Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1015 ggr
[PetzLinda]
2012-11-15 21:30

(H) Marsvinet Kakan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej… mitt första inlägg här på foto i fokus då, och jag känner för hårt kritik på dessa två bilder för dem som vill ge!

Annons:
[PetzLinda]
2012-11-15 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

diesel92
2012-11-15 22:05
#2

Jag hade nog försökt ta bilder i marsvinens höjd då de nu är tagna mer uppifrån. Även försöka få med hela marsvinet då första bilden är kapad

JazzBass
2012-11-15 22:41
#3

Välkommen till forumet PetzLinda! Glad

Du frågar efter hård kritik, men det är egentligen en kategori för längre hunna fotografer. De här är rätt typiska nybörjarbilder och de skulle därför platsa bäst i nybörjarkategorin eller kritik medel. Men jag ska ge lite relativt hård kritik ändå då det är det du vill ha.

Kompositionen är hyfsat bra i den övre bilden, bortsett från att hela ryggen helst skulle ha fått vara med på bilden. Den nedre däremot sticker inte ut som konstnärlig bild på något vis, utan är liksom bara en bild på ett marsvin utan nåt intressant uttryck. Uttrycket är bättre i första bilden, det finns lite mer målmedvetenhet i ögonen på marsvinet på den bilden. Dock skulle jag vilja se ännu mer attityd, nån speciellt posering eller nåt annat som skulle göra bilderna lite mer unika. Det som #2 tar upp, om att försöka komma ner på marsvinets höjd när man knäpper bilderna, är ett bra råd för att försöka få mer kontakt med djuret i bilden.

En teknisk detalj i första bilden är att ljuset som träffar nosen har gjort att det området har blivit helt utfrätt vitt. Sånt är bra att försöka undvika. En annan teknisk detalj är att vitbalansen är för varm på den nedre bilden, det syns genom att pälsen ser lite gul ut fast den borde vara vit.

Fota gärna marsvinet på nytt, men försök tänka på att göra nåt lite speciellt med bilderna, fånga nåt speciellt skeende eller nåt. Ett sött marsvin räcker inte för att en bild ska bli bra ur ett konstnärligare perspektiv, utan det måste finnas ett uttryck i bilden som talar till betraktaren och väcker några känslor.

Hoppas jag inte tagit i för hårt i min kritik, men jag hoppas den är utvecklande för dig i alla fall. Lycka till med fotograferingen i fortsättningen, och lägg gärna upp mer bilder här på Foto då du vill. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[PetzLinda]
2012-11-16 16:29
#4

#1 Det har jag aldrig tänkt på att göra faktiskt.. men ska testa det!

#2 Tack! Hade ingen riktig aning om egentligen vart bilderna platsade, men kände för hård kritik då jag tycker att det verkade vettigast för att vara mig (hehe..), men ska tänka på det nästa gång :)

Nej, du var absolut inte för hård - mot mig är det svårt att vara "för" hård, eftersom jag har intresse i att utvecklas då mitt fotointresse alltid legat trea topp på listan (Djur - Sång/Musik - Foto)!
Det är ungefär sådan kritik som du skrev som jag vill ha, så det var nog även därför jag inte lade dessa bilder i någon utav de andra kategorier.

Upp till toppen
Annons: