Annons:
Etikettbildhantering
Läst 3791 ggr
lkmf
2012-11-26 20:29

Komprimera bilder i picasa 3?

Är det någon kan hjälpa mig med hur mna komprimerar bilder i picasa 3 eller måste jag ladda hem ett annat program för att kunna komprimera mina bilder?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Inkanyezi
2012-11-26 20:38
#1

Berätta lite om hur och varför du vill komprimera, så kan du säkert få råd.

Bilderna komprimeras ju när man spar dem som jpeg, men de kan komprimeras olika mycket. Dessutom kan man göra dem i en mindre storlek, som gör att de tar mindre plats.

Vad man än gör för att de ska ta mindre plats, är det ändå lämpligt att spara originalet orört, vare sig det är en jpeg från kameran eller råfil. Man ska alltså se till att man spar med ett nytt namn, enklast genom att lägga till lite på filnamnet.

Om skälet till att komprimera är att de ska ta mindre plats för att skickas till exempel i e-post till någon som inte kan ta emot väldigt stora filer, så är det ofta bäst att först minska bilden till ett format som är lagom till bildskärm, efterskärpa och sedan spara som jpeg, och då får man olika alternativ på kvalité, där den högsta kvalitén tar störst plats.

Om det är meningen att mottagaren ska kunna skriva ut med hög kvalité är det inte lämpligt att minska bilden och komprimera den mer.

Om du vill lägga ihop flera filer i ett arkiv kan du sedan göra det genom att lägga alla filer som ska skickas i en mapp, som du gör om till en fil med exempelvis 7-Zip. Men 7-Zip kan inte komprimera särskilt mycket mer än jpeg redan har gjort, så storleken blir ungefär lika som mappen okomprimerad.

lkmf
2012-11-26 20:51
#2

Ska minska sorleke så det inte tar så mycket plats när jag ska skicka över dom via e-post. Dom ska användas på nätet som dom behöver inte var så jättastort format.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

ru4real
2012-11-26 21:25
#3

Det finns bättre sätt isf, om du har ett google-konto, då kan du välja att skapa ett album genom att klicka uppe t höger "Foton i Google+" och sen skriver in personens mailadress.

Annars kan man krympa bilderna genom att välja att exportera dem, till en ny mapp på hårddisken. Då bör du få alternativet att ändra storlek på dem.

Men idag, m tanke på att få personer sitter på modem, så behöver man oftast inte bry sig om storleken, beroende på till vilken mailserver du skickar dem, de flesta har kapacitet så det räcker.

Men jag skulle rekommendera att skapa ett album, så får personen du skickar till själv välja storlek och så.

Upp till toppen
Annons: