Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 3154 ggr
sinfang
11/24/12, 7:11 AM

Fota i kyrka, tips?

Ojojoj, imorgon är det dop för syrrans lilla tös, och jag har lovat att fotografera lite. 

Har fotograferat en hel del förut, men det vart ett tag sedan så jag känner mig lite ringrostig haha. Dessutom är min D90 ny för mig, fast jag har haft Nikon förut, så den känns ändå rättså bekant.

Men lite råd vad gäller att fotografera i en kyrka vore perfekt! Någon som har lite generella råd? Vad kan vara bra att tänka på? Det kan ju bli lite klurigt med belysningen, men det är åtminstone en ganska ljus kyrka dopet ska hållas i. Däremot känns det som att det är lätt hänt att man får ganska kalla bilder, hur ska jag göra med vitbalansen, tips?

Jag har ingen extern blixt, och jag vill helst inte behöva använda den inbyggda.. Eller? Kanske kan bli bra ändå? Åh jag skulle ju åkt dig och provfotat lite innan, men det har inte hunnits med..

Så, tips på dopfotografering? Tack snälla på förhand!

Annons:
pellepiano
11/24/12, 9:44 AM
#1

Fota i RAW så kan du justera vitbalansen efteråt.

Ta med ditt ljusstarkaste objektiv.

Det behöver inte vara så krångligt med ny kamera. Är ju egentligen bara bländare och slutartid som du behöver justera , och bländaren lär du ju få sätta ett lågt värde, så det är bara slutartiden kvar i princip. Och är den för lång så du riskerar rörelsoskärpa får du höja ISO.

Du kan ju "träna" hemma i nåt rum där ljusets styrka kan påminna om kyrkan, ellr överhuvudtaget där ljuset inte är så bra. aAlltid bra med en träningsrunda innan.

papa-bear
11/24/12, 12:21 PM
#2

kolla om du kan gå in och se hur ljuset är i rummet, provskjut lite och kolla på resultatet.

nähä, du har inte haft tid med det, då är mina tips lite sent ute. kanske inte jag som är sen, ändå.

sinfang
11/24/12, 7:28 PM
#3

#1 Tack för tipsen! RAW låter som en god idé. Har provat ta lite bilder i mitt halvdunkla vardagsrum och testad lite olika.. Men jag ska nog försöka komma dit en liten stund innan och ta lite testbilder på plats imorgon med. 

#2 Det ska jag göra! Haha nej - jag vet, lite slarvigt kanske. Men å andra sidan är det bara "bonusbilder" från en familjemedlem till en annan det handlar om, inga proffsbilder man betalar för, haha.

Däremot har jag lovat att ta lite familjeportätt också, men det kan man ju ta någon dag efteråt i lugn och ro. Tösen växer väl inte ur dopklänningen på iaf ett litet tag, heh.

Upp till toppen
Annons: