Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 585 ggr
[Nalle-]
2012-11-03 13:35

Violett, varför blir det så?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett canonobjektiv, ef 75-300mm, och det lägger till färger som inte alls ska vara där, ofta runt kanter osv. Mest lila men också grönt. Har inte varit så tidigare, men jag tappade objektivet en gång och då sprack uv-filtret och glas hamnade i objektivet (man hörde att det kraschade när man vred på det). Inte alls bra förstås, men jag hade inte råd att lämna in det. Efter en tid försvann glaset, det smulades väl sönder, och jag trodde det mesta hade fallit ut men kanske att det finns kvar glas i objektivet som gör att det bli så här. Vad tror ni?

Annons:
Carrosh
2012-11-03 13:57
#1

Hur länge har du haft objektivet? Har garantin gått ut?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Nalle-]
2012-11-03 14:02
#2

Jag har haft det i 3 eller 4 år, och min morbror har haft det flera år innan mig. Han har aldrig nämnt något om garanti trots att han vet vad som hände, så tror nog den gått ut.

Carrosh
2012-11-03 14:30
#3

Ja, då skulle jag tro att det blir lite svårare. Har du kontaktat Canon för att se vad de säger?

Jag skulle tro att det är billigare att köpa helt nytt än att laga. På din beskrivning så låter det som att linser i kameran har gått sönder (eftersom det krasar inuti objektivet). Ett nytt 75-300 går att få ny för 2-3000. Begagnat förstås ännu billigare. Både Rajala och Scandinavian Photo säljer begagnat, så kan vara en start att börja där när du känner att du har råd.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Nalle-]
2012-11-03 15:07
#4

Tack för hjälpen!

Jag får göra så. Det här objektivet får nog hänga med tills det ger upp dock, har inte märkt av något annat som hänt med det (fokuset sitter fortfarande fint osv) och färgerna går ju att redigera bort som tur är!

[Nalle-]
2012-11-03 15:08
#5

Och nej, jag har inte kontaktat canon, men får kanske höra med dom vad de säger.

JazzBass
2012-11-03 19:05
#6

Färgfelet du nämner kallas kromatisk aberration (förkortast CA på engelska). Det uppkommer i de flesta objektiv i större eller mindre grad, men kan ofta lätt korrigeras i efterbehandlingen om programmet har funktion för borttagning av CA. I Lightroom och Camera RAW går det med en enkel knapptryckning om objektivet finns i programmets korrigeringsdatabas, men det finns möjlighet ill manuell justering.

Det låter inte osannolikt att objektivet börjat ge mer CA efter stöten, men har du kollat på äldre bilder att det inte alltid funnits?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Inkanyezi
2012-11-04 07:02
#7

När jag tittar på bilden, så ser det ganska normalt ut för en zoom. De här färgade kanterna brukar alltid finnas, men mindre på nyare konstruktioner. Bilden som du har lagt upp visar lika mycket runt om, och det kan tyda på att inga linser har kommit snett.

Färgfelet är väldigt lätt att åtgärda i bildbehandlingen, och många program har inställningar för att göra det. Det knepiga är att det brukar vara olika mycket vid olika brännvidd, så att det måste göras individuellt för varje bild. När de färgade kanterna som här ligger lika runtom är åtgärden väldigt enkel.

Upp till toppen
Annons: