Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 1674 ggr
skogstossan
2012-11-04 10:35

En retrotårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge funderat på att göra en tårta inspirerad av gammalt 60-talsporslin. Så när jag såg Foto i fokus utmaning med temat trianglar tyckte jag det var dags att ta tillfället i akt. 

När jag sedan skulle få min tårta att fastna på bild märkte jag att det var en svårfotad tårta. Enligt mitt nybörjartänk så är jag helt övertygad om att det handlar om att tårtan har många kontrastfärger. De första bilderna jag tog blev väldigt överexponerade och histogrammet blinkade i princip på hela tårtans vänstersida. Jag försökte då att ställa in (exponerings)kompositionen men de var helt orubblig och jag vet inte varför. Kanske beror det på andra inställningar jag haft? 

Efter många om och men började jag att fingra på inställningen för slutartid och snabbade upp den. Då blev det mycket mycket bättre. Men grejen är att när jag pratat med min vän som håller på med fotografering så säger hon att jag inte alls ska behöva bry mig om slutartiden då jag fotar stillastående motiv och då på stativ? Men nu då jag alldeles ensam har upptäckt att om jag fingarar på den inställningen så kan jag påverka fotot i den riktningen jag vill. För mig som nybörjare känns det väldigt spännande. 

Dessutom har jag märkt att ljuset från mitt köksfönster är väldigt lynningt och ändrar sig hela tiden. Ibland är det mörkare och ibland ljusare. Då är det käckt att ända slutartiden. Men jag kanske tänker fel där och borde sluta upp och greja med slutartiden?

Hursomhelst så är jag nöjd med den här bilden. I den här bilden finns heller inget blandljus. Utan bilden är tagen med endast det dagsljus som strömmar in från köksfönstret.  En annan sak jag la märke till var att det kanske blev lite väl mörkt på skuggsidan. Jag prövade då att rikta en spegel för att kunna få LITE mer ljus på skuggsidan. Det gav lite, men inte så mycket, vilket jag tror beror dels på att jag riktade spegeln fel och att glaset var riktigt dammigt.Glad Men det ska jag ordna inför nästa tårtfotografering. 

Nu skulle jag vilja ha lite tips om hur jag ska fortsätta för att bli en bättre tårtfotograf.

OBS! Jag har ingen aning om vilka inställningar och exakt hur jag gjort för att få fram det här fotot som jag anser är det bästa av alla jag tog i fredags. Däremot vet jag att jag exprimenterat fram och tillbaks!

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2012-11-04 13:57
#1

Jovisst kan du skruva på slutartiden. Det var nog att du råkade ha kameran inställd på att ta manuellt, det manuella läget, M. Då ställer man in allting själv och är helt enkelt tvungen att också ställa in slutartiden. Annars är det helt rätt att man inte behöver bekymra sig om den när kameran sitter på stativ och man tar saker som är still. För att kunna bortse från slutartiden använder man läget A på programratten. Då kan man ändra ljusheten med kompensation.

Jag är djupt imponerad av allt arbete du lägger ner för att passa ihop färger, former och mönster. Det du jobbar med är definitivt en konstnärlig verksamhet, som lutar mer åt design, formgivning, än någonting annat, där bakverken är mediet som du arbetar i, en bärare av budskapet som är form och färg. Jag tycker att du har en utpräglad stil i dina verk, och att det förtjänar att dokumenteras, då det är väldigt efemära saker, som är uppätna i morgon.

Jag tror också att det skulle kunna vara kul att ta bilder av tårtans hädanfärd.

Spegeln har definitivt fyllt sin funktion - fyllnadsljus. Det behöver inte vara starkare, och det kan faktiskt vara lite svagare, som om man kan ha spegeln på längre håll, vilket kanske funkar bäst med en större spegel. Så kanske lite mer mjöldamm på spegeln i stället om den hålls på det här avståndet, skulle göra dess verkan något svagare. Den ska bara lätta skuggan, inte ta bort den.

papa-bear
2012-11-04 14:43
#2

om fönstret är det enda ljus du använder, hur tänker du lösa det under den mörka tiden på året, den ljusa tiden blir ju kortare ju närmare jul vi kommer?

papa-bear
2012-11-04 14:44
#3

häftigt motiv, förresten.

skogstossan
2012-11-04 18:27
#4

Tack för de fina orden!

Tanken är hela tiden att tårtorna ska fotograferas också då dom är uppskurna och står på fina småfat osv. Lite som en serie med foton. Men jag har inte hunnit med det hittills. Lite synd faktiskt eftersom dom ser väldigt fina och goda ut inuti. Att jag inte hunnit med det beror enbart på dålig planering från min sida. Men nästa tårta ska jag försöka göra allt det där jag vill.:) 

Vad bra att spegeln fyllde sin funktion. Min tanke med spegeln var att få lite mer ljus på blomman som sitter på höger sida och att lätta upp skuggan också då så klart. Även om det inte gjorde jättestor skillnad så ser man på de bilder där jag inte använt spegeln att det blev bättre med spegel än utan.  

#2. Det är någon här på forumet som sagt åt mig att det räcker med ganska lite dagsljus (minns inte vem som sa det?). Det var mycket bra sagt tycker jag eftersom jag tog till mig detta och vågade prova att fota i riktigt dunkelt dagsljus. Grejen är att jag tycker det är mycket fascinerande att bilden blev så ljus trots att det såg väldigt mörkt ut då jag släckte alla lampor.

bakministeriet.blogspot.com

MissInAction
2012-11-04 19:19
#5

Verkligen en häftig och snygg bild och jag är väldigt imponerad av din konstnärlighet! Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
2012-11-04 20:35
#6

Mycket fint jobbat både med tårtan och fotograferingen! Du har gått fram med stormsteg och lärt dig enormt mycket på nolltid. Är djupt imponerad! Glad

Att bilden blev så ljus trots att det var ganska mörkt är inte så konstigt då man tänker på att kameran släpper in bara en viss mängd ljus per tidsenhet. Dubbelt längre slutartid ger dubbelt mer ljus in på bildsensorn och därmed dubbelt (ett steg) ljusare bild, om bländaren och isotalet är konstant. På samma sätt får man dubbelt mer ljus in om man istället för att ändra slutartiden uppnar upp bländaren ett steg, t.ex. går från f/4 till f/2,8 eller från f/2,8 till f/2, eller höjer iso ett steg. Iso kan tolkas som en ljusförstärkare, dubbelt högre iso ger dubbelt ljusare bild.

Det som gör att det kan vara lite knepigt att förstå sig på det här med ljusmängd är att våra ögon är fenomenala på att anpassa sig till olika ljusa omgivningar. När vi t.ex. efter att ha varit ute i strålande dagsljus kommer in i ett mörkt rum, förstoras våra pupiller så att ögonen ska släppa in ljus bättre, och då börjar vi så småningom kunna se bra där inne i mörkret. Pupillerna funkar alltså exakt likadant som bländaren i ett objektiv! Om du vill se på bländaren i dina objektiv, plocka bort objektivet från kameran och dra i den lilla spaken bak på bajonetten som öppnar och stänger bländaren. Det kan vara en aha-upplevelse att betrakta den första gången, och det gör det lättare att förstå sig på den grundläggande fototeorin, som inte är så svår egentligen och gör det lättare att förstå hur man ska fotografera olika motiv.

Verkligen kul att se hur du utvecklats och tagit till dig av hjälpen du fått här! Kritik på bilden får du av mig senare i Utmaningen. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: