Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 720 ggr
[filippa99]
11/1/12, 2:19 PM

systemkamera

Hejhej!

Det skulle vara jättesnällt om ni kunde säga olika sorters systemkameror för billigt pris som är bra. Skulle också vara snällt om ni sägar vad de kostar och vart man kan köpa dom! :)

Filipps

Annons:
ru4real
11/1/12, 3:04 PM
#1

Kort sagt, så finns det 2 olika sorters systemkameror (med det menas kameror som man kan byta objektiv på). Dels de vanliga "stora" t ex Canon, Nikon, Pentax, Fujifilm, Leica, Samsung, Sigma & Sony.

De kostar från ca 2 990,- (Nikon D3000) till hur mycket som helst. Det finns andra system, t ex Hasselblad och Mamiya, men de räknar vi för enkelhetens skull bort här.

Sedan finns det ett relativt nytt system, som återstartades av Pentax(1) som heter 3/4 eller pen. Ett mindre format där kamerorna inte är lika stora. Dit kan vi även räkna Nikon 1 serien. De kallas även spegellösa kameror och har en annan konstruktion, därför kan man göra dem mindre och smidigare, men det finns oftast ganska många olika objektiv till varje kamera.

För dig som nybörjare skulle jag rekommendera antingen Nikon 3200 eller Canon 1100D. Inte för att de är bäst, men för att du har störst chans att få hjälp av ev kompisar runt dig eftersom det är de 2 största tillverkarna.

Var du köper dem beror väl på var du bor, men kolla t ex expert/siba/onoff eller mediamarkt. De borde ha kameror inne i lager så du kan klämma och känna på ngn av dem.

Alla kameror idag är bra, det är fotografen som avgör om det blir bra bilder eller inte. Om man inte lär sig sin kamera, kan den dyraste hasselbladare med bästa optiken ialla fall producera skit, och en suktig och kunnig fotograf kan ta bra bilder med en billig nybörjarkamera. Allt hänger på den bakom!!

--

1) jag kan ha fel här, ngn får gärna rätta mig.

Jalking
11/1/12, 6:30 PM
#2

1) Olympus var väl de som laserade 3/4.

Pentax ligger bakom den pyttelilla Pentax Q med ännu mindre sensor än 3/4.

[filippa99]
11/2/12, 4:46 PM
#3

#1

Min kompis har en canon 1100D och jag tycker att det är ganska dålig skärpa på dom. Jag är nog mest intresserad av canon 600D, det gillar jag gjenom att man kan vrida på skärmen. Så att man kan se sig själv.

Fridaaaa
11/2/12, 4:56 PM
#4

#3 Kanske hon som inte lärt sig ställa in skärpan bra? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: