Annons:
Etikettövrigt
Läst 317 ggr
diesel92
2012-10-25 11:26

Radiosändare eller ej?

Har idag köpt mig en Canon Speedlite 320EX blixt och ska kompa detta med min canon eos 60d. Ska ha blixten till softboxen sedan. Men efter att ha googlat lite så har jag fått fram att jag inte behöver tex radiosändare?

Någon som vet? Behöver jag radiosändare eller något annat? Hur ska jag få de att funka tillsammans? (Har ej provat än så kan ju funka men tänkte passa på att få reda på allt innan jag beställer resternade utrustning)

Annons:
Inkanyezi
2012-10-25 12:04
#1

Jag vet inte precis hur de här modellerna funkar tillsammans, men kameran funkar ofta ihop med märkesblixtar, så att man kan få utlösning av den externa från kameran och ljuset mäts och doseras ut efter mätning på sensorn av en förblixt.

Läs igenom bruksanvisningarna både för kameran och blixten, så kommer det nog fram hur man gör.

Separat radiosändare använder man företrädesvis för manuella blixtar som inte styrs från kameran, medan märkesblixtar med TTL-styrning i många fall kopplas mot kameran också när man har dem skilda från kameran, bara den inbyggda blixten är på.

Om du kollar snabbguiden, så finner du att blixten har vad som behövs, och jag gissar att också kameran har det, och så står det också i flera artiklar, bland annat den här:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-320EX-Speedlite-Flash-Review.aspx

diesel92
2012-10-25 12:15
#2

1#: Tack för svar! Tyckte mig höra något om att inte behöva sändare så det blir att lusläsa manualer

Upp till toppen
Annons: