Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5357 ggr
JazzBass
10/30/12, 2:46 PM

Digitalisera negativ billigt och bra?

Hej,

Har lite strängd ekonomi för närvarande men ett stort behov av att digitalisera mina negativ. Ett tryggt alternativ, men ganska långsamt och ganska dyrt, är att skaffa en negativscanner. Ett annat alternat alternativ är att fota av negativen, och det tror jag är smartast och billigast, men hurdan lösning borde man ta till? Tänker nu främst på objektiven, ställning för avfotografering tror jag går att fixa till relativt enkelt med lite uppfinningsrikedom.

Bäst skulle det vara med ett långt raktecknande 1:1 makroobjektiv. Men det är också minst lika dyrt som en hyfsad scanner.  Fördelen att man ju får ett bra makroobjektiv på samma gång.

Ett annat, förmånligare alternativ är att använda mellanringar och t.ex. ett fast 50mm objektiv. Har tre såna för närvarande (två M42 och ett Nikon, alla med bländarring). "Dumma" tuber skulle funka bra och de är förmånliga. Men hur blir det månne med distorsionen och skärpan, och hur långt ut måste man få objektivet för att nå 1:1?

Ett tredje alternativ, och det billigaste, är att endast skaffa en reverseringsring. Men ger det månne för stor förstoring, och vad händer med distorsionen om negativet är alltför nära objektivet? Får man ett platt skärpeplan och går det att få tillräcklig skärpa över hela bilden?

Det är alltså fråga om 35mm film i första hand som jag vill fota av.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
denstore
10/30/12, 2:48 PM
#1

Negativskanner utan tvekan. Det blir helt enkelt bra, och relativt lite meckel.

Inkanyezi
10/30/12, 3:41 PM
#2

Jag har gjort en liten ljuslåda och slaktat en gammal förstoringsapparat som jag använder till reprostativ. Ett 50 mm med mellanring funkar utmärkt för att fotografera av negativ och dia, med reservationen att det gäller svartvita negativ. Förstoringsapparatens negativhållare har jag på ljuslådan, för att hålla negativen plana, med skiktsidan mot kameran och blanka sidan ner mot antinewtonglaset. Sedan spegelvänder jag bilden efteråt för att få den rättvänd.

Färgnegativ är så pass knepiga att jag tycker att det blir enklare att skicka dem till ett labb och få PhotoCD i stället för att lägga ner en massa jobb på något som ändå inte blir bra.

JazzBass
10/30/12, 4:40 PM
#3

#1 - Problemet är att jag helst vill undvika slänga ut de pengarna i det här skedet. Men, det är det alternativet jag har bäst koll på.

#2 - Tack för dina synpunkter! Ett förtydligande bara… när du säger att det går bra med 50mm objektiv och mellanring, tänker du då också på att min kamera är fullformat och jag måste ner på 1:1 förstoringsgrad för att få negativets bildyta att fylla hela sensorn på min D700?

Tråkigt om det ska vara problem med färgnegativ. Lokala kamerabutiken kan fortfarande framkalla färgnegativ, men de har en taskig scanner som bara levererar komprimerade 8bits jpg, färdigt automatjusterade. Det är alltså inget direkt lockande alternativ att be dem scanna också, så jag skulle helst göra det själv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
10/30/12, 5:30 PM
#4

Min kamera är ju µ4/3, och där svarar 50 mm mot 100 på FF.

Jag skulle kunna tänka mig att exempelvis en 75 eller 80 mm passar för FF. Avståndet blir annars väl stort. Emellanåt dyker det upp diaduplikatorer på Myrorna här, där man skruvar in den direkt i M42. Jag har själv avstått från det helt enkelt för att jag bara har mindre format. Just nu finns ingen sån i någon av butikerna i min närhet, men det finns en del i cirkulaiton. Det är alltså ett objektiv som sitter fast monterat i en tub och en hållare för dia eller negativ, och man kan skruva för att ändra förstoringsgrad. Om du söker på diaduplikator (slide duplicator) hittar du vad det handlar om. Det kanske finns på eBay eller liknande?

JazzBass
10/30/12, 10:51 PM
#5

Just en sån där grej fantiserade jag om tidigare idag. Flört Verkar vara en praktisk grej som kunde funka ypperligt. Men kan man lita på att objektiven i dem är nåt att ha? Priserna rör sig kring 30 euro ungefär och jag är lite orolig för att de kanske inte har de skarpaste objektiven man kan tänka sig. Men det kunde vara väl värt ett försök iaf. Här är några jag hittade:

http://search.eim.ebay.fi/?kw=slide+duplicator&ect=&elc=3&ec=&eb=Hae

Får bara googla lite på vad som är bäst…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: