Annons:
Etikettövrigt
Läst 790 ggr
A.Persson
2012-11-06 08:33

Byta märke

Hej!

Vilken Canonkamera kan jämnställas med en Sony A33. Någon som vet?

Har en Sony A33, men funderar på att eventuellt byta mäkre. Det lutar åt en Canon, men vilken kan jämnställas mot Sony A33 eller Sony A55?

Tack på förhand!

Annons:
JazzBass
2012-11-06 11:59
#1

Den där sony-kameran är ju en hybrid mellan vanlig systemkamera och en spegellös. Är det en sån du vill ha, eller vad menar du med "jämställas". Likartad kvalitet? Tyvärr har inte Canon någon direkt liknande kamera, ännu.

Och kanske viktigaste frågan… Vad är det som du saknar i din kamera som gör att du vill byta?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-11-06 12:41
#2

Precis som JazzBass säger, finns ingen Canon som kan jämföras direkt med Sonys SLT-modeller, då Canon inte gör några sådana kameror. Det finns stora fördelar med SLT jämfört med spegelreflexkameror, och också de direkta skillnaderna gentemot Canon är sådana att man inte kan hitta något likvärdigt om man går ner i detalj. Självklart kan det också finnas saker som tolkas som svagheter i konceptet SLT, men i grunden är avsikten att förena fördelarna hos en spegelreflex och spegelfritt, och att också dra fördel av befintligt utbud av optik.

Men den springande punkten, om du funderar på att byta kamera, är varför du skulle vilja byta. Och där är så klart frågan knappast om att få en likadan, utan ett skäl att byta brukar nog för det mesta vara att man vill ha något mer, som man inte kan få med det man har. Berätta gärna vilken kamera du har nu, och vad du inte är nöjd med hos den, som ger skäl till att byta.

A.Persson
2012-11-06 13:31
#3

Ja, jag har hamnat i en diskussion angående kameror.  De jag umgåes med är både Canon och Nikon ägare och jag är en Sony ägare. Jag är inte missnöjd med min kamera, men om man skulle vilja uppgradera, vad tittar man då på? Samma märke? Eller om man skulle uppgradera med ett nytt märke, typ Canon, vad skulle vara närmst då.

Men har inte Canon någon "hybrid" så har de kanske något som är likvärdigt ändå?

Hoppas jag har kunnat förklara bättre.

Byter man ner sig  eller upp om man går från en Sony a33 till en Canon 60D? Fast jag vet att de inte går att jämnföra…

ru4real
2012-11-06 14:13
#4

Förstår inte heller riktigt anledningen till att byta, om som Inkan sa, att det är för att få funktioner du idag saknar på din nuvarande kamera.

Om du redan har en massa utrustning (objektiv, blixt osv) så är nog andrahandsmarknaden för Sony ngt sämre än för t ex Canon/Nikon. Om du bara vill byta märke, så varför just Canon?

Om det bara är för att dina vänner säger att den eller det märket är bättre, så är det en subjektiv skillnad, kameror idag är oftast väldigt bra, det finns få dåliga systemkameror. Men märkena skiljer sig ju åt, men i slutändan producerar de samma sak, nämligen en bra bild. Där skiljer sig ingen av kamerorna allls.

Fundera på vad du har idag, och vad du tycker att du saknar, så är det dessutom lättare för oss här att hjälpa dig med info, tips och råd. Men att bara jämföra kamerorna kan man annars göra här; http://www.dpreview.com/products/compare/cameras. Du anger vilka kameror du vill jämföra mellan och så listar den alla funktioner som de har.

Eller så kan du ange vad du letar efter, så kanske denna ger dig tips; http://www.dpreview.com/products/search/cameras

Inkanyezi
2012-11-06 14:50
#5

Eftersom du inte redovisar någonting specifikt om din kamera, så kan jag ju inte avgöra om den är bättre eller sämre än Canon EOS 60D rent generellt, men det handlar faktiskt inte om några hybrider, om man möjligen untantar just SLT-modellerna, som kanske kan ses som hybrid mellan spegelfri och spegelrefles i ett avseende, AF-systemet.

Men annars är kameror som NEX, NX och µ4/3 fullvärdiga system som står på egna ben och helt saknar kännetecken från den äldre tekniken som är kopierad från tiden då vi hade film i våra kameror. De är inte hybrider, och jag skulle vilja ha ett bättre sätt att beskriva dem än utifrån någonting som de inte har, och inte heller saknar. Spegelfri och spegellös är verkligt retronyma i sammanhanget, då de är de första digitala systemkamerorna som inte bygger på ett onödigt optomekaniskt system för att komponera bilden.

Hybrider är däremot kameror som Canon EOS 60D, som är en hybrid mellan kamera för film och digitalkamera.

Så… efter den litanian, kan jag generalisera lite om Sony gentemot Canon.

Canon har generellt, i de flesta av sina senare generationer, haft sensorer som inte riktigt växer upp till den kvalité som Sony har levererat via dels egna kameror, men också Nikon och Pentax. Den hittills kanske bästa av dem alla, Pentax K-5, har en sensor från Sony. Så det går nog inte att hitta en Canon vars sensor är lika bra som motsvarande hos Sony.

Jämför man de två kameror som du har nämnt, så är Sony SLT α33 åtminstone när det gäller sensorn ganska mycket bättre än Canon EOS 60D. http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/663|0/%28brand%29/Canon/%28appareil2%29/673|0/%28brand2%29/Sony

Sedan finns en funktion hos Sony som saknas hos Canon, stabilisering i kamerahuset. Det betyder att man får bildstabilisering också om man sätter på ett gammalt objektiv som gjordes för Minolta innan de började göra digitalkameror. Man får stabilisering också med objektiv som fokuseras manuellt, och till skillnad från marknadens mer populära spegelreflexkameror, kan man med SLT-modellerna lätt fokusera manuellt. Den elektroniska sökaren är helt överlägsen spegelreflexsökaren för fokusering, och den möjliggör fokusering också i delar av bildytan som är omöjliga att fokusera på i en DSLR. Därigenom lämpar de sig bättre för exempelvis fotografering med tilt och skift, vilket är slumpartat när man har en spegelreflexkamera.

En särskild egenskap hos SLT som man inte kan få hos DSLR är att de har fungerande AF under filmning.

Och ganska nyligen har Sony startat en tämligen aggressiv marknadsföring riktad mot de äldre systemen med klapperspeglar och mot konkurrenterna, främst de två stora. Sony har presenterat en av sina kameror i samarbete med Hasselblad, där Hasselblad har valt en av deras modeller med helt elektroniskt system. Lite pimpad presenteras den kameran som Hasselblad. Sony använder också i stor utsträckning Carl Zeiss optik, vilken inte i något avseende torde stå efter optiken från de större märkena. Så Sony är inte en liten aktör, och det finns all anledning att anta att kvalitén på deras produkter ligger väldigt högt, med tanke på att Hasselblad valde att samarbeta med dem.

Från min synvinkel har Canon ingenting som kan jämföras med Sonys SLT-kameror, och det gäller inte bara tekniken som de använder, utan också den ytterst möjliga bildkvalitśn. Hur man förvaltar det, hänger så klart helt och hållet på fotografen. Det går att ta väldigt bra bilder med Canon också.

A.Persson
2012-11-06 18:43
#6

Tack för era mycket utförliga svar. Förstår nu att min fråga nog förvillar, men jag har varit i sådana diskusioner angående dessa kameror. Men det är kul att få info från annat håll också.

Som sagt, min kamera skulle jag kanske vilja uppgradera (ärligt, det vill väl alla) men med tanke på den fina info jag har fått här, håller jag mig till Sony. Om det ser blir en A65 eller en A77, får tiden utvisa. Men de lockar ialla fall ganska mycket. Och jag har fördelen att kunna använda mina objektiv till.

Må så gott!

Annons:
Upp till toppen
Annons: