Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1210 ggr
Slashignore
11/13/12, 11:55 AM

PowerShot G9 problem, HJÄLP!

Halloj där alla fotonördar. Har en fråga ang. min första kamera… En Canon PowerShot G9. En underbar kamera som tyvärr legat och samlat ganska mycket damm de senaste åren pga. min avancering… Men nu är det så att jag har lånat ut den ett tag till en familjemedlem en längre tid. Har nu ett problem. Den startar inte! Vet ej varför och laddaren är borta. Min fråga är. Kan man ladda batteriet utan laddare? hur? Har både Canon 450 D laddare och 7 D laddare, men de har ju inte samma batteri… Vad gör jag? Jag kan inte få tillbaks laddaren då personen som lånade den gått bort för en tid sedan.

PS: Om jag eventuellt måste LAGA kameran för att den har gått sönder… vad skulle detta kunna kosta? är det ens värt det? DS

Annons:
Inkanyezi
11/13/12, 12:17 PM
#1

Batteriet måste så klart laddas för att kameran alls ska fungera, och jag tror inte att det går att avgöra om det är fel på den utan att stoppa i ett laddat batteri eller ansluta den med adapter till en batteriladdare.

Det finns batteriladdare av universaltyp att köpa, exempelvis på Kjell & Company, och man kan också få tag på Canon original.

Innan du har laddat batteriet är det tämligen meningslöst att försöka få igång kameran, så tipset är att endera få fram den gamla laddaren, som rimligen finns någonstans, eller att allra minst låna en från någon annan som har en likadan kamera. Det kanske finns någon nära dig här på forumet.

Och erfarenhetsmässigt kan jag säga att reparation av en sådan kamera ligger på omkring ett par tusen kronor, och jag tycker att det är värt det jämfört med att skaffa en ny. Men jag tror knappast att det kommer att handla om reparation. Kolla först med ett friskt batteri.

Slashignore
11/13/12, 12:53 PM
#2

Av erfarenhet så brukar kameran varna när man försöker sätta på den om batteriet är slut. Men om nu så är fallet att batteriet är DÖTT så kan det ju vara så att kameran inte svarar alls. Jag förstår ju själv att kameran måste laddas för att den ska fungera. Min fråga som kanske inte var så klar, Kan man ladda kamerabatteriet genom kameran med typ en sladd eller nått? eller MÅSTE man ha en extern laddare som sätts i väggen?

Inkanyezi
11/13/12, 1:05 PM
#3

Du kan inte ladda batteriet genom kameran på Canons G-serie, utan batteriet laddas alltid med laddare utanför kameran.

Och om batteriet har legat väldigt länge utan att laddas, så kan det vara helt urladdat, så att kameran inte svarar alls när man försöker starta den.

Upp till toppen
Annons: