyggd så.

  • "Gubben väckte mig idag…" = Sovande hund och katten Gustaf
  • "det är en mammas lott att slita och jobba" = en bild på en mamma och ett barn som bakar
  • "titta runt lite och ta en fika" = en bild på en kaffe-någonting med ett hjärta
  • "Jag ska ju till trafikskolan på Risk ettan" = en Riskettan-bild
  • "Så pigga killar och tjejer bakom ratten nu" = en bild på en bil (det är din, antar jag)
  • "Min snälla gubbe hämtade mig" = en bild med texten "Vi två"
  • "Varva ned lite" = en yoga(?)-bild med en som lyssnar på musik
    o s v.

Hon har ingenstans försökt ta åt sig äran för någon bild och visa upp det som hennes eget verk. Vill du inte att hon ska använda den är det ju bara att skriva till henne, men hon försöker inte inbilla andra att hon har gjort bilen eller tagit bilden.

Jag skulle inte alls bry mig i det här fallet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Emo
2012-11-27 08:48
#3

Lagen säger att man inte får använda andras bilder utan upphovsmannens tillstånd.

Om man inte förklarar att man struntar i lagen, så kan folk tro att man är ärlig och visar upp egna verk.

Man ska väl utgå från att andra också är ärliga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MoaL
2012-11-27 09:14
#4

Det finns nog ingen som tror att det är hon som har tecknat och fotograferat alla de bilder hon använder i alla sina blogginlägg, och det är inget hon försöker inbilla någon heller.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Swadika
2012-11-27 09:44
#5

Men det är ju fortfarande en stöld. Man får inte använda andras bilder även om man skriver vem som har fotograferat den

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Emo
2012-11-27 09:47
#6

Det hade varit intressant att se vad som hände om någon ville fråga henne hur hon gjort bilen.

Det hade ju varit så roligt att göra en själv också.Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Inkanyezi
2012-11-27 11:38
#7

Jag tror att det inte är särskilt fruktsamt att rubricera intrång i upphovsrätten som stöld, eftersom det handlar om helt skilda brott. Stöld är egendomsbrott, och ingen egendom har blivit stulen, utan någon har plockat en bild, troligen någonstans på nätet, och använt den i sin blogg.

Det är ett klart brott mot Upphovsrättslagen, som vi har en artikel om bland artiklarna. Vad man vill göra åt det kan variera. Man kan höra av sig till inkräktaren och begära att bilden tas bort. Man kan kräva ersättning för publiceringen, till exempel med en faktura, och man kan stämma personen som har gjort det och ta det till domstol.

Eller så kan man rycka på axlarna och gå vidare. Åtminstone är det inget att ligga sömnlös över.

Men man ställs inför ett dilemma om man vill påtala brottet - märk väl att det faktiskt handlar om ett brott, där Tingsrätten i särskilt grova fall kan döma till fängelse. På det sättet ligger skalan för straffet faktiskt i par med straff för stöld, och vi känner väl alla till att stöld finns av olika grad.

Det har inte utkristalliserats någon rättspraxis för upphovsrättsbrott. De få domar som finns hanterar i väldigt stor utsträckning kommersiellt material, där företag som inte är upphovsmän hanterar flera upphovsmäns intellektuella egendom. Det enda fall av fängelsedom jag känner till gäller Pirate Bay, som egentligen aldrig hanterade något material alls. Våra rättsvårdande instanser verkar tämligen ointresserade av små förseelser, som när en bloggare plockar en bild som tillhör någon annan och liknande upphovsrättsbrott, medan de skjuter med kanon när miljonföretag går in och anser sig trampade på tårna.

Men det finns alltså flera vägar att gå om man vill påtala brott mot upphovsrätten, och alla innefattar att man på något sätt kontaktar den som ligger bakom intrånget. Antingen gör man det själv, eller också gör man det via ombud. I det sammanhanget vill jag avråda från att använda företaget Bildombudsmannen Staffan Teste AB. Det kan ge sur eftersmak och påverka ens rykte negativt.

Och visst känns det nesligt när någon bara går in och norpar bilder som man har lagt upp, så visst kan man klaga på en diskussionssida, men det är inte särskilt konstruktivt.

Schnauzertik
2012-11-27 12:10
#8

#9

Så är det ju!

Har också hittat några av mina bilder på diverse bloggsidor både svenska o utländska men så länge det inte är kommersiella sidor så väljer jag att som du skriver "rycka på axlarna".

Kan inte påstå att jag blir särskilt upprörd.

I och för sig kan man ju alltid kontakta och skriva något om att det var roligt att du gillade min bild, men du ……..

Värd för Pensionärer

Emo
2012-11-27 13:25
#9

#8 Jag ser att du läste hela mitt inlägg. Bra. just det, så brukar jag också göra när det gäller bloggar och bloggarnas okunskap. När det gäller stora företag, som blivit vilseförda, brukar det gå mycket snabbt att få bort bilderna.

En del bortser från att hetlänkade bilder belastar den rättmätige ägaren ekonomiskt.

Att betala för andras nöje är inte så roligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2012-11-27 15:38
#10

PeterWem har visat ett sätt att straffa hetlänkar, genom att placera en helt annan bild på den länkade platsen. Det kräver så klart att man tar bort länken från alla sina egna sidor, så att bilden som länkas inte länkas från något annat håll. Man kan exempelvis byta bild med samma filnamn och byta namn på den riktiga bilden och länka den rätt på sin egen sida. Men det går att förfula hennes sida rätt ordentligt om man tycker att det är kul.

Emo
2012-11-27 15:53
#11

#10 Självklart, men först ska hon ha en chans att visa sin goda vilja.

Den chansen brukar nästan alla ta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[AnnaRen]
2012-11-27 22:21
#12

Men snälla, bjud på bilden, så farligt är det väl inte? Ta det som en komplimang, ibland är det även bra att vara en god medmänniska och ge ..

Du har ju lagt ut dom av en anledning och de bilder som finns ute på internet kommer alltid att användas av andra ..

Bjud lite på dig själv. Vad spelar det riktigt för roll? Var glad om du har kunnat bidra till att andra människor "lyckas" , genom dina bilder till och med? Eller ?

Men jag kan ju förstå om dom skriver att det är deras verk trots att det inte är det, då har jag full förståelse.

MIN åsikt!

MonisN
2012-11-27 22:41
#13

#12 Visst kan man bjuda på sig själv om den här bloggaren hade talat om vems bilden är, men så länge det inte finns någon cred för fotografen eller skaparen av bilden så finns det absolut ingen anledning att bjuda på någonting.

Emo-, jag tycker du varit för snäll i din kommentar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Jalking
2012-11-27 23:01
#14

Jag tittade nyss in på parlkonst.se
Ett tips är att någonstans i menyn lägga in Om bilderna eller något sånt, och där beskriva på begriplig svenska (ej byråkratisvenska alltså) vad som gäller för användande av dina foton.
Vi som läser och skriver här på Foto iFokus vet nog att man inte får använda andras foton utan tillstånd, men jag tror att flertalet av de som sitter och surfar runt och kanske hamnar på parlkonst.se inte gör det.

En sån lite text hindrar självklart ingen som struntar i vad man får och inte får, men de flesta "tjuvarna" är nog helt enkelt bara okunniga och tror att allt som syns på bildskärmen får man använda.

[RadioMG]
2012-11-27 23:30
#15

#14 Jag skulle precis skriva det oxå efter att jag läst igenom kommentarerna.

1. Du har INGET som säger att det är dina bilder eller du har copyright på de. Varken på hemsidan eller på själva bilden.

2. Om du nu har stora problem, lägg in ett script i htaccess filen som gör att det visars en annan bild ist för den "de har tagit".

3. Skriv inte ut bloggar som snor dina bilder. Eftersom du nu har länkat till bloggen här så kommer den stiga i google bla, är det kanske en konkurrent till dig så förlorar du en massa på det, mer än vad du gör för en liten bild.

Jag var inne på bloggen och läste, jag ser absolut inte det som någon stöld eller något jag skulle bli kränkt över, tvärtom! En vanlig person som vill beskriva sin dag med både text och bild, din bild.. Känn dig hedrad ist, gå på folk som använder det i reklamsyfte eller en konkurrent till dig.

Jag driver själv ett tiotal sidor och många ggr har mina bilder varit på vilovägar. Ibörjan var jag som en hök och försökte sätta dit alla och skriva saker som "du har snott min bild". Men jag insåg attd et inte lönade sig, det tog mer kraft och tid än vad jag ade råd till.

Mitt förslag till dig är om du fortfarande vill "sätta" dit tjuvarna, gör det på ett smart sätt.

Skriv ett inlägg på deras blogg med texten "Hej, vad kul att du använder en av mina bilder. Jag blir så stolt när jag ser att mitt arbete blir uppskattat. (en en HTML länk till din sida"

Nu undrar du varför?
1. Du arbetar seriöst och andra ser det
2. Personen som "snott" din bild inser att du var en sjysst jäkel och därmed gör reklam för dig
3. Du får backlinks till din sida. Skriver du snällt låter oftast sidägaren kommentaren vara kvar.

/Fridens

Emo
2012-11-28 06:33
#16

#15 Javisst, såg du inte vad jag skrev och hur jag brukar göra?

Jag såg din mening: "Ibörjan var jag som en hök och försökte sätta dit alla och skriva saker som "du har snott min bild"." Väl att du så småningom insåg att ett sådant sätt var mindre lämpligt.

Då anser jag att mitt sätt är betydligt vänligare vilket även MonisN skriver i #13 där hon till och med tycker att jag är för snäll.

1. Vad menar du med att skriva ut att lagen gäller även mina verk? Ska jag ha en skylt a affären också? Ska jag skylta stort där med att folk ska betala för varorna om de vill ha dem? Ska jag upplysa varje kund om att det inte är tillåtet att plocka på sig varorna och lämna affären utan att betala?

Har du sett pärlkonst.se

Vad menar du då med: "lägg in ett script i htaccess filen"?

Sen kan jag tala om att min kommentar visas nu, så då är allt frid och fröjd vad mig beträffar.

Jag utgår alltid från att det är av okunskap när det gäller bloggar och testar med en kommentar. Det har fungerat i 99% av fallen, så jag betraktar den metoden som den vänligaste och mest framgångsrika.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[RadioMG]
2012-11-28 12:55
#17

Du kan inte blanda ihop din riktiga affär med din sida på nätet. De har helt andra lagar.

Du som sidägare måste skriva ut att bilderna tillhör dig och är copyrightskyddat av dig.Även bilderna ska ha en copyright text.

Htaccess är en fil som styr vad ditt script kan och får göra, den gör även en massa annat.

Detta lägger du i filen htaccess om du har en sådan på din hemsida, den ska ligga i rooten. Har du ingen får du skapa den, då skapar du en fil som heter .htaccess

Denna koden lägger du in:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?http://parlkonst.se/ [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ http://www.proactivewellness.org.uk/wp-content/uploads/2011/11/Stop.jpg [NC,R,L]

Om ngn högerklickar och lägger in din bild direkt på hemsidan så kommer en stoppskylt att visas istället.

Inkanyezi
2012-11-28 13:07
#18

#17 skrivet av RadioMG

  • "Du som sidägare måste skriva ut att bilderna tillhör dig och är copyrightskyddat av dig.Även bilderna ska ha en copyright text."

Nej, det där har du fått helt om bakfoten. Man behöver inte skriva något alls om rättigheter på sin hemsida. Upphovsrätt gäller allt intellektuellt material, automatiskt, och behöver inte anges på något särskilt sätt. Det är dessutom olämpligt att ange en generell upphovsrättstext på en sida där andras material kan uppträda, dels sådant man själv använder med licens, dels sådant som andra lägger upp som kommentarer.

Man bör lägga in ägaruppgifter och licensvillkor i Exif i varje bildfil, så att den som skulle vilja köpa en bild kan nå upphovsmannen för att få lov att använda bilden.

[RadioMG]
2012-11-28 13:19
#19

#18 Det har du rätt i. Det behövs tydligen inte i Sverige, fel av mig.

http://blf.se/vill-ha-den-ifred/

Jag har internationella sidor och där gäller copyright.

Inkanyezi
2012-11-28 14:01
#20

Alla sidor på webben är internationella, och upphovsrätten gäller automatiskt i alla länder som har undertecknat Bern-konventionen. De länder som inte har undertecknat den kan man lämna därhän, för där struntar de ändå i våra upphovsrättsregler.

Man behöver aldrig skriva ut någonting om upphovsrätten. Lagen gäller för alla.

Däremot kan det vara värdefullt på flera sätt att ha EXIF-data om upphovsrätt och kontaktuppgifter i bildfilen, genom att man dels lättare kan påtala överträdelser om Exif inte har tagits bort, och genom att seriösa bildköpare då kan ta kontakt för att få licens att använda den.

Edit: Inläggen #21-#27 är utbrutna och förda til en annan tråd:

http://foto.ifokus.se/discussions/50b6165588f47233bd001542-bildstold-igen-utbruten-diskussion?discussions-1

Anledningen till att de har brutits ut är att det är ett mycket viktigt eget ämne som skiljer sig från den här trådens ämne. Fortsätt gärna att diskutera Emos ämne här.

/Inkanyezi

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: