Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1042 ggr
whiteangel2
2012-11-10 12:21

Ändrar storlek och motivet blir ihoptryckt

Jag vill skicka in foton till Fuji för utskrift på fotopapper men när jag ändrar storleken på fotona efter deras önskade mall blir motiven på alla foton ihoptryckta. Kan man göra något åt detta?

De vill att fotona ska vara 1280 x 960 pixlar

Marre

Annons:
Inkanyezi
2012-11-10 13:00
#1

När du minskar en bild och skriver in pixeltal i båda fälten, både för x- och y-axel, så får bilden formfaktorn som du har skrivit in, och om den ursprungliga bilden har en annan formfaktor, så förvrängs den.

Om du använder Gimp för att krympa bilden ska du bara skriva in värdet för en sida och klicka på kedjan så att värdena länkas och formfaktorn bibehålls. Då kanske din bild får andra pixelmått än 1280 x 960, och det ska den ha. Jag tror inte att de begär pixelmåttet som du har skrivit här, utan det är nog bara en rekommendation för att få rimlig bildkvalité, att bilden ska vara minst så stor, eller att dess kortaste sida bör vara åtminsstone 960. Men de har inga problem att skriva ut bilder från andra format. Ett större format bearbetas så att det kanske inte får skärpan anpassad till storleken, och ett mindre format kan bli pixligt när man skriver ut.

Jag tror att du har missuppfattat det där med storleken. Ett labb ska inte blanda sig i storleken alltför mycket, och definitivt inte så detaljerat. Om de gör det är det bättre att välja ett annat labb.

Upp till toppen
Annons: