Annons:
Etikettomsajten-ifokus
Läst 2327 ggr
KickanW
2012-10-15 23:20

Att ge kritik, för att få kritik

Det har diskuterats en del tidigare om hur vi ska få folk att svara bättre på kritiktrådarna. Jag tycker att det fungerar rätt bra som det är nu men visst vore det roligare med mer kritik - Både positiv och negativ?

Jag förstår att man inte kan sätta någon slags regel att man måste skriva kritik i ett visst antal trådar för att själv lägga upp ett foto för kritik men jag tänker själv ha det som riktlinje när JAG lägger upp ett foto.

För varje kritiktråd jag skapar måste jag kommentera 2-4 kritiktrådar. Är ni några fler som vill haka på detta?

Annons:
Ratlings
2012-10-15 23:27
#1

På ett sätt vore det ett toppen system, men på ett annat inte. Det finns dom som inte kan ge kritik, inte är speciellt insatta i fotografi men ändå vill ha kritik på sin bild. Då blir det lite svårt att ge något bra, utan istället kan bli bara en helt onödig komentar. 
Och hur ska medisarna här och värden hålla koll på så att alla som gör en kritiktråd sjäva har skrivit ett visst antal kommentarer?

// Lise
When nothing goes right, go left!

KickanW
2012-10-15 23:38
#2

Jag vet inte riktigt hur jag ska omformulera mig för att vara tydligare, för jag tycker att jag försökte vara så tydlig jag kan.

"Jag förstår att man inte kan sätta någon slags regel att man måste skriva kritik i ett visst antal trådar för att själv lägga upp ett foto för kritik men jag tänker själv ha det som riktlinje när JAG lägger upp ett foto."

Jag menar alltså inte att vi ska ha det som en regel men att man kanske personligen kan försöka tänka så när man hänger på forumet?

Och nog kan alla ge kritik! Man kan skriva om man gillar bilden eller inte samt varför. Bara man är konstruktiv, dvs berättar varför, så tror jag att de flesta uppskattar kommentarer! Det är ju skillnad på "Den är ful" och "Jag gillar den inte, den känns lite för mörk!". Sen varför den är mörk och vad man kan göra åt det kanske någon annan kan hjälpa till med!

Sen finns ju de olika kategorierna just av denna anledning också. Lägger man in en bild under hård kritik kanske man föredrar kritik från personer med mer kunskap men under nybörjare räcker det ju med kritik från nybörjare!

[peter54]
2012-10-16 00:18
#3

Nu är jag ju purfärsk här och har lite dålig koll ännu på alla regler, men jag måste spontant få säga att det känns som ett rätt mastigt krav att jag ska behöva lämna kritik i 2-4 trådar för att jag själv behöver råd.

Jag kan förstå att kritiktrådar behöver styras upp på något sätt om det är så att sajten översvämmas om det är fritt, men annars är jag benägen att tycka rätt illa om hård regelstyrning, det skrämmer nog bort många som inte är så duktiga.

KickanW
2012-10-16 00:46
#4

Läser ni inte vad jag skriver eller är jag för trött för att utrycka mig ordentligt? :/

Jag har inte skrivit något om ett krav och jag har inte skritiv att jag vill ha den sortens regel - Tvärtom skrev jag ju att jag förstår att det INTE skulle fungera.

Detta inlägg var mer tänkt som en peppning än som kritik.
Typ "Kom igen nu - Nu gör vi siten bättre! Jag är på! Är ni?"

Verkar dessvärre inte ha uppfattats så, och då ber jag om ursäkt om jag skrämmer folk…

JAG tänker från och med idag försöka att vara bättre på att ge kritik i kritikertrådarna och tänker försöka sätta upp ett mål på att jag ska skriva 2-4 svar på varje egen tråd jag skapar. Hur ni vill göra är helt fritt men jag hoppas att ni i alla fall är några stycken som tycker det är en bra idé! :)

Ratlings
2012-10-16 01:25
#5

#2 Jag var nog den som var otydlig, har en tendens att tänka en grej när jag skriver och sedan tro att alla fattar.. Men jag menade om det skulle vara en regel såklart.

// Lise
When nothing goes right, go left!

ru4real
2012-10-16 07:56
#6

Förstår precis vad KickanW menade, håller också med om att det är svårt att ha ngt krav eller den formen skulle funka (även om det tekniskt sett inte är speciellt svårt), men många skulle nog inte posta bilder alls då.

Men ibland tycker jag det är ganska "menlös" kritik på vissa bilder, som t ex (nu hittar jag på) Söt bild, bra bild osv på t ex djurbilder. Den typen av kritik säger inget och utvecklar inte fotografen heller kan jag tänka mig. Samtidigt så blir det så kanske i den hör typen av forum, med spannet av allt från glada amatörer till personer med en extremt djup teknisk kompetens.

Kan dock själv sakna kritik på bilder man lagt upp, en del sägs det inget om (bilden kanske inte faller alla i smaken, helt ok, så är det). Men det är lite trist, ngn form av återkoppling vill jag ju ha, det är därför jag bemödar mig med att lägga upp en bild. Som fotograf vill jag utvecklas, lära mig och få feedback på bilderna, även om de är skit i andras ögon, men säg det och säg även hur jag skulle kunna bli bättre, göra bilden annorlunda och bli mer hård i mitt eget bildskapande.

Så, jag håller med KickanW helt och fullt, förstår precis vad hon menar och är ute efter, även om jag har svårt att se att det skulle fungera, tyvärr…

Men tanken som KickanW tänkte göra själv, att kritisera bilder i förhållandet 2:1 kanske kan sätta sig lite? :)

Annons:
JazzBass
2012-10-16 07:59
#7

Mycket bra som riktlinje att kommentera andras bilder för att själv lägga upp bilder för kritik, men förstås inte som regel.

Alla kan, precis som du säger Kickan, kommentera en bild. Kommentaren kanske inte alltid innehåller jättemycket analyserande kritik, men i alla fall åsikter om en bild och allt är bättre än ingenting.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[peter54]
2012-10-16 09:33
#8

Förlåt mig. Skäms

Jag missuppfattade nog syftet med den här tråden när jag svarade och jag erkänner att jag bara skummade igenom inlägget ovanför mitt eget och skrev vad jag spontant tänkte när jag läste initialinlägget.

Kritik är svåra grejer att hantera om inte alla spelar i samma lag så att säga. Det är lätt att skriva utifrån känslomässiga reaktioner istället för att svara enkom utifrån fototekniska aspekter och de som svarar "söt bild" i en kritiktråd har kanske inte riktigt uppfattat vad bildkritiken ska gå ut på, dvs de spelar inte med i samma lag.

Då följer naturligtvis frågan - hur får man alla att lämna sin kritiska kommentar, negativ eller positiv, utifrån samma grundaspekter?

Spontant svarar nog alla "information" på den frågan och som jag ser det är Martins tråd "REGLER FÖR KRITIKTRÅDAR" alldeles tillräcklig. De som ändå faller utanför önskade kriterier, kommer nog inte att ändra sig hur mycket som än skrivs i frågan och jag tycker kanske att man får överse med det.

Glad

cirrun
2012-10-16 17:09
#9

För min del blir det att trycker 'bra inlägg' knappen Glad, jag har verkligen inte läst fotokonstens bibelbok och skulle bara gå via den subjektiva magkänslan.

Tänkte idag att ge kritik på en bild här men nogon annan hade redan tyckt på  samma sättObestämd, men själv vill jag gärna ha kritik på mina.

Det är intressant att läsa kritik.

JazzBass
2012-10-16 19:28
#10

#9 - "Den subjektiva magkänslan" är väl det allra viktigaste! Man kan analysera en bilds tekniska aspekter till lust och leda, men det som sist och slutligen avgör är vad man egentligen tycker om bilden. Sen är det mycket bildande att försöka sig på lite bildkritik även om man är osäker på det tekniska, och tvingas tänka efter och analysera bilder. Det är ett sätt att också utvecklas själv som fotograf.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MissInAction
2012-10-16 22:07
#11

Här är ju utmaningen en bra grej, för där både får man och ger kritik! Glad
Men ja, att ha någon tanke själv om att man även ger kritik tycker jag låter bra. Tänk om alla bara ville ha och inte ville ge FörvånadFlört

2:1 ratio kanske funkar att tänka åtminstone. Eller mer. För egen del tror jag att jag lägger upp bilder för kritik lite i perioder, ibland blir det mer och ibland ingenting på ett tag. Och som någon sa, i många fall har någon redan sagt vad jag tycker och då känns det onödigt att ge samma kritik dubbelt, så då är det enklare att klicka på bra inlägg!

Men ja, jag är på att fortsätta vara medveten om att ge och ta!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

cirrun
2012-10-18 01:25
#12

#11

Jag har idag försökt ge kritik för några och det verkar inte så farligt, bara man kommer ihåg att det är jag som tycker si o så och att det finns alltid något bra i bilderna när man rör sig i amatörernas atmosfärer i alla fall.

Cool

Upp till toppen
Annons: