Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2179 ggr
annzoo
11/16/12, 11:54 PM

foto-bakgrund till proffsbilder

finns det bakgrunder som ger rena och proffsiga bilder. Då jag är lite av en amatör men vill ha en bra bakgrund som inte kostar skjortan att köpa in?

jag har bra naturligt ljus från flera håll och får bra bilder men de största problemet är dock bakgrunden.. kan man göra själv, vilket material ska jag köpa in..

Annons:
ru4real
11/17/12, 10:37 AM
#1

Billigaste är väl papper på rulle, du behöver ngn form av ställning att hänga upp den på, men det är ganska enkelt att fixa själv. Tyg är inte att rekommendera, eftersom det gärna skrynklar och blir fult.

annzoo
11/17/12, 10:44 AM
#2

#1 något specielt typ av papper? tjocklek, längd ..

papa-bear
11/17/12, 11:01 AM
#3

redigera i ett bra program måste väl gå det oxå. då kan du ju fuska med bakgrunden hur du vill.

ru4real
11/17/12, 11:26 AM
#4

Jag skulle rekommendera pappersbakgrund i allla fall, även om man kan redigera bort. Har du tagit många bilder är det bara extremt onödig tid att sitta och redigera bort skrynklor, när man kan ta bort det redan vid fotograferingen.

Det skall vara fotobakgrundspapper, ngt tjockare och ganska brett, så man slipper få med kanterna. Paketet nedan är 150cm brett och det borde räcka, om du inte tänkt plåta gruppbilder.

Kaffebrus har ett "startpaket" här: http://kaffebrus.com/bakgrundsstativset-inkl-bakgrund-828.html, men det finns säkerligen billigare på andra ställen.

[PeterWem]
11/17/12, 11:45 AM
#5

+1 på papper. tyg är döden.

annzoo
11/17/12, 3:39 PM
#6

#4 1099kr är ju inte dyrt :D vitt borde ju fungera till att fota bengaler :D

Annons:
Ylva-Li
11/17/12, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Oja! Vitt fungerar super. Eller grått. Beror på vilken bakgrund du vill  ha. Kan visa exempel på kattbilder jag har tagit med just vitt papper. Köpte från kaffebrus.
Jag behöver inte heller kapa särskilt mycket papper efter en fotosession, så pappret håller rätt länge, så då är det rätt ok prismässigt. Värre om man måste kapa av 1 meter efter varje katt.

Jag har just det där stativet. Det är lite rangligt, och 1.6m är nåååågot kort. Jag skulle nämligen vilja ha ljusblått papper, men det finns inte i 1.6 bredd, bara bredare.. Så det är en negativ aspekt. Men vill man inte ha blått så funkar den super. Jag kommer troligtvis uppgradera till en stadigare och bredare i sinom tid, men just nu funkar den helt ok. :) Fördelen är att den är lätt att ta med sig. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

annzoo
11/17/12, 11:12 PM
#8

#6 nice :D

om man beställer därifrån, vilket leveranssätt är bäst?

Ylva-Li
11/17/12, 11:28 PM
#9

Jag tror de brukar skicka mitt med dhl. Brukar få hämta ut hos ombud. (Fast nu ser jag att som företag borde det skickas hem, måste nog registera om så det syns att det är företag nu.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

annzoo
11/17/12, 11:49 PM
#10

vet du vad skillnaden kan vara på Posten Mypack och DHL för privatperson? förutom att de ena kostar mer=)

Ylva-Li
11/18/12, 12:09 AM
#11

Hm, skulle tro att det beror på storleken på paketet. Har för mig att mindre kan skickas med posten, men större, som detta, skickas med dhl. Om det inte syns när du lägger i korgen så kan du ju ringa dem.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

diesel92
11/18/12, 12:37 PM
#12

både cyberphoto och kaffebrus har bra och olika färger.

beställde från cyberphoto då jag tror de var längre. bra priser också. tänkte köpa tyg också men det köpte jag på ikea i metervarav. betydligt billigare

annzoo
11/18/12, 6:49 PM
#13

#12 visserligen bor jag granne med cyberphoto men det ser ut sok kaffebrus är billigare i "paketpriset" med vit pappersbakgrund + stativ

Annons:
Ylva-Li
11/18/12, 7:10 PM
#14

Mysigt att bo granne med cyberphoto! Skulle göra mig fattig..Skrattande

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: