Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 2707 ggr
skogstossan
2012-11-26 10:18

Hur kan jag piffa upp bilden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu då jag upptäckte att mina bilder faktiskt sparas i Irfanview kände jag en plötslig lust att prova att piffa upp någon bild en smula. Eftersom alla bilderna redan ligger där så kändes det inte längre lika komplicerat som jag tyckte det gjorde till en början. Dessutom är alla begrepp jag hittar i programmet inte längre grekiska för mig även om jag inte förstår vilka möjligheter jag har med dom verktyg jag har i Irfanview. 

En sak som störde mig lite med mina senaste bilder är att jag tycker att själva tårtan ser lite kontrastlös ut. Varför det blev så vet jag inte riktigt?Resten av detaljerna blev ju inte kontrastlösa. Men vid närmare eftertanke kom jag på att det kan bero på att dom röda sockerpärlorna jag satt på tårtan har tappat lite röd färg på grund av kondensen i kylskåpet. Plus att dom andra rödturkosa detaljerna blänker på grund av materialet och att jag målat sockerblommorna med silverglitter för att få dom att glänsa till på fotot. Tårtan har jag dock inte sminkat med någon highlighter.:) 

Så nu undrar jag hur jag skulle kunna tänka och göra då jag piffar upp bilden lite?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2012-11-26 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Irfanview funkar inte bra för redigeringen du behöver göra med den här bilden. Den är ungefär ett steg mindre exponerad än optimalt, och det är vad som gör de röda tonerna väldigt mörka, och det gäller i synnerhet blommorna.

Problemet åtgärdas helst vid exponeringen, med mera exponering, kompensation med plus ett eller plus ett och ett tredjedels steg. Du har lyft den bara med ett tredjedels steg här, och då finns det inte tillräckligt med dynamik för att få fram de mörkaste röda tonerna.

Och du har också kommit till den punkt där det kan vara läge att börja ta RAW och framkalla med programmet som följde med kameran, DPP. När man har råfilen finns mer utrymme för att ändra i tonerna utan att de går sönder.

För att redigera den här bilden kan du använda antingen RAW Therapee eller Gimp, och dra upp ljusheten med kurvverktyget. Det finns inte kurvor i Irfanview. Men man kan ställa in Irfanview på att använda ett externt program att redigera bilder med. I min Windowsburk har jag valt två externa, Elements och Gimp.

Irfanview är bra för att få överblick över vad man har i mappen där bilderna ligger. Genom att trycka T får man fram tumnaglar i mappen där aktuell bild ligger, och man kan navigera mellan olika mappar i datorn. Irfanview är också bra för enkel redigering, som att beskära eller om man vill förminska en bild och lägga efterskärpning på. Det är också ett väldigt bra program för att göra flera saker med många bilder på en gång, exempelvis krympa alla bilder i en mapp, skapa en undermapp och lägga in de krympta bilderna där med nya namn. Men för att justera färger och toner är programmet inte lika bra som bildbehandlingsprogrammen.

Inkanyezi
2012-11-26 11:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som bilden ovanför visar har jag dels flyttat vitpunkten lite åt vänster, men inte riktigt fram till där histogrammet tar slut åt höger, och så har jag lagt lite mer skuldra där uppe bland högdagrarna. Sedan har jag också lyft lite grann i bildens mörkare delar för att få fram liiite mer av det mörkt röda så att det inte ser alldeles svart ut. att vitpunkten dras åt vänster höjer kontrasten totalt i bilden, men lyftet långt till vänster minskar mellantonernas kontrast lite grann. Jag ville inte göra bakgrunden och underlaget för ljusa, utan behålla mycket av tonen där. Men du kan själv experimentera med det här verktyget, det ligger under "Färger" i menysystemet.

Inkanyezi
2012-11-26 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sedan finns det ett verktyg till under "Färger" för mättnad och nyans, och där kan man ta en enskild färg och ändra tonen. Här har jag ljusat upp det röda. Om man tar i mer, tycker jag att de rvå "krukorna" till höger blir för lysande och drar all uppmärksamhet till sig. Också här kan man experimentera lite med olika värden. Nyans ändrar tonen i färgen, om man tar rött så blir det mer mot turkos/grönt till vänster och orange åt höger. Så jag har bara dragit lite i reglaget för ljusstyrka.

Inkanyezi
2012-11-26 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Med de två redigeringarna blev bilden så här:

Ylva-Li
2012-11-26 15:14
#5

#4 Nånting hände med prickarna på väggen dock. Under tårtan till vänster. Samt bordet till vänster.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
2012-11-26 15:39
#6

Jo, det är alltid struligt att justera färger och exponering i en jpeg, och man kanske inte ska dra så hårt i spakarna. Men min tanke var att visa de här två verktygen till att börja med.

Jag tror att det är lämpligt att börja spara bilderna i råformat (CR2) och ta fram dem med DPP i stället för att lita på att kameran gör det man vill att den ska göra. Och i synnerhet när man vill utnyttja det dynamiska omfånget är det bra att ta råformat och exponera "åt höger".

När man har en jpeg och det finns lite grann "kippstick" eller tillskott från en ljuskälla med annan färg än den huvudsakliga är det nära nog omöjligt att få till färgbalansen. Det kan vara lättare om man använder olika lagermasker, men jag tror att man ska ta en sak i taget när man börjar jobba med den elementära redigeringen.

Annons:
skogstossan
2012-11-26 16:39
#7

Tack så mycket för hjälpen IGEN Inkanyezi!  Jag är väldigt tacksam. Jag tycker det blev mycket bättre med den redigeringen du gjorde. Speciellt i den första versionen innan du gick loss med dom röda färgerna. :) Men tar man en snabb blick och inte snöar in diverse prickar och dessutom upptäcker att färgerna börjar dra lite åt brandul så tycker jag att den sista bilden ger ett bättre helhetsintryck. 

Sedan skriver du något som jag tolkar som att du misstänker att jag har slarvat med ljuset igen och råkat ha någon lampa tänd under fotograferingen? 

"När man har en jpeg och det finns lite grann "kippstick" eller tillskott från en ljuskälla med annan färg än den huvudsakliga är det nära nog omöjligt att få till färgbalansen." 

Den tabben har jag inte gjort den här gången. Men det kanske inte var så du menade?  

Jag är inte helt med på vad det betyder med "råformat"? Men som jag förstår det efter att ha googlat så syftar råformatet endast till att användas för bildbehandling. Man lägger alltså inte upp bilder på sin blogg (eller vad man nu tänker lägga ut dom) i råformat? Så när man är färdig med bildbehandlingen gör man alltså om dom till ett annat format? Nu känns det som att jag ställer urdumma frågor…

Det har framkallningsprogrammet jag fick med kameran ligger då antagligen i CD-skivorna jag fick med, vilket är ett lite problematiskt eftersom jag inte har någon spelare i min dator.  

När min sambo kommer från jobbet ska se om han kan hjälpa mig med det här med Irfamveiw och extrerna program osv. För jag reder inte riktigt ut det  här med datorinstallationer och dylikt. Det händer alltid konstiga saker med datorn då jag ger mig på sådant och det slutar ändå alltid med att sambon får reda ut det kaos som jag ställt till med. :)

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2012-11-26 16:50
#8

Det kanske inte är någonting med ljuset, men i övre högra hörnet av bakgrunden är det lite veck som har avvikande färg.

Och jag tog i rätt hårt när jag gav mer lyskraft åt det röda. Om man inte tar lika mycket, så ändras inte lika mycket, men man lättar ändå blommorna en hel del. Jag hade inte tänkt redigera dina bilder, bara visa ett par av verktygen som är tillgängliga.

JazzBass
2012-11-26 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag filade också lite på ursprungsbilden. Använde lightroom 4 som är mitt solklara favoritprogram när det gäller bildredigering och -hantering. Följande redigeringar gjorde jag:

Högdagrar kraftigt ner (-80 på skalan -100 … +100)
Skuggor (mörka partier) upp till +40 (samma skala)
Vita (vitpunkt) till +59
Svärta (svartpunkt) till -10

Mättnad (allmän) till +20

Röd mättnad till -8
Orange mättnad till -3
Röd luminans till +17
Orange luminans till +9
Magenta luminans +14

Skärpa, mängd till 42
Skärperadie till 1,0
Skärpa, detaljmängd till 17
Skärpa, maskning (treshold) 16

Dessutom rätade jag upp bilden lite, beskar den lite grann och vid exporten till jpeg i storleken 1200x800 lade jag på en efterskärpning, normalmängd.

Så här blev det:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2012-11-26 18:17
#10

#8. Jaså, det vecket. Jag hade tänkt att jag skulle klippa bort den. Men ville lägga ut bilden utan att beskära den först.

Jag är väldigt tacksam att du visade vilka verktyg som finns tillgängliga att använda. Jag har ju varit lite rädd för piffa med bilderna eftersom jag inte kan något om det ännu.

#9 Vad häftig bilden blev! Den ser väldigt retro ut, vilket jag VERKLIGEN gillar. När jag ser den bilden redigerad på det viset tänker jag gamla filmstjärnor från 50-talet. Främst tänker jag på Marlyn Monroe.

Först då jag såg bilden gjorde det lite ont i ögonen. Men den färgkombination jag valt att använda på den här tårtan syftar ju till att sticka till lite i ögonen på den som betraktar bilden. Dessuom tar det alltid lite tid för mina ögon att vänja sig vid bilder.

Var det gäller olika bildbehandlingsprogram, vad jag ska använda och allt det där så kan jag säga att jag precis fick hjärnsläpp av all information som Jazzbazz och Inkanyezi precis försökt förmedla till mig. Jag måste bearbeta informationen en stund för för nu känns det lite snurrigt. Ville bara säga det så ni inte tror att jag är nonchalant och inte bryr mig om vad som sägs. För det gör jag.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2012-11-26 18:59
#11

Jo, vi har nog märkt att du verkligen jobbar på att lära dig det här, och det var därför jag visade precis vad jag gjorde. Vitsen är ju att du ska kunna fixa till det själv, och du hanterar säkert inte reglagen lika vårdslöst som jag när du väl kommer in i det. Det är ju dina bilder, så det är du som ska bestämma hur de ska bli.

Lightroom, som JazzBass använder är ett mycket kompetent program, och det är ganska lätt att använda. Man kombinerar det helst med Photoshop om man ska göra mer avancerad redigering, men för att rätta till ljus och färger räcker det mycket väl till. Dessutom kan det sköta en hel del annat också om du skaffar det. Hålla ordning på alla dina bilder, och det är kanon när du går över till att jobba från råfilen, eftersom det sköter import och konvertering och ser till att hålla isär råfilerna från färdiga bilder. Det kostar en slant, men det kan vara värt det.

Jag, som är en fattig pensionär, använder bara fri mjukvara och företrädesvis med öppen källkod. Jag har visserligen en Windows-dator stående och Elements i den och lite andra program, men det är väldigt sällan jag startar den.

Och det var för att det inte skulle bli för mycket att svälja i en tugga som jag delade upp lite och bara visade två verktyg. Det tar en stund att lära sig alla grejer, och jag kan inte påstå att jag är särskilt bra på att redigera bilder. Jag är till och med helt övertygad om att du mycket snart kommer att vara mycket bättre på det.

Jalking
2012-11-26 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kunde inte låta bli att testa lite jag också. För det mesta använder jag Elements 10, men ibland när jag snabbt vill göra några småjusteringar och få ut en bild på nätet kör jag med FastStone Image Viewer. FastStone i detta fall eftersom jag tror att det kan vara jämförbart med Irfan.
Tyvärr är jag inte lika duktig som de andra att redvisa exakt vad jag har gjort. Bara dragit lite i reglagen tills jag tyckte det såg bättre ut, iaf på min skärm.

Upp till toppen
Annons: