Annons:
Etikettövrigt
Läst 508 ggr
leemland
10/31/12, 4:24 PM

Restaurering av gamla bilder

Hej,

Jag vet inte om rubriken passar vad jag ska fråga, men har ingen aning om vad jag ska skriva där annars :P

Nu är det så här att jag har hittat en massa gamla foton och en del av dom är fastklistrade i varandra pga fukt. Jag undrar nu om man på något sätt kan dela dessa 2(eller flera) kort utan att färgen fastnar på det kort som ligger över och utan att förstöra bilderna(rent för mycket i alla fall)?? Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag undrar också om man kan få bort mögel från foto?! Hur ska man göra i så fall?

Jag har inte googlat detta utan vill ha svar av någon som vet vad dom pratar om.!

Tack på förhand!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
leemland
11/3/12, 12:18 PM
#1

Ingen som vet?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ru4real
11/3/12, 5:57 PM
#2

Har själv haft blandade resultat med att man fixerar om bilderna, alternativt sköljer dem i vanligt vatten. OBS att det inte alltid funkar, beror lite på papperskvalitet och liknande.

Testa på ngn bild som du inte är rädd om. Det som skett är att emulsionen antagligen har smält ihop med emulsionen på den andra bilden (felaktigt förvarade). Svårt att rädda, jag försökte googla men hittade inte mycket info om det tyvörr.

leemland
11/3/12, 6:02 PM
#3

Okej, tack ska se om jag kan testa de :) Tack för hjälpen!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: