Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1048 ggr
C4NCERiNHALE
2012-11-17 01:58

(M-H) Cykel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog den här bilden härom dagen. Blev faktiskt nöjd! Vad tycker ni? :)

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Annons:
ru4real
2012-11-17 10:38
#1

Tycker tyvärr bilden är ganska intetsägande, jag får inte ngt ut av den. Och solreflexerna stör alldeles för mycket i bilden.

C4NCERiNHALE
2012-11-17 12:08
#2

Tur att alla tycker olika då.

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

JazzBass
2012-11-17 15:15
#3

Jag tycker den är snygg, fint skärpedjup och bra komp. Ljusreflexen till vänster är lite för dominerande bara, skulle gärna ha fått vara lite avstånd mellan den och cykeln. Fint fotat tycker jag! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

C4NCERiNHALE
2012-11-17 15:25
#4

Tack så mycket JazzBass! :)

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

ru4real
2012-11-17 18:15
#5

Om man ber om medel/hård kritik bör man ju vara beredd på att alla inte tycker som man själv. JB gillade den, jag tyckte annorlunda, men din kommentar var lite av det sura hållet, eller så tolkar jag in ngt i den som kanske inte är där.

C4NCERiNHALE
2012-11-17 19:04
#6

Din kommentar var inte så mycket till kritik heller, bara vad du tyckte, inget jag kan utvecklas av iallafall.

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Annons:
Hanna
2012-11-17 22:02
#7

Har du lagt på oskärpan i efterhand runt om cykeln?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ylva-Li
2012-11-17 22:16
#8

Jag gillar bilden. Färgerna tilltalar mig, men jag störs lite av reflexerna. Även om det kan vara snyggt, så blev de lite för stora här.

Sen ser det lite ut som du lagt på oskärpan efteråt? 
Kompositionsmässigt hade jag nog satt cykeln mer åt höger. Björken bakom cykeln stör lite när den går mitt i. 

#5 Kritik handlar om att ge konstruktiv kritik. Varför gillar du inte bilden, vad är det som får dig att tycka att den är intessägande? (Sånna frågor man får fråga sig själv för att kunna ge bättre kritik.) Att bara säga att man gillar eller inte gillar bilden, ger inte skaparen något dessvärre. Denne vill ju utvecklas och veta vad som kunde ha gjorts bättre. Glad

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

C4NCERiNHALE
2012-11-17 22:24
#9

Tackar, ja jag la lite oskärpa efteråt.

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Inkanyezi
2012-11-17 22:25
#10

Om man inte vill ha överstrålning och reflexer inuti objektivet, så brukar de flesta fotografer ha ett inbyggt motljusskydd som är bättre än det som sitter på objektivet.

Här är solen såvitt jag kan se utanför bilden, men den har vållat reflexer, som åtminstone jag ser som mycket störande, och det finns också överstrålning mot det övre högra hörnet där solen antagligen finns strax utanför.

Förr använde man ofta mössan för att stänga ute solen, skugga objektivet. Motljusskydd ska ju funka ungefär som en mösskärm skyddar ögonen när man tittar i riktning mot solen. Men man behöver inte ha någon mössa, eftersom objektivet är så litet att det är enkelt att skugga det med handen. När solen är utanför bilden och man skuggar linsen med handen, så kommer handen också att vara utanför bilden, och man slipper både överstrålning och reflexer.

Ylva-Li
2012-11-17 22:41
#11

#9 Misstänkte det. Det syns tyvärr rätt väl. Jag skulle nog ha avstått från oskärpan. Blicken dras till den lilla kludden vid mitten av cykeln.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ternez
2012-11-17 23:50
#12

Reflexerna och björken i mitten "tar över" bilden på något vis. Oskärpan ser konstlad ut, det syns speciellt i hjulen och på björken. En mysig bild dock med trevliga färger.Glad

ru4real
2012-11-18 00:55
#13

#6 Problemet med foto är ju att det är så extrem subjektivt, alla tycker olika om bilder.

Jag vet att du kan ta bra bilder, det har jag sett förut, så det var inte kritik mot dig som person. Bara det att den här bilden inte sa mig ngt. Jag förstod inte vad du ville visa med den. En bild på en cykel i överstrålat motljus?

Förlåt, jag var kanske inte speciellt konstruktiv i min kritik, det var mitt fel, men om jag försöker på nytt…

Överstrålningen t vänster, tar upp för mycket bildyta, tar fokus från det viktigaste i bilden som jag antar att cykeln är.

Men, vad vill du visa med cykeln? Den är ny, placerad i en miljö där den ser malplacé ut. Det är liksom inte för mycket kontraster för att bilden skall bli intressant. Gör ngt mer med den. Mer rekvisita kanske, ngt som får mig att fundera på varför den står där, nu känns den väldigt placerad ut, inte som om ngn bara har lämnat den och gjort ngt annat.

Hoppas denna kritik är bättre, får dig att tänka lite mer kring bilden?

Annons:
Diizkmedel
2012-11-20 21:18
#14

Jag tycker om färgerna och ljusreflektionen väldigt mycket. Reflektionen på vänster sida kunde ha vart mindre, men det är ju inte riktigt något man kan göra åt. Men tyvärr var själva vinken ganska tråkig tycker jag, för mig säger den instagram bild med texten "jag hittade en cyckel i skogen".

Jag skulle gärna velat sett den lite mer i cyckelns nivå, för nu tycker jag den är en aning ovanifrån. Eller marknivå och lite bakifrån eller framifrån. Och om du nu vill ha den uppifrån så skulle den vart mkt mer uppifrån, om du kunde klättra upp på någon högre sten eller liknande :)

Och om du vill ha mera space bakom än framför cyckeln skulle jag gärna sett det ännu mera :)

Men det är bara vad jag tycker :)

That that don't kill you can only make you stonger

Upp till toppen
Annons: