Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1796 ggr
Blanka
11/15/12, 4:53 PM

Två gamla kameror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mormor har två gamla kameror som kom fram under en flytt och jag undrar om någon här vet lite mer om dem, bland annat hur dom fungerar (:P jag har pinsamt nog lite svårt att komma på om de fungerar över huvud taget). Den ena är en Canon AT-1. Den andra tror jag är en Silette Pronto? Också två objektiv ett 80-200mm också Canon och ett litet som jag inte är säker på vad det är. Så om ni vet något om de här så skulle jag bli tacksam:)

Annons:
Blanka
11/15/12, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Silette

Blanka
11/15/12, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Canon Objektiv

Blanka
11/15/12, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Andra objektivet

Inkanyezi
11/16/12, 4:43 AM
#4

Jodå, den lilla Agfa-kameran är inga konstigheter med, men den han ha beckat igen av att ha legat länge, så att slutarens längre tider inte funkar eller blir längre än de borde. Och självutlösaren ska man inte dra upp på en sån kamera, eftersom den kan hänga sig helt då. Det är en enkel kamera utan någon automatik, så man ställer in allt själv.

Canon-kameran är en mycket bra kamera för småbildsfilm, och det som kan vålla lite huvudbry är hur man får tag på batteriet till ljusmätning och automatik. Man får ersätta det ursprungliga batteriet med ett annat 6 V batteri som har samma form. Det spelar ingen roll vilken slags batteri det är, så länge spänningen är sex volt och det passar i batterihållaren. Kameran har exponeringsautomatik men inte autofokus, utan man ställer fokus med hjälpmedlen i sökaren.

Det lilla objektivet är omöjligt att avgöra vad det kan vara för någonting. En gissning är att det kan vara ett vidvinkelobjektiv till en annan kamera, som sitter monterat på en omvändningsring för att passa till Canon FD, och att din oskarpa bild visar bakänden på objektivet. På andra änden, den som inte syns på fotot, står det säkert vad det är för objektiv. Man kanske måste skruva av omvändningsringen som sitter i filtergängan för att se det.

Upp till toppen
Annons: