Annons:
Etikettbildhantering
Läst 396 ggr
[tildemattson]
11/16/12, 3:27 PM

Ska det se ut såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Laddade hem UF-Raw och när jag öppnar en bild med det så ser bilden ut såhär. Ska det se ut såhär?

Det är en råfil och jag har inte ändrat något.

Annons:
ru4real
11/16/12, 3:52 PM
#1

Blir alla bilder så eller det bara den bilden? Har du råkat trycka på ngt?

[tildemattson]
11/16/12, 4:14 PM
#2

Japp, det blir så med alla bilder.

Inkanyezi
11/16/12, 4:14 PM
#3

Troligen ska det inte se ut så, och det beror på inställningar i programmet. Det mest troliga är att dina kamerainställningar inte läses av korrekt, eftersom den står på att visa vitbalansen som är satt i kameran. Det går att rätta till.

Däremot kanske UFRaw inte är optimalt för dig, med tanke på att du har en Canon, och Canon levererar med ett mycket kompetent och bra program för omvandlingen, DPP. Det är också möjligt att kopian av UFRaw du har laddat ner inte är uppdaterad för din kameramodell.

Så jag tycker nog att du i första hand borde prova programmet som följde med kameran. Det finns på den CD-ROM som följde med kameran, och det kan finnas uppdateringar hos Canon.

UFRaw har fungerat utmärkt för alla mina CR2-filer, och gör det troligen också för din kamera, bara den är rätt inställd eller uppdaterad. Men DPP är säkert lika bra, och den som kom med din kamera är särskilt anpassad till kameran, så det borde vara enklare att köra med den.

Upp till toppen
Annons: