Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1483 ggr
[EmmaOlivia16]
2012-11-20 00:09

Sergels torg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten impuls bild jag tog för någon vecka sedan.

Annons:
Sparklingponi
2012-11-20 00:37
#1

Snygg, säger jag som hobbyfotograf. Skrattande

Stina A
2012-11-20 02:19
#2

En till hobbyfotograf som tycker Din bild var riktigt snygg!

mitzerl
2012-11-20 02:46
#3

Wow, vilken bild! Vad hade du för inställningar för att få till det så? (håller på och försöker lära mig manuella inställningar)

DesK
2012-11-20 07:27
#4

Snyggt! Det är ju så här man ser Sergels torg när det är mörkt ute Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[EmmaOlivia16]
2012-11-20 09:58
#5

Tack allihopa!

#3 jag kommer faktiskt inte ihåg, men testa dig fram! Beror också på vad du vill fota, ska det vara rörligt där man ser ljus, testa lång slutartid!

Inkanyezi
2012-11-20 12:23
#6

Bilden är rätt bra, välexponerad och skarp, men det är ett par saker med den som jag inte riktigt är med på.

  1. Du har använt blixt, vilket gör att alla reflexer som finns inom bilden har fått en egen lyskraft som inte är helt lyckad. Det är exempelvis en del gulröda skyltar på avspärrningar, någon trafikskylt, och reflexer på folks kläder. Jag tror det skulle vara bättre om de ytorna vore mörka.
    -
  2. Kameran är riktad något uppåt, vilket ger störtande linjer, som jag inte tycker förstärker bildintrycket, snarare verkar förvirrande, eftersom ögat söker av bildens nedre del där det finns mer av intresse, och perspektivet i det läget är galet. Det går att rikta upp i efterbehandlingen med "trapetsverktyg" som kan tänja ut i sidled upptill och trycka ihop nertill.

Du har använt Picasa för att redigera bilden. Möjligen har du inte gjort mer än krympt den där, men Picasa har gjort något som är mycket fult, nämligen skrivit in "Picasa" i EXIF-fält som inget program får röra utan att man ber om det. Således har fältet "Artist", som är ditt personliga, nu fått datat "Picasa", och programmet har också bajsat i ett hörn i Adobes XMP-avdelning. När jag kollar Picasa hittar jag inget ställe där man själv kan lägga in IPTC, och jag hittar ingenting i Picasas hjälp om EXIF-data som är relevant för problemet. Jag har meddelat Google det, och genom att Picasa gör såna här saker, bör man inte använda det för att redigera bilder.

Irfanview, om man kör Windows, är ett mycket lätthanterat gratisprogram som inte ändrar i Exif. Man kan också använda Gimp utan att Exif skadas.

Om man vill skriva in egna användardata i Exif, för att tala om vems bilden är och vilka licensvillkor som gäller och hur man kan nå upphovsrättens ägare, så finns det redigeringsprogram som man kan skriva in det i. Det går i Photoshop, och man kan använda Exiftool, som körs från kommandorad, men det finns flera framsidor till Exiftool om man vill ha grafiskt gränssnitt.

Annons:
MonisN
2012-11-20 13:47
#7

#6 Du är verkligen en upplysande gälla här i forumet! TACK för att du gräver fram och delar med dig av saker som kan vara av intresse Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[EmmaOlivia16]
2012-11-20 19:14
#8

#6 tack så jättemycket! Väldigt bra tips!

ru4real
2012-11-20 20:41
#9

#6 som kommentar till picasa och Exif, så skapar jag en ny tråd, här: 

Edit: Fellänkat…

_Edit/JazzBass: Här är länken: http://foto.ifokus.se/discussions/50abde1188f4720a6b008e86-picasa-och-exif?discussions-1_

Upp till toppen
Annons: