Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 948 ggr
ccareface
11/12/12, 1:25 PM

Kritik - Hästbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite halvbra bilder, vill veta vad jag kan göra bättre o tänka på när jag fotograferar hästar! :)

Annons:
ccareface
11/12/12, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och denna bilden! :)

MissInAction
11/12/12, 1:36 PM
#2

Åh vad fin! Skrattande
För det första så har du ju en modell som verkar älska att visa upp sig, och det är ju en bra början! Fokus tycker jag är bra i båda bilderna. 
Första bilden gillar jag jättemycket. Man kommer nära hästen och får ändå se mycket av den, och att den böjer halsen gör bilden mer spännande, tycker jag. Det som du kan tänka på är bakgrunden. Staketet stör inte mig så mycket här men det gör däremot de där två pinnarna ovanför hästens huvud, eftersom de är såpass ljusa och framträdande. Men annars en jättefin bild, tycker jag ♥

Andra bilden hade jag gärna önskat att man fick se mer av hästen i. Den vekrar ju vara på språng, så varför inte visa allt? Glad Jag försår inte riktigt varför du valt att göra den kvadratiskt? Hästen känns lite instängd, tycker jag. Färg och fokus tycker jag dock är bra här också.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Inkanyezi
11/12/12, 1:37 PM
#3

Det är knepigt att fotografera hästar när man står på marken, eftersom det är svårare att isolera hästen från bakgrunden på ett bra sätt.

När man ser hästar är det vanligen två perspektiv som förekommer, det ena när man själv står på marken, med kameran på omkring en och en halv meters höjd, och det andra när man sitter på en häst och kamerahöjden är omkring två meter. Från den senare positionen kan man ganska lätt få hästen fri från de avlägsnare delarna av bakgrunden, som annars kan vara störande i nivå med hästens huvud.

En annan sak är att gråväder ger ett diffust ljus som kommer huvudsakligen uppifrån, och kontrasten blir ganska mjuk, med skugga på undersidan. Ofta kan man få mer snärt i bilden genom att justera tonkurvan så att kontrasten ökar i vissa delar, men det är svårt att få detaljering i de mörkare delarna av bilden. Ofta vill man kunna se hästens öga tydligt, och det kan man förbättra genom lokal konrtast med oskarp mask efter att ha höjt, krummat, den nedre delen av tonkurvan lite grann. Lokal kontrastförstärkning ger också lite tydligare teckning i man och svans som är svarta, och vid mulen. Men man måste vara försiktig med oskarp mask, för att inte få mycket brus, och oftast måste man lägga på flera gånger med olika radie och grad. Stor radie liten skärpning, och mera skärpning med mindre radie. Man får prova sig fram.

Caaassiiie
11/15/12, 1:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

För att bara illustrera känslan i bilden utan staket och trädstammar i vägen (som #2 MissInAction påpeka) så plocka jag bort de lite snabbt! Jag är inget bra på att plocka bort saker så stammen mellan halsen och kroppen fick jag inte bort Skäms La på mini mini kontrast också.

Måste säga att det är väldigt fina bilder båda två! Lyckat! Glad

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




ccareface
11/15/12, 12:51 PM
#5

#4 Tack så mycket c;

Upp till toppen
Annons: