Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 545 ggr
Mantissa
2012-10-31 22:37

Fota Ljus?

Vad behöver man för att fota ljus i omgivande örker? Försöker föreviga min haloweenpumpa och det bara skiter sig!

Annons:
Inkanyezi
2012-11-01 08:12
#1

Man behöver en kamera, och man behöver veta hur den fungerar.

Om du berättar lite mer om vad det är som "skiter sig", kanske du kan få bättre råd än så. Det skiljer lite på olika kameror hur man kan angripa problemet. Du kanske kan lägga upp en sån bild som du har misslyckats med och berätta varför det är fel och hur du vill att det ska bli?

ru4real
2012-11-01 09:12
#2

Kan ju tilläga att stativ nog är att föredra, eller iaf ngt stabilt att luta kameran på.

Sen beror det ju på, hur vill du att bilden skall se ut? Vill du bara se pumpans ljus (jag antar att det är ljus innuti)? Då kan det funka mycket bra utan blixt, vill du att man skall se pumpan och omkringliggande saker, då krävs det blixt / lång slutartid.

Men som Inkan sa, visa ett dålig exempel så får du bättre hjälp.

Mantissa
2012-11-01 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ok, jag var tvungen att förminska bilden till mindre än 10% för att det inte ska ta flera timmar att ladda upp den.
Jo jag har en kamera (kodak easy share), och nej jag vet INTE hur den fungerar:)

Kan tillägga att denna bild var den klart bästa jag lyckades åstakomma. De flesta var bara odefinierbart sudd. Och med blixt kunde man inte se att pumpan var tänd.

Inkanyezi
2012-11-01 11:53
#4

Det kanske inte går alls med din kamera.

För att det ska gå att få fram mer, måste kameran exponera mer, dvs släppa in mer ljus, och då behöver den stå öppen längre när man tar bilden. Nästan alla kameror numera kan ta bilder i väldigt svagt ljus genom att låta slutaren stå öppen lång tid.

Men bilden som du visar här är väldigt mörk. Kameran har stängt slutaren långt innan det var färdigexponerat, och därför blev det så här mörkt. Exponeringsdata för bilden säger att tiden var en åttondels sekund, men för att få en bra bild kanske man behöver en tid på en hel sekund eller mer.

Kameran kanske är gjord så att den inte använder lång tid till nattbilder. Om du tittar i menyerna, eller bruksanvisningen, kanske det finns någon inställning för nattfoto? Om den inte klarar att exponera längre tid, så går det inte att få någon bra bild med bara ett ljus i pumpan. Man kan kanske komma runt det genom att sätta in en lampa i stället.

Upp till toppen
Annons: