Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 453 ggr
badbrain
11/12/12, 8:10 PM

Ny kamera!!

Hej allihopa!

Jag behöver en ny kamera! Går på en foto skola nu och inom 3 år är jag färdig studerad till fotograf.

Jag har haft min kamera i 6 år, haft den sen jag var 13 år gammal. Det är en Nikon D40 X med ett objektiv: SIGMA DC 18-200 mm.

Det är verkligen dags för en ny kamera, den funkar inte riktigt som den ska heller.

Vilken kamera ska jag köpa? Vad är ett bra köp? Vill verkligen ha en bra kamera nu och ingen nybörjar kamera. För som sagt, håller på med en fotograf utbildning som varar 3 år. Har även tänkt att byta från Nikon till Canon. Känns som att Canon är bättre.

Förslag någon? Tips? :)

Annons:
Inkanyezi
11/12/12, 11:34 PM
#1

Knepigt sätt att ställa frågan. Det är upplagt för märkeskrig, och visst kan du lika väl ta en Canon, det spelar egentligen ingen roll.

Men om du tänker lite längre, så är det kanske mest kamerans egenskaper som har betydelse för dig, utöver vilken budget det ska rymmas inom. Till ganska stor del kan valet också styras av vad man tänker fotografera. Det område där en del Canon-kameror ligger lite före några andra är i snabbhet på autofokus, och serietagning, det som man brukar knyta till fotografering av sport. Pressfotografer uppskattar de egenskaperna även om de inte alltid behöver dem.

För mer allmän fotografi kan man ha nytta av ett stort dynamiskt omfång, och där ligger Canon lite efter flertalet andra, och de bästa sensorerna tillverkas för tillfället av Sony, som har varit ledande under de senaste åren. De sensorerna sitter också i Nikon och Pentax.

Och kamerorna med snabbast autofokus är Sony SLT, där också den billigaste är en mycket bra kamera.

Om man vill ha en väderskyddad kamera, så finns det hos alla de större tillverkarna, och den som har varit med längst med väderskydd är Pentax. Men det finns väderskyddade Canon också, så det ska inte vara något hinder för att köpa Canon. Men man får vara beredd på att bitarna då kostar lite mer än instegskameror och andra som inte är väderskyddade.

Så lär ju också frågan om fullformat i stället för APS kunna komma upp. De tre som tillverkar FF-kameror är Sony, Nikon och Canon. Där har Nikon satt priset betydligt lägre än tidigare med kamerorna D800 och D600, och det väntas också komma ännu en med överkomligt pris. Sony har också några modeller, varav en har elektronisk sökare. I FF-segmentet är det bara Sony som har stabilisering i kamerahuset, så att man kan få alla objektiv stabiliserade, även äldre Minolta-objektiv med AF.

Men jag undrar vad det är som gör att "det känns" som att Canon skulle vara bättre? Kan du precisera det?

Upp till toppen
Annons: