Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2158 ggr
diesel92
10/24/12, 3:19 PM

Softbox, blixt...?

Går i planerna på att ordna en liten studio här hemma och har då funderat på softbox. Har tidigare inte använt mig av soxtbox och har märkt att det finns flera alternativ.

Ett alternativ är att sätta dit sin egna blixt på den. Och ett annat alternativ är studioblixt.

Vad är era rekommendationer och hur har ni upplevt det?

Vad behövs? Har märkt att det är mycket som ska till för att sätta dit egen blixt (radiosändare, blixt, m.m)

Vilket är smidigast att använda?

Annons:
JazzBass
10/24/12, 3:54 PM
#1

Jag har aldrig använt studioblixtar men har en Nikon SB-600 blixt och en softbox 60x60cm från kaffebrus som jag använder då och då, och styrkan i blixten räcker till det mesta. Softboxpaketet från kaffebrus var okej, men känns allt annat än gediget, snarare rangligt och osäkert.

Till blixten den har jag två olika radiosändarsystem, Hähnel combi TF och Phottix Strato. Ingendera stöder TTL så man får köra blixten manuellt, men det brukar inte vara nåt stort problem bara man har tid på sig att testa sig fram till rätt exponering. Båda systemen är OK, men Hähnelsystemet känns inte lika välbyggt; en metalldel inne i batterifacket på sändaren som håller batteriet på plats brast ganska snabbt, så jag har nu ett tillknycklat gummiband inne i det som trycker ner batteriet på sin plats…

Två system är bra om man t.ex. själv vill vara med på bild. Då har jag ena systemet som fjärrkontroll för kameran och andra för blixten. Det funkar att ha båda två på samtidigt, men det är skillnad vilken ordning man monterar sändarna/mottagarna på kameran.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
10/24/12, 4:01 PM
#2

Jag antar att om du köper studioblixt så blir den också din "egen".

Att använda softbox till en separat blixt är ett enkelt sätt att få mjukt ljus från blixten, och jag har gjort några såna softboxar själv någon gång i forntiden. Det funkade väldigt bra.

Svårigheten man möter, särskilt om man inte redan tidigare har jobbat med ljussättning, är att en vanlig liten blixt inte har något inställningsljus, så att man har svårt att visualisera hur ljuset kommer att falla. Man kan lära sig det, men det är inte alldeles enkelt, och man måste ha klart för sig att en softbox ska vara stor för bästa effekt. En stor softbox tar bort ganska mycket av ljuset från blixten, så att man kanske inte kan blända ner så mycket som man vill för att få skärpa genom hela motivet.

En studioblixt har inställningljus, och allra helst ska inställningsljuset vara proportionellt. Nu finns inte många studioblixtar med proportionellt ljus, och ingen av dem är billig, så man kan tyvärr vara hänvisad till blixtar som inte visar hur ljuset kommer att gestaltas i motivet. Till och med en del ganska dyra blixtar har separata inställningsfunktioner för blixt och inställninsljus, och många blixtar har inte stegade inställningar för blixtstyrkan. Men så länge man bara använder en blixt och reflektorer är det inte något större problem. När man har flera blixtar är det däremot en stor nackdel att ha steglös kontroll av blixtstyrkan. Med steglös kontroll vet man inte hur mycket ljus man får ut från respektive blixt och det är nästan omöjligt att kunna upprepa en ljussättning som man har gjort tidigare.

Så om du ska använda softbox och fotografera i studio, så rekommenderar jag studioblixt. Kan du få tag i en blixt som har stegad kontroll av blixtstyrkan så är det bättre än steglös, och om du kan få proportionellt inställningsljus så är det guld värt.

Och en softbox ska vara stor, små funkar bara för små saker. En meter är mycket bättre än dryga halvmetern. Softbox är en av de saker där storleken har betydelse.

diesel92
10/24/12, 4:08 PM
#3

Tackar för svar! Som det verkar nu så blir det kamerablixt och se hur det fungerar. och annars blir det studioblixt. Har äntligen börjat finna lite grejjer som kan funka.

Upp till toppen
Annons: