Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 9586 ggr
DesK
2012-10-17 14:00

iFokus mot mobbning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska uppsåtliga handlingar som anses hotfulla eller störande inom en social grupp. På iFokus har vi kommit överens om att inte tolerera mobbning.

Många människor på ett ställe

iFokus 300 sajter besöks varje månad av omkring en miljon människor. Vi har alla olika bakgrund, erfarenheter och värderingar. Vi har olika saker att bidra med i diskussionerna. Det är styrkan med en plats som iFokus. Här kan du få nya infallsvinklar och perspektiv. Samtidigt ställer det krav. Vi måste vara lyhörda för varandra.

iFokus ska kännas tryggt

Vårt mål är att man som medlem ska uppleva iFokus som tryggt och fritt från mobbning. Vi måste därför uppträda på ett sånt sätt att inte andra känner sig hotade när vi diskuterar. Det en person uppfattar som engagemang och diskussionsiver kan en annan uppfatta som hotfullt eller kränkande.

Känner du dig utsatt?

Om du känner dig mobbad eller hotad är det viktigt att du talar om det. I första hand för värden på den sajt det gäller. I andra hand för någon av medarbetarna. Tala om vem eller vilka du känner dig utsatt av, vad som får dig att känna så och vad du förväntar dig att någon gör åt det. Bifoga gärna exempel från diskussioner. Då är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning.

De flesta vill väl

Utgå ifrån att det du läser på iFokus är skrivet med gott uppsåt. Oftast är det nämligen så. Om du är osäker kan du alltid fråga vilken avsikt som ligger bakom ett inlägg.

Tack till Niklas som sammanställt denna information! /DesK

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2020-09-06 10:18 av DesK
Annons:
Ove555
2013-07-27 02:34
#1

Såg i en enkät om mobbning, att det räcker med att en person utsätts för kränkning vid enstaka tillfällen för att det ska räknas som kränkande behandling.

Och i samma enkät frågas det bl.a även vem som avgör om det är mobbning eller inte. Och på det är svaret, att det är den som upplever sig mobbad som avgör det.

Schnauzertik
2013-07-27 08:48
#2

Det är bra och riktigt att vara vaken mot mobbning och ta tag i problemen.

Men i Sverige verkar det ha gått till överdrift, vi är numera värdens mest lättkränkta folk. Det är väldigt vanligt att så fort någon blir det minsta ifrågasatt, emotsagd eller inte får som den vill så känner den sig kränkt och mobbad.

Varför har det blivit så? Är detta bra?

Värd för Pensionärer

Ove555
2013-07-27 09:38
#3

Så som det fungerar på i fokus med att man får sätta poäng på inlägg tycker jag inte alltid är bra, för t,ex om någon skriver något kränkande till någon annan här. Så kan andra ge den som kränker poäng, och då slår ju sådana inlägg extra hårt mot de som blir eller känner sig kränkta.

Maria
2013-07-27 10:25
#4

#3 Det är inga "poäng" utan ett sätt att visa att man tycker inlägget är bra skrivet. Ungefär som "gillafunktionen" på Facebook.

Skriver någon kränkande kommentarer så brukar moderatorerna redigera eller ta bort inlägg.

Sedan är gränsen för vad man tycker är kränkande väldigt vid.

Personangrepp är däremot inte tillåtet enligt reglerna.

iFokus är ett frivilligt forum och det har tusentals användare. Vi är alla olika så att det blir diskussioner i trådar som ibland hettar till hör liksom till det naturliga.

Känner man att man inte kan ta att alla har olika åsikter och uttrycker sig olika i skrift så kanske man ska fundera på om man ska vara med eller inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ove555
2013-07-27 10:45
#5

#4 Ja, men det är ju inte bra om t,ex en person kränker någon annan i en tråd, och att t,ex 15 personer kan visa det klart och tydligt i tråden att dem tycker det är bra skrivet.

Då känner sig ju den som blivit kränkt extra nedtryckt.

Maria
2013-07-27 11:49
#6

#5 Övriga 15 personer kanske inte tycker det handlar om en kränkning överhuvudtaget.

Ska man då inte få visa vad man tycker genom att inte få trycka på gilla menar du?

Vi har fortfarande yttrandefrihet i Sverige😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
2013-07-27 12:52
#7

Ove555 du har nu sprungit omkring på en drös med sajter och tjatat om detta och du verkar inte vilja förstå skillnaden mellan mobbing och det faktum att folk har olika åsikter. Nu ber jag dig vänligt men bestämt att sluta upp med detta tjatande!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
2013-07-27 14:40
#8

#7 Jag tycker inte det är ok att du pekar ut mej som du gör här, som ett argument mot mej i den här diskussionen.

"och du verkar inte vilja fötrstå skillnaden mellan mobbing och det faktum att folk har olika åsikter"

Svar: Desk. Jag vill försöka förstå det och jag tror att jag förstår det ganska bra.

Här är lite information från Wikpedia som handlar om att få psykologiskt övetag över någon annan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

DesK
2013-07-27 15:28
#9

Ove555 nu ger jag dig en direkt varning! Sluta upp med att i tråd efter tråd och på olika sajter här tjata om detta! Vi har alla förstått att du inte är tillfreds med gällande regler. Majoriteten av medlemmarna delar inte din uppfattning, i detta finns ingen som helst mobbing, bara olika åsikter!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Cahira
2013-08-17 00:08
#10

Ove, jag säger detta i all välmening. Jobba på din självkänsla så slipper du känna att världen är emot dig hela tiden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove555
2013-08-17 00:20
#11

#10 Jag har anmält ditt inlägg #10. För jag tycker det var olämpligt skrivet.

DesK
2013-08-17 00:28
#12

#11 ove555 Du har inte förstått anmälingsfunktionen. Det är INTE en ogillafunktion! #10 skriver absolut ingenting som strider mot iFokus Skrivregler! För övrigt hänvisar jag till mitt #9!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
2013-08-17 00:36
#13

#12 Det kanske det inte gör? Men jag blev förolämpad av #10

Det hoppas jag du respekterar.

Annons:
Cahira
2013-08-17 00:38
#14

Ber om ursäkt att du känner dig förolämpad för att jag säger nåt i all välmening. Jag vet själv hur mycket bättre livet blir med bättre självkänsla och vet att det skulle hjälpa dig i ditt liv.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

DesK
2013-08-17 00:43
#15

Snälla ove555, hur många gånger ska du tjata om detta!?! Vi inom iFokus har vid det här laget alla fattat att du inte är tillfreds med gällande regler. Men eftersom de allra flesta övriga medlemmar är nöjda med våra regler så är och förblir de som de är nu! Ett inlägg här skall ENDAST anmälas om det bryter mot iFokus Skrivregler och det gör #10 på intet sätt och vis!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
2013-08-17 00:46
#16

#14 Vill du skriva sådana personliga saker, tycker jag du ska göra det via pm.

Cahira
2013-08-17 00:52
#17

Det visste jag inte när jag skrev då de flesta brukar vara okej med sånt. Men nu vet jag till nästa gång. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

DesK
2013-08-17 00:54
#18

ove555 Cahira försöker hjälpa dig att förstå hur det funkar på internetforum, det borde du vara tacksam för! Återigen, hur många gånger ska du tjata om detta?!? Fokus Skrivregler gäller här och iFokus anmälafunktion är absolut inte någon ogillafunktion, så du kan sluta upp med att anmäla inlägg bara för att du själv inte gillar dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
2013-08-17 00:58
#19

#18 Desk. Du skrämmer ingen!

DesK
2013-08-17 01:10
#20

 #19 jag har aldrig menat att skrämma någon! Utan jag försöker få dig att begripa gällande regler här inom iFokus. Vad det har med att skrämma någon förstår jag inte!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Ove555
2013-08-17 01:12
#21

#20 Det jag menar är att jag tycker du ska dämpa ner den ovänliga tonen.

DesK
2013-08-17 01:16
#22

Ove555 jag använder ingen ovänlig ton, men du däremot envisas med att okynnesanmäla inlägg som du inte gillar! Vänligen respektera iFokus Skrivregler!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
2013-08-17 01:29
#23

#22 Men att skriva till någon att man tycker att h*n  har dålig självkänsla ute på öppet forum o,d, är det tillåtet på i fokus?

Och jag tycker inte du ska anklaga mej för att inte respektera skrivreglerna. Däremot har jag kanske brutit mot skrivreglerna? Men i så fall har jag inte gjort det uppsåtligt. Och mej veterligen har jag inte okynnesanmält inlägg.

Cahira
2013-08-17 01:34
#24

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria
2013-08-17 07:56
#25

#23 Man får visst skriva att man tycker någon verkar ha dålig självkänsla. Själv skriver du att DesK har en ovänlig ton.

Hade du inte haft dålig självkänsla så hade du förmodligen inte alls reagerar som du gör.

Då hade du förmodligen bara kontrat med att förklara att vederbörande har missuppfattat läget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ove555
2013-08-17 09:23
#26

#25 Tack för dem orden!…

DesK
2013-08-17 09:41
#27

ove555 i #11 skrev du att du har anmält #10, men #10 bryter inte mot iFokus Skrivregler, alltså har du okynnesanmält #10! Anmälningsfunktionen är ingen ogillafunktion.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Ove555
2013-08-17 09:54
#28

Jag har förlåtit Cahira nu. Hon verkar vara en underbar tjej. Och det menar jag verkligen.

DesK
2013-08-17 10:10
#29

Skadan är redan skedd, eftersom du anmälde hennes inlägg! Nu ber jag dig vänligt men bestämt: Sluta upp med att tjafsa om mobbing och sluta upp med att okynnesanmäla inlägg som du inte gillar!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove555
2013-08-17 10:14
#30

Desk. Jag tycker du och bumbleboo skulle behöva gå på en charmkurs. 🙂

Schnauzertik
2013-08-17 10:31
#31

Livet blir mycket lättare om man utgår från att inläggen skrivs för att hjälpa i stället för att hela tiden försöka tolka in personangrepp och hitta anledningar att känna sig förolämpad.

fotoifokus är ett fotoforum så det är väl sådant som främst ska diskuteras och inte nagelfaring av regler och formalia. 

I den mån det förekommer personangrepp så gäller i de flesta fall att man bör vara så vuxen att man kan nonchalera det i stället för att förlora nattsömn.

För övrig så räcker sunt förnuft långt.

Värd för Pensionärer

Ove555
2013-08-17 10:36
#32

#31 Ja, det är sant, man ska inte mata trollen.

medde
2013-08-17 10:49
#33

#11 Jag blir väldigt förvånad av att läsa detta samtal här på sajten Foto. samtal i samma ämne kännns snart som dom finns  överallt på iFokus.  Varför körs det runt över så många sajter? Svaren är dom samma. Vad vill man vinna på det här?  Ove555 jag är ärligt mäkta förvånad att du inte funnit dina svar du söker. Jag tycker mig läst snart över ett par hundra svar om ämnet till dig. Räcker inte det nu?

En sak till jag undrar över. Du är ofta arg över "bra inlägg" och säger den missbrukas och du känner dig utsatt av den, och även om anmäl är det lika, Men du använder den själv som skrev du gjort i tråden. På  ett inlägg som just du inte gillade. Men det bröt inte mot några regler så i slutändan har ju kanske även du missbrukat.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-17 12:09
#34

#33 medde. Jag har uppfattat det som att bra inläggs-knappen tyvärr ofta används på ett fult sätt för att försöka trycka ner någon, och det tycker jag inte är bra.

Men när jag har anmält inlägg så har jag inte gjort det av okynne, jag har gjort det för jag har känt mej förolämpad.

Och den situationen som uppstått här tycker jag har hanterats på ett kränkande sätt. 

Jag anser inte att det ska tillåtas att skrivas så till någon ute på ett öppet forum som Cahira skrev till mej i inlägg #10. Sådana personliga saker tycker jag man ska ta via pm.

Annons:
medde
2013-08-17 13:03
#35

#34 Inte används den knappen för att trycka ned någon, Inte alls vill jag säga. Men tyvärr tolkar du det som så trots flera har förklarat varför dom klickar på den. Men om vi ska ta upp det så har ju även du "missbrukat" den, då du kände dig förolämpad av det Chahira skrev till dig. Men för att du tolkar det som en förolämpning behöver det inte vara ett regelbrott. Eller hur? Det är din känsla du gått på och sedan anmält. Det är ju en form också att missbruka då denna är till för att hjälpa till vid regelbrott vilket nu inte skett. DET Cahhira skrev kan jag go i god för att i all välmening och inget menat alls. Det kan jag lova dig eftersom denna tjej är Medarbetare hos på en av mina sajter, och hon har ett gott hjärta hela vägen.. Men du gjorde din tolkning och anmälde inlägget. 

Ingen kränkande situation har varit i denna tråd, du startade upp ett samtal och som du själv säger det är ett forum och då möts många olika medlemmar med många olika tankar som delas. Så har även skett här i tråden.. Så inte kan man då börja ropa mobbing så fort andra tycker inte som jag. Då är det nog bättre att börja blogga och ha den stängd för andra att skriva. Då man ventilera sina tankar. Men olika tankar och meningar har vi alla genom livet, vilket är väl en del av tjusningen och kanske även utveckling. Men man måste förlåta och gå vidare i livet. Att älta i groll gör en människa enbart bitter och då blir nog inte saker så kul. Varför inte släppa allt? Du har ju fått svar och tankar på flera sajter som du framfört din sak på. Ingen säger sig mobba dig utan att man enbart inte tänker som du.  Så gå vidare och se till nätverket och alla dess sajter som finns i många underbara ämnen,  Ta del av dom och skriv om det som sajten har som ämne och inte fastna på ett sidospår hela tiden. Är man på ett öppet forum så är det delade meningar som gäller i stor del. Det är väl inget fel med det? För hur man än vrider och vänder så är det inte mobbing ove555. ingen har någonsin skrivit till dig att du är dum  i huvudet eller annat kränkande. Utan enbart vi har olika tankar så respektera det och även kanske att det börjar blir lite för mycket nu om en och samma sak.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-17 13:34
#36

#35 Cahira har bett mej om ursäkt för inlägg #10, det tycker jag är bra, så jag har förlåtit henne för det.

Jag tror inte heller Cahira menade något illa med inlägg #10, men jag tycker fortfarande inte man ska skriva sådana personliga saker ute på öppet forum. Och jag tycker fortfarande den här situationen har skötts på ett sätt som har varit kränkande. Det är min åsikt och den står jag för.

Calcifer
2013-08-17 15:18
#37

#36 Men det är ingen personlig sak, för det är ingenting som den användaren VISSTE med säkerhet. Det var en gissning, som du lätt kunde ha sagt "tack för omtanken, men det stämmer inte" till. Det var du som gjorde det personligt när du började anmäla inlägg och anklaga människor för att vara otrevliga. Det är precis lika ofint av dig att skriva att två användare behöver charmkurs eller att man inte ska mata trollen. Det är tydligen helt okej för dig att skriva vad du vill och anmäla inlägg som inte bryter mot reglerna men gör andra något så är det på en gång mobbing och otrevlig och inte okej och ska slutas upp med.

If you can't take it back, don't dish it out.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-17 15:24
#38

#36 Men du tog upp det igen i ett inlägg senare, trots den ursäkten du fick. Varför då inte lägga det bakom då. Men hur du är vrider på det det i allt så ser jag ingen mobbing och kränkande handlingar mot dig. Jag börjar faktiskt tro helt ärligt att du inte menar riktigt allvar med allt du skriver, Utan skriver om mobbing osv enbart för skrivandet skull.  Det kommer av att du fått så många svar på dina inlägg på alla olika sajter du skrivit om samma sak hela tiden. Det blir liksom ingen ände på det hela. Så jag lämnar det hela då det inte leder någon vart alls. Utan det ända som händer är att samma samtal dyker upp på en annan sajt. Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maria
2013-08-17 15:32
#39

#36 Jag skulle kunna ta åt mig när du skriver att jag och DesK skulle behöva gå charmkurs men du får faktiskt lov att tycka det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
2013-08-17 15:35
#40

#39 Mobbing Bumbleboo😮  Skämt o sido varför kan man be två personer söka och göra en sak, men om man själv får en person tycker annat är förolämpande och mobbing, Vad kan man göra åt det? Jo 😂

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-17 16:30
#41

Nu är det en alla mot en-situation igen. Men att jag skrivit som jag gjort finns det orsaker till. Så är det.

Annons:
medde
2013-08-17 16:42
#42

#41 Det är ju det du söker och tydligen vill ha ove555.  Då du inte vill förstå det är ingen mobbing mot dig och det är det du vill ha. Du kan mobba du kan anmäla osv, men sen är det synd om dig. Är så säker att du inte tycker som du skriver och känner utan enbart vill skriva och driva med oss alla. Det hela är en komedi på hög nivå!

Hoppas verkligen denna tråd nu tystnar och inget mera skrivs i den.. För den ger inget än ett gott skratt numera.

Ha det riktigt gott ove555 och en önskan om en trevlig helg

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Calcifer
2013-08-17 16:47
#43

#41 Men vem är det som har startat det då? Det var ju inte vi som började peka finger och skrika mobbing. Om du inte vill ha "alla" emot dig kanske du kan försöka lyssna på vad som skrivs och vara lite mer ödmjuk och inte anta att alla är ute efter att göra dig illa?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-08-17 17:00
#44

#42 Nu tycker jag vi ska försöka vara vänner och inte hålla på att hacka på varandra.

Ha en trevlig helg du också!🌺

Maria
2013-08-17 17:03
#45

Ove555, jag börjar nästan fundera på om du driver med "oss"??? Du "springer runt" och pratar om mobbing, förtal, kränkning osv. och jag med flera andra har varit med i dessa trådar (som är ganska många till antalet numera)

Kanske sitter du och skrattar gott bakom din skärm och har roligt av din lek för detta känns nästan overkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2013-08-17 17:05
#46

#44 Tyvärr tror jag att det är mest du som hackar på alla andra och sedan blir förvånad när vi inte lägger oss på rygg och accepterar det. Det fungerar inte riktigt så, är jag rädd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2013-08-17 18:20
#47

#44 Såg nu ditt inlägg nu och det är på gränsen till vad som är OK att skriva.

Det finns INGA troll i denna tråd. Du insinuerar och vet uppenbarligen inte ett skvatt om vad ett troll är.

Är du ute efter skrivförbud eller gör jag dig en tjänst som svarar och du sitter och flinar bakom din skärm eftersom du retat upp en kärring???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ove555
2013-08-18 02:25
#48

#47 Jag tycker knappt det finns ord för hur illa du och Desk m, fl har uppfört er mot mej.

Annons:
Calcifer
2013-08-18 02:33
#49

#48 Men du, är det mer okej för dig att kläcka ur dig sådana saker då? Varför är det helt accepterat för dig att säga precis vad du vill till och om andra men ingen annan får ens ha en annan åsikt än dig för då är det mobbing och kränkning och gud vet vad mer?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-08-18 02:49
#50

#49 Det som är kärnan i alla de här dispyterna vad jag kommer ihåg är att jag blivit förolämpad utan att någon moderator brytt sig ett skvatt om det, utan i stället tatt de som förolämpat i försvar. Och sen har både moderatorerna och andra gaddat ihop sig mot mej. Det uppträdandet är så lågt så jag finner som sagt var knappt ord till det.

Calcifer
2013-08-18 03:00
#51

#50 Nu missade du dock min poäng. Det som händer i vareviga tråd är:

- Du säger x.

- En/flera håller inte med.

- Du fortsätter säga x, om och om igen, utan att vilja förklara varför det är x, det bara är så och det ska alla andra acceptera!

- En/flera håller fortfarande inte med, ställer frågor, försöker förklara varför det är y som gäller.

- Du anklagar andra för att mobba dig, för att gå på dig, för att vara elaka mot dig, för att kränka dig.

- Folk säger "nej, det gör vi inte, och här är varför *förklarar ingående*"

- Du börjar antigen säga rakt ut eller mellan raderna att folk är elaka, oschysta, mobbare, taskiga, osv. osv. osv.

- Folk säger "varför säger du sådär? Det är inte vidare trevligt."

- Du tar på offerkoftan för ALLA andra är ju elaka mot dig och moderatorerna gör ingenting och admins gör ingenting och alla mobbar dig antingen öppet eller via "bra inlägg" funktionen. Du drar till med fler pikar hit och dit.

- Folk säger ifrån.

- Du blir ännu mer arg och ledsen och slänger ur dig ännu mer pikar och påpekar om och om hur synd det är om dig.

- Folk ledsnar och säger ifrån på skarpen.

- Och nu är det så synd om dig att du knappt har ord till att beskriva hur hemska alla andra är mot dig.

Alltså, vad ska folk göra då? De får inte ställa frågor, de får inte tycka olika, de får inte ge svar på tal när du skriver pikar, de får inte försvara sig när du anklagar dem för saker… Oavsett vad man säger så länge man inte klappar dig på huvudet och håller med så är man hemsk, otrevlig, en mobbare, osv. Helt ärligt får du nog inse att folk inte accepterar att man beter sig hur som helst och således ta att folk säger ifrån.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-08-18 11:04
#52

#51 Det tycker jag var en subjektiv beskrivning.

DesK
2013-08-18 11:15
#53

ove555 nu ger jag dig en sista varning! Sluta upp med att tjata om detta, annars stänger jag av dig från Foto.iFokus!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

medde
2013-08-18 11:39
#54

#51 Mycket bra skrivet, och så sant så. Det är ju på detta viset det hela gått runt från sajt till sajt.  Självklart har jag då klickat bra inlägg på det inlägget.

#53 Tack det kanske är dags med det snart, för det här är komedi av en person som sitter enbart och triggar och faktiskt inte vill ha frid och en trevlig gemytlighet på sajten. Då det tar slut går man till en annan sajt

Ove555! Om man läser om sajten finns det att finna. "så var vänlig och håll god ton i forumet."

Nu tycker jag att vi alla har lockat påckat och hela tiden sagt, ingen mobbar dig. Vi har olika tankar än vad du har. Vilket skrivs så bra om i #51 Så behöver jag inte skriva det. Ge upp nu!  Jag har försökt förstå varför man skriver som man gör i nicken ove555 Men det är en gåta som jag hoppas förblir olöst. Eftersom intresset rasat att ens läsa dessa inlägg numera.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-18 12:01
#55

#53 Desk. Vi har olika åsikter om detta. Och slutar ni att tjata på mej om detta så ska jag sluta tjata på er.

Nu får vi se om du och andra kan låta bli att kritisera mej mer i den här tråden. För gör ni inte det så anser jag att jag bjuds upp till att fortsätta att tjata.

Annons:
Maria
2013-08-18 12:09
#56

#55 Nu är det så här min käre herre (eller dam, vad vet jag) att det är inte du som dikterar reglerna i den här tråden eller någon annanstans heller.

Vi har ALLA rätt att tycka och skriva så länge vi håller oss till reglerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2013-08-18 12:17
#57

Den enda som bryter mot iFokus Skrivregler här är ove555, därför har jag nu gett ove555 skrivförbud.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

cinaslife
2013-08-29 12:20
#58

Jag tycker att bra inlägg funktionen är en onödig funktion på iFokus eftersom den HAR missbrukats och därför borde den tas bort!

Hälsning Carina🌺

"Lev livet idag, imorgon kan det vara försent"

Kram
PTCina
bamse6311
2013-09-07 20:20
#59

#58 cinaslife

Håller med dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

hydman
2013-09-08 09:19
#60

Funktionen är medioker. Helt klart.

LFCFredda
2013-09-09 18:38
#61

Jag tycker att den fyller sin funktion. Bara för att något har missbrukats är inte det skäl nog att tas bort. Jag vet att det har skrivits inlägg som har varit kränkande, ska vi ta bort inläggsfunktionen då?

Calcifer
2013-09-09 18:42
#62

#61 Håller med. De flesta funktioner kan missbrukas och har nog gjort det. Har säkert funnits värdar och Medarbetare som missbrukat sina positioner också - ska man ta bort det också då?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Ove555
2013-09-09 23:44
#63

#61 Inläggsfunktionen måste vi ju ha för att forumet ska kunna existera. Men däremot kan forumet existera utan bra inläggsfunktionen.

Calcifer
2013-09-10 00:16
#64

#63 Det är fortfarande samma princip.

Gilla funktionen missbrukas - så den ska bort.

Inläggsfunktionen missbrukas - den ska inte bort.

Varför? Visst kan forumet fungera utan gilla funktionen, men det finns andra saker som kan missbrukas och som inte behövs. Medarbetare t:ex. Sajtvärder. Niklas kan ju lika gärna sköta allt i så fall. Anmäl funktionen kan försvinna på samma gång. Möjligheten att lägga upp bilder - vissa lägger ju upp bilder som de inte har rättigheterna till. Skrivförbudsfunktionen måste inte finnas för att iFokus ska kunna finnas - den har säkert missbrukats, då borde den också ryka.

Poängen är att allt kan missbrukas, och har säkert gjorts vid ett eller flera tillfällen också. Det betyder inte att den enda lösningen är att ta bort allt som kan och har missbrukats. Speciellt inte med tanke på att det är inte den stora massan som missbrukar funktionen. Om de flesta på iFokus missbrukade gilla funktionen skulle den förmodligen ryka. Nu är det inte så. Jag har personligen aldrig sett ett enda fall där den missbrukats - endast fall där människor påstått att den använts på fel sätt. Oftast för att de inte fått sina egna inlägg gillade medan andras har fått klick. Det är ingenting som kräver att man tar bort funktionen helt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-09-10 09:26
#66

#63 Nu jämför du med sådana funktioner som är grundläggande för att ett forum ska fungera. Däremot bra inläggsfuntionen behöver vi inte. Vi klarade oss utan den för 2 år sedan, och det skulle vi göra nu också.

Inkanyezi
2013-09-10 09:48
#67

#66 av ove555
ove555, nu får du en varning till. Om du fortsätter tjata om det här, så blir du avstängd. Och om du inte öppnar för att ta emot PM från samtliga Medarbetare på sajten är det samma sak.

Jag är hjärtligt trött på tjatet om mobbning. Mobbaren här är du ove555, och jag tolererar inte fler inlägg av den här typen, inte i någon tråd på forumet. Du måste uppföra dig som folk, annars åker du ut.

DesK
2013-09-10 10:15
#68

Den här tråden är ingen tråd för diskussion av iFokus olika funktioner! Ove555 den enda som ägnar sig åt mobbing här är du! Så du får en varning av mig också, sluta upp med ditt tjat!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2013-09-10 15:30
#71

#69 Därför att det är bara du som skapar diskussion efter diskussion om samma sak med samma åsikter som ingen håller med om. Det är du som startar bråk, anklagar människor för saker de inte gjort och allmänt beter dig riktigt otrevligt. Du har visat att du anser att du får bete dig precis hur du vill och det ska alla andra finna sig i, men andra får inte säga ett pip om de inte håller med dig för då är de mobbare. Det är inte ett okej beteende och det är därför folk lessnat på hur du behandlar andra. Du behandlar ingen annan med respekt eller vänlighet, varför tycker du det är okej att kräva det från andra?

Att blockera Medarbetare och värdar för en sajt man sedan fortsätter vara medlem på är inte gott beteende i min åsikt. Varför? Jo för att Sajtvärd och Medarbetare har rätten att kontakta dig om du bryter mot reglerna. Det var väl du som klagade på att du inte fick veta hur länge du skulle ha skrivförbud i något fall? Men hur kan du förvänta dig att folk ska kunna ge dig sådana meddelanden om du blockerar dem?

Innan du slänger anklagelser mot alla andra bör du nog kolla på hur du själv beter dig. Problemet ligger faktiskt i detta fallet inte hos alla andra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2013-09-10 17:08
#76

Nu är det slutdiskuterat här och du, ove555, kommer att få skrivförbud igen då du upprepade gånger trotsar reglerna här. Det gäller tillsvidare, tills/om vi Medarbetare och värden bestämmer annat.

Det här forumet är ingen demokrati, utan ledningen på sajten bestämmer vad som tillåts och inte tillåts, förstås inom ramarna för svensk lag.

Tog bort ett antal inlägg här ovan nu men lämnade kvar #71 då Bellatrix där beskriver problemets kärna mycket bra.

Tillägg: Vi kommer se över reglerna för sajten foto.ifokus, och fram tills att de är ändrade, tillåts inga som helst diskussioner om mobbning i det öppna forumet eller "bra inlägg" funktionen, då den senare ändå inte kan påverkas av oss Medarbetare här eller sajtvärden.

Anser nån sig bli mobbad ska sånt ska skötas via PM till Medarbetare eller Sajtvärd med referens till inlägg man anser vara mobbande. Medarbetarna och/eller sajtvärden avgör om mobbningsanklagelsen är befogad eller inte. Man kan också förstås fortsättningsvis rapportera inlägg som man uppfattar som kränkande eller stötande. Det hjälper oss moderatorers arbete.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: