Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1239 ggr
Peak303
2012-11-02 10:38

(H) Rosor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite kritik på dessa bilderna.

De är fotograferade med Nikon D90 & Sigma 105mm f/2.8 DG Macro.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Peak303
2012-11-02 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bild 2

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Inkanyezi
2012-11-02 12:01
#2

Är du säker på att du kan ta kritik - och hård?

Jag skulle gärna vilja veta lite mer än att du har en bra kamera. Vad är det du vill säga med dina bilder till exempel? Vad hade du för tankar bakom de enskilda delarna av hur du behandlade bilden, från exponering och genom bildbehandlingen? Du har placerat dem i gruppen för Hård kritik, varför? Vad är det för specifikt du föreställer dig att man får ut av just den gruppen, jämfört med exempelvis Nybörjare eller Medel? Förväntar du dig att tekniken ur fotografisk synvinkel ska kommenteras och kritiseras, eller ser du bilderna som konst, där de tekniska egenskaperna som har förvärvats via val av parametrar vid tagningen och val vid redigeringen är avsiktliga och ska vara sådana av starka skäl?

JazzBass
2012-11-02 12:29
#3

Jag tycker mycket om båda bilderna, jättefina färger och snygga bakgrunder. Skärpan och skärpedjupet är utmärkt. Andra känns lite rörigare än första men ändå genomtänkt. Den första skulle funka som t.ex. gratulationskort, den andra ser mer ut som en reklambild för smycket, och inget ont med det.

Enda negativa jag ser är att där smyckeskedjan hänger ner på vänstra sidan om bakom rosen är oskärpan lite konstig på nåt vis, lite för ljus och stjäl uppmärksamhet. Men i övrigt är bilderna väldigt lyckade tycker jag. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Peak303
2012-11-02 12:31
#4

#2 Hade jag inte velat ha kritik på de bilderna hade jag nog inte bett om det. Jag valde hård då jag vill kunna utvecklas mer och vad jag skulle kunna göra bättre till nästa gång. Känner inte riktigt att jag vill ta lätt eller medel då jag vill ha så hård kritik som möjligt..

Vill ha kritik ur alla synvinklar, både placering och inställningar. För alla ser vi olika på bilder och tycker att ett par extra ögon kan hjälpa mig om hur bilderna i sina helheter skulle kunna bli bättre.

Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Peak303
2012-11-02 12:35
#5

#3; Tack så mycket för kritiken! Bild nummer 2 var tänkt lite som en "känslo bild" men som du säger så ser kedjan lite konstig ut. Blir att ut och komma på hur jag skulle kunna förbättra just den biten. Glad

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

ru4real
2012-11-02 12:50
#6

Ettan var fin, men texterna förstör bilden helt tycker jag.

Tvåan har jag problem med av flera anledningar, för det första är den där luddiga saken uppe i vänstra hörnet irriterande, när du uppenbarligen har kunna arragera bilden i lugn och ro är det väldigt synd att ngt sådant får ta fokus ifrån själva bilden. (Ögat dras alltd till den ljusaste punkten i en bild). Tycker inte heller att skärpan är speciellt bra, den borde ha legat på hjärtat tycker jag. Och en liten highlight på det hade blivit väldigt fint tror jag.

Sen hade jag gärna sett att bakdelen av kedjan kanske hade slingrat sig mer runt rosen och kommit fram och ner bakom själva hjärtat. Jag ritade lite på din bild, men jag vet inte om det är ok att lägga upp den, så jag väntar lite m det.

Det är även lite smådelar av gröna blad i understa kanten på den nedersta bilden, vilket stör, antingen mer av dem eller inget alls, nu känns det mest som om du missade dem vid fotograferingen eller i efterbehandlingen.

Annons:
Sarah!
2012-11-02 17:22
#7

Båda är underbara tycker jag!

Älskar färgerna och skärpan ligger bra, men ettan är nog min favorit. Älskar positonen och den starka färgen.

På andra gillar jag också positionen men bakrunden är lite rörig, tex fläcken längst upp i vänstra hörnet och kedjan som hänger ner på rosen till vänster och hade velat ha lite mer skärpa på hjärtat, annars otroligt fina båda tvåSkrattande

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Inkanyezi
2012-11-04 09:44
#8

#4 skrivet av Peak303

Jag upplever det som att du inte vill svara på mina frågor, och därför avstår jag från att ge kritik på dina bilder. Jag tror dig när du säger att du inte förstår vad jag menar.

Ylva-Li
2012-11-04 10:40
#9

#2 Det är väl ingen som brukar vara så utförlig när de ber om kritik? Varför behöver man vara det? Mycket av det du frågar är ju i betraktaren också. Vilken känsla får du? Vad tror DU hon vill säga med bilden?
Det är ju ytterst sällan man får facit när de ser en bild som berör. :)

Första bilden säger mig inte så mycket. Den är helt ok tekniskt sett. Men tyvärr bara en blomma. Bra bild, men inte så mycket mer.
Nummer två tycker jag lyckas bättre. Jag gillar kompositionen och kedjan. Dock ogillar jag luddet till höger, det tar lite av min uppmärksamhet. Likadant med kedjan bakom blomman. Kanske hade man kunnat lagt den lite närmare stammen så att den smälter in mer i själva formen av blomman. Som det är nu så bryter den formen vilket förtar lite.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
2012-11-04 12:05
#10

#9 skrivet av Ylva-Li

OT:

Nej Ylva-Li, ingen av mina frågor berör sådant som ligger hos betraktaren, men jag vill gärna veta vad det ligger för tankar bakom skapandet av en bild, och jag vill helst formulera eventuell kritik på ett sätt som är lätt att förstå för den som ska ta emot den. Jag vill inte heller såra oavsiktligt genom att sabla ner det som någon har ansträngt sig att göra med bästa intentioner, men jag vill inte heller vara menlöst snäll. När jag inte vet någonting om vad som ligger bakom, avstår jag hellre från att lägga ett omdöme.

Och nej, man behöver inte vara så utförlig, men det kan underlätta. Det är en fråga om att ge och ta, och för mig är det värdefullt att få mer kött på benen för att kunna ge hård kritik. När man tittar på bilder i fotoklubben är ju samtalet mer direkt, och då går det att känna sig för, så att man hamnar på rätt nivå, men på ett nätforum är det inte fullt lika lätt att göra sig en uppfattning. När man lägger ut bilder för kritik, så begär man ju någonting av den som kritiserar, och jag tycker att det är rimligt att man berättar lite grann om hur man tänker kring sina bilder när man frågar efter hård kritik. Hård kritik ska nog helst vara ganska utförlig.

Jag beklagar att det här lägger saker i tråden som egentligen inte hör dit, men jag ser inte ett rimligt sätt att undvika det annat än genom endera tystnad eller att starta ett nytt ämne. Jag hoppas att vi kan debattera det på annat håll om det behöver luftas mer.

Ylva-Li
2012-11-04 15:27
#11

#10 Håller helt enkelt inte med. :) Fast håller med om att vi kan sätta punkt där.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: