Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1282 ggr
JazzBass
10/18/12, 10:16 AM

Spara pengar med gamla objektiv!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Som ni kanske vet har jag börjat fota en hel del med film på sistone och skaffat tre gamla systemkameror från 70-talet med M42-fattning och några objektiv. Både gamla kameror och objektiv hittar man för ganska låga priser på t.ex. e-bay. En stor del av det som säljs är i mycket gott skick, och många har noggranna beskrivningar över skicket på grejorna de säljer. Här tänkte jag dock koncentrera mig på objektiven.

Om man inte behöver autofokus och en massa annan automatik kan man spara många sköna slantar genom att skaffa en adapter för att få t.ex. M42-objektiv att passa på systemkameror av olika märken. Jag har testat fota med de gamla objektiven monterade på min Nikon D700, och jag har blivit förvånad över hur skarpa och bra dessa gamla objektiv faktiskt är. Enda problemet är att det kan behövas specialadaptrar för att få t.ex. M42-objektiv att fungera bra på Nikonkameror p.g.a. att avståndet från objektivfattningen till sensorn är lite för långt. Däremot går det bättre på Canon och Sony. Problemet med det längre registeravståndet på Nikon är att det kan vara svårt att fokusera längre fram än några meter och man behöver specialadapter för att få det att funka på längre avstånd.

Med de enklaste digitala systemkamerorna kan det hända att man inte får ljusmätning och man får således testa sig fram med exponeringen i M-läge, men med t.ex. Nikon D7000 eller de ännu mer avancerade får man ljusmätning så man också kan fota i t.ex. A-läget med autoiso.

Bilden i det här inlägget av min nyaste filmkamera tog jag med ett obskyrt M42-objektiv, Revue 35/3,5 på full öppning f/3,5, monterat på min D700 med en enkel adapter. Objektivet kostade mig 16 euro plus frakt, och det var i absolut toppskick, som nytt faktiskt. Adaptern tror jag att jag betalade under under 10 euro för inklusive porto. Skärpan är verkligen inte fy skam, vet inte hur det är ut i hörnen men jag tycker för det mesta inte det är världens viktigaste sak. Lite imperfektioner tycker jag tvärtom ofta höjer känslan i bilderna. (Med just denna bild har jag dock inga konstnärliga ambitioner, vill bara lite visa på hurdant resultat man kan få med de såna här äldre grejor).

Sen är det också kul att fota med lite enklare grejor ibland tycker jag, det blir lite mer hantverk över fotograferandet då man tar lite mer tid på sig för varje bild, ställer skärpan och exponeringen manuellt och testar sig fram. Rekommenderas! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[PeterWem]
10/18/12, 5:56 PM
#1

Tror bara det är sista bilden som inte är tagen med min Helios 58/2 som är Made in USSR.

http://kameratrollet.se/2012/08/19/cosplay-i-sapporo/

Ett varningens finger dock för M42. Med fullformat kan man träffa spegeln.

JazzBass
10/18/12, 9:59 PM
#2

#1 - Grymma bilder!Glad

Jag har inte haft några problem, men mitt Carl Zeiss Jena 50/2,8 som jag fick med min Praktica funkar inte så bra på åtminstone min Mamiya DSX1000. Vid fokusering åt ena ändläget sticker objektivet in något för långt. Man bör förstås alltid iaktta lite varsamhet och granska såna här saker innan de första testerna man gör, så tack för påpekandet!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
10/18/12, 11:09 PM
#3

Varningen gäller framför allt Canons småbilds- och fullformatskameror, som har mycket kort registeravstånd och stor spegel. Det finns ganska många objektiv som kan sticka in för långt, och därför är bajonetten spärrad för Canons egna objektiv som kommer för nära, men om man använder adapter kan man få in exempelvis en vidvinkel för Pentax så långt att spegeln slår i.

Många andra kameror har en kortare spegel, så att de tillåter att objektivet går in längre i kamerahuset, och såna objektiv bör man inte sätta på en Canon FF.

Cropkamerorna har inte såna problem, där är spegeln kortare, så att den inte sniffar nära kamerans bajonettfattning.

Historien bakom det korta registeravståndet på Canon ligger långt tillbaka, då man redan på de första spegelreflexkamerorna hade kortare registermått än andra märken. För att spegeln inte skulle slå i objektivet var spegeln inte upphängd som på gångjärn, utan den rörde sig efter ett mer komplicerat mönster, där överkanten skjöts bakåt, medan spegelns framkant rörde sig nästan lodrätt uppåt. Canon behöll av någon slags tradition ett kort registermått också på EOS, och därför finns risken att ett objektiv som sticker in för långt kan krocka med spegeln.

[PeterWem]
10/19/12, 2:50 AM
#4

Ja, jag kan inte fokusera på oändligheten med det utan att krocka med spegeln. Vet inte om det var därför min spegel hoppade ur förra sommaren efter en krock eller om det var 5D:s dåliga lim. Kanske en kombination. 5D har ju en tradition av att tappa spegeln.

Upp till toppen
Annons: