Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 828 ggr
Cochon
2012-10-20 09:14

Vad har hänt? =(

Halloj, jag har inte fotat så mycket på senaste och därför inte hållt på särskilt mycket med min kamera. Igår tog jag upp systemkameran också skruvade jag på fokusringen (det är väll så den kallas…? Den som man skruva på om man ska ställa in fokusen manuellt). När man gör detta ska ju optiken "åka ut", men när jag gjorde det snurrade HELA optiken med, men kan alltså snurra nästan hela den ett varv! Optiken sta ju åka ut utan att snurra! Vad har hänt? Senast jag fukoserade med obejktivet var det inget problem, optiken var endast lite löst (den kunde "vrickas" lätt åt båda sidorna) men nu lever optiken sitt eget liv när man försöker fokusera. Går detta att fixa?

Tacksam för svar!   //:Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
ru4real
2012-10-20 11:27
#1

Vad har du för kamera och optik?
På mitt 18-200 Nikon kan jag snurra hela vägen runt, men zoomringen stoppar däremot, det är inte den du menar?

Cochon
2012-10-20 17:17
#2

Det är ett Sigma macroobjektiv 70 mm (ingen inbyggd AF-motor)

Nej, det var inte det jag menade.

Låt oss sig att jag ska ta en bild på dig, då kollar du rakt in i kameran, men för att göra det jag menar tydligare har jag inte tagit av linsskyddet. När man då ska fokusera på dig ska ju linsskyddet inte snurra runt, men nu gör det de, alltså hela den delen går att snurra, vilket absolut inte är meningen att det ska gå att göra ju… =( Hänger du med…? (känner att mina förklaringar inte är super lätta att förstå… Skäms)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ru4real
2012-10-20 17:48
#3

Nej, det är ju litet svårt om du inte vet vad grejjerna heter :)
Kolla i manualen, där borde rätt namn finnas.

Men, om det är linsskyddet, (det man tar bort innan man fotograferar), så spelar det ingen roll för ngt, det skall snurra.

Fokusringen snurrar den med, däremot borde den bli ngt trögare när du passerat ändpunkterna.

Klart att linsskyddet snurrar, det sitter ju på objektivet som snurrar när kameran försöker fokusera, vilket den inte kan eftersom skyddet är på.

Eller har jag missat ngt här?

Cochon
2012-10-20 18:56
#4

Hmm, okej… den förklaringen funkade inte… x(

Här är en bild på objektivet, hela den delen där det står 1:5, 1:3, 1:2 o.s.v. snurrar, och det är ju inte meningen att den ska göra det, den ska ju bara åka ut och in, men inte snurra… =(

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ru4real
2012-10-20 19:04
#5

Snurrar den så att siffrorna på den utskjutande delen roterar? Då kan det nog vara ngt trasigt, men maila sigma och fråga. http://www.turascandinavia.com/foeretagsinformation-sekretesspolicy

Cochon
2012-10-21 14:50
#6

#5 Japp, precis.
Ok, får prova att maila dem då.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Upp till toppen
Annons: