Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1137 ggr
Peak303
11/20/12, 9:31 PM

(H) Gurkspindel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite kritik på denna bilden. Är själv väldigt nöjd men skulle vilja veta vad jag skulle kunna förbättra.

Nikon D90 & Sigma 105mm f/2.8 DG Macro

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
JNN
11/21/12, 6:41 AM
#1

Tycker att du fått till en riktigt bra bild. Bra skärpa på främre delen av spindeln den sitter precis där jag vill ha den. Det är ju svårt att få hela spindeln skarp med så kort skärpedjup (om man inte stackar bilder) men här är ju det intressantaste  i fokus enligt mig.

Har egentligen inget negativ att säga om bilden, möjligen att på grund av det korta skärpedjupet så är det väldigt mycket i bilden som är suddigt, så kanske en hårdare beskäring kanske vore något. Alternativt att mörka ner det som är suddigt? Det suddiga känns något ljust för mig, nästan som att man fått nåt i ögat… Även fast jag tycker att exponeringen i sig är perfetkt.

Kort sagt, bra foto på häftig spindel, hade inte hört talas om den arten tidigare..!!

JazzBass
11/21/12, 8:19 AM
#2

Snyggt fotat! Lite väl kort skärpedjup kan jag dock tycka, ser man på "marken" är övergången mellan skaarpt och oskarpt väldigt kraftig, det skulle bli mindre påtagligt med mindre bländare samtidigt som det förstås skulle försvåra fotograferingen. Kommer tyvärr inte åt att se nån Exif så jag ser inte vad du använt för inställningar, men baserat på mina egna erfarenheter med samma objektiv (dock på D700) gissar jag på f/5,6-8 ungefär. f/11-16 får man ofta använda när det rör sig om riktigt små motiv.

I övrigt en mycket bra bild med fina matchande färger, en bra komposition och bra skärpa precis på rätt ställe. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Peak303
11/21/12, 9:54 AM
#3

#1; Tack så mycket för din kritik! :)

#2; Hade kunnat kolla upp vilka inställningar jag har använt. Tack så mycket för kritiken! :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Peak303
11/21/12, 10:54 AM
#4

Inställningarna jag använde var:
iso:  1600
bländare: 7,1
Exponeringstid: 1/500 sek

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: