Annons:
Etikettövrigt
Läst 908 ggr
helisa
11/18/12, 3:14 PM

HJÄLP.....

Jag får vita prickar på mina bilder när jag fotograferar innomhus med blixt på kväll/natt. Det är en Samsung ES25 (relativt billig och bra kamera för det jag villha den till)

Förslag på vad jag kan göra för att minska detta problem

Annons:
leemland
11/18/12, 3:55 PM
#1

Dom vita prickarna är damm, också kallat orber har jag för mig, som finns i rummet.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

helisa
11/18/12, 5:44 PM
#2

Ok, går det att göra något mot kamerans känslighet mot detta, är ju inte kul när alla bilder får dessa "orber"  :(

leemland
11/18/12, 5:56 PM
#3

jag vet inte riktigt själv.. ett tips är att testa att googla det. Där kan man ju hitta svar på de mesta :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

helisa
11/18/12, 6:49 PM
#4

Har googlat som en tok, men får inga svar. :(

JazzBass
11/18/12, 7:39 PM
#5

Jag tror jag vet vad du menar, och det är i främsta hand den interna blixten som är problemet. Den ger i mitt tycke oftast väldigt fult ljus i svag belysning, och det är för att blixtljuset är så "direkt", det skjuts precis rakt fram och blixten är både liten till storleken och placerad väldigt nära objektivet. Såna här kompaktkameror har väldigt små bildsensorer och det gör att alla små ljusreflektioner som kan uppkomma av blixten förstoras väldigt mycket på den färdiga biden.

Det du kan testa göra är att minska på blixteffekten (kanske finns nåt som heter blixtkompensation på din kamera?) eller försöka konvertera blixten till en mer indirekt sådan, genom att t.ex. tejpa fast en bit kuperat papper framför blixten, så du lämnar en öppning rakt uppåt men hindrar ljus från att skjutas rakt fram. Om du kan styra om blixten så den träffar i taket innan den träffar motivet skulle du få mycket jämnare och finare blixtljus. Man behöver nog skruva upp blixtkompensationen om man gör så här eftersom en mindre del av blixtljuset träffar motivet, och man kan få problem med att blixtens effekt inte räcker till eftersom den inte är gjord att funka som indirekt blixt.

Det du också kan göra för att inte blixten ska behöva jobba så hårt, är att höja isotalet. Då får man brusigare bilder, men höjer du isotalet från t.ex. 100 till 400 så kommer blixten bara mata ut en fjärdedel så hög effekt och du fångar fyrdubbelt mer naturligt ljus. Jag är dock inte säker på om det alls minskar på ditt problem i praktiken, men du kan ju testa. Du borde sträva till att blixten bara blir lite utfyllnadsljus till det befintliga, men oftast är det ganska svårt i svagt ljus att få till det med en kompaktkamera med begränsade manuella inställningar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

helisa
11/18/12, 8:02 PM
#6

#5 tusen tack för svaret. Ska prova med detta nästa gång jag fotar i mörker

:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: