Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3357 ggr
IdaL
10/4/12, 9:39 PM

Studioutrustning?

Hej!
Jag är lite nyfiken på vad ni har för studioutrustning? Hur mycket det kostade i inköpspris? Samt även vad ni började köpa in!

Visa gärna bilder på era studios om de finns

Annons:
ssofia
10/5/12, 10:38 AM
#1

Jag har en extern blixt jag sätter på ett stativ med ett vitt paraply, sen har jag en silver reflexskärm 80cm (ska köpa en större dock). Fungerar till det mesta, är väldigt lätt och ta med. Kan köra trådlöst med mitt kamerahus, och det är helt suveränt

Till bakgrund använder jag de vita väggarna i mitt rum :-)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

williamösterberg
10/5/12, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

har två stycken visico VE-200 studioblixtar med softbox kostade ca 5000 för båda, bra blixtar som är lätta att använda! sen har jag byggt en rundfond som jag målat vit och har även en svart bakgrund som jag kan rulla ut över den :)

bilden är från när jag precis blev klar med studion :)

IdaL
11/17/12, 3:22 PM
#3

#1-2 Tack för tipsen! Glad

Jag har kollat lite på DETTA paketet på Kaffebrus och funderar på det. Men skulle vilja veta vad det är för blixtar och det bör väl räcka till att börja med? Vad tror ni? Är det något som är värt att köpa?

Ylva-Li
11/17/12, 10:23 PM
#4

#3 Jag tycker nästan 120w är lite lite? Jag har 250w på mina 3. Dessvärre finns inte det paketet längre. Lite dumt. Var ett paket med 3 blixtrar, två softbox och ett paraply, inkl. en väska att bära allt i. Allt för ca 5000kr. Mycket prisvärt.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
11/17/12, 10:36 PM
#5

Jag ska märka lite ord här, men det är inte stavningspolisen, utan det handlar om fysik och att använda rätt storheter.

Bokstaven W står för watt, och blixtar har ofta en effekt av många tusentals watt. Men de lyser bara en kort stund. Energin i blixten mäts i joule, eller wattsekunder, Ws. Blixtars energi brukar alltid anges i wattsekunder.

Så blixtarna är inte på 120 W, utan på 120 Ws, vilket faktiskt är någonting helt annat. Om de lyser under en femhundradels sekund, så är effekten 60 kW.

Det är bra att veta att blixtarnas effekt brukar vara från omkring 50 000 W och uppåt, för då är det lättare att förstå varför de dels inte kan fyras av i snabb följd, och att man också kan förstöra blixtrören om man fyrar av många blixtar i väldigt tät följd. En del bättre blixtar är skyddade för alltför många utlösningar i snabb följd, för att man inte ska köra sönder dem.

Och den mycket höga effekten betyder ju att det måste ta en stund att ladda blixten, eftersom elnätet inte förmår ge så mycket ström.

Blixtars styrka anges alltså alltid i Ws, wattsekunder.

IdaL
11/17/12, 10:38 PM
#6

#4 Jag har ingen aning om vad som är lite och vad som är mycket faktiskt Obestämd Vad "räcker" dina blixtar till? Det vill säga katter, porträtt eller helkroppsporträtt etc? Det finns även detta paketet på 160w är det kanske mer värt att satsa på?

Annons:
Inkanyezi
11/17/12, 10:44 PM
#7

#6 skrivet av IdaL

Och det paketet är inte på 160W, utan blixtarna är på 160 Ws. Det är viktigt att skilja på äpplen och päron ibland, och det är en himmelsvid skillnad mellan energi och effekt.

Skillnaden mellan 120 Ws och 250 Ws är ett bländarsteg. Skillnaden mellan 120 Wx och 160 Ws är ett tredjedels bländarsteg, alltså ungefär ingenting.

Du kan göra en direkt jämförelse mellan talen i Ws och ISO, eftersom de i stort sett är proportionella, och skillnaden mellan 120 Ws och 160 Ws är ungefär lika stor som att höja ISO från 125 till 160, och skillnaden mellan 120 Ws och 250 Ws är ungefär lika stor som att höja ISO från 125 till 250 när man tar utan blixt.

Med 120 Ws kanske rätt exponering när du har satt ljus blir f/8, och om du i stället har 250 Ws kan du använda f/11 för att exponera lika mycket. Eller så kan du höja ISO ett helt steg och hamna på rätt exponering med bländare elva och det svagare blixtpaketet.

Ylva-Li
11/17/12, 10:45 PM
#8

#5 Ja såg det sen att det stod Ws. Lite småtrött. Glad

#6 Måste erkänna att jag är lite dålig på vad som faktiskt behövs. Jag fick hjälp från en vän tillika fotograf som är mer inne i studioutrustningssvängen. Han tyckte 250 Ws var bättre att satsa på. 
Jag fotar katter, porträtt med mina. Nu brassar jag väl inte på med full effekt, men ibland kräver det lite över hälften, beroende på hur ljusförhållandena i övrigt är.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

IdaL
11/17/12, 10:58 PM
#9

#7 Så det spelar ingen roll om man köper 120Ws och 160Ws alltså?

Frågan är om det räcker till det jag tänkt? Jag ska fotografera katter och hundar till mesta dels, ett eller annat porträtt kan också hända. Det är ju än så länge ingen verksamhet jag driver utan jag är totalt ny på saken så vill ha så jag prova mig fram och lära mig mer då jag finner studiofotografering väldigt roligt.

Inkanyezi
11/17/12, 11:11 PM
#10

Det har mest med ytan på motivet att göra. 120 Ws räcker till en yta av omkring fyra kvadratmeter med bländare 11 också när ljuset är dämpat med softbox. Katter och hundar är ganska mycket mindre, men man kan tycka att det är för lite för människor i helfigur. Det räcker för porträtt, och om man kan öka ISO så räcker det för små grupper också.

När man vill fotografera i stora lokaler, som att ta en lagbild i en sporthall, så behöver man mera Ws än när man tar i en liten studio. Jag tycker att 120 Ws räcker ganska långt när motiven är små. Jag har tagit dagisbarn med en portabel blixt på 80 Ws, och alla vanliga kamerablixtar som man kör på batteri och kan sätta i tillbehörsskon är mycket svagare än så.

Hur starka blixtar man behöver hänger inte heller bara på hur stora motiv man vill ta, utan också på vad man har för kamera. Om man har en senare modell, där man ostraffat kan höja ISO till ganska höga värden, så klarar man sig med mindre. Om man exempelvis vill ha bländare 11 för att få bra skärpedjup utan att skärpan luckras upp av diffraktion, och blixtarna bara tillåter bländare 8 vid ISO 200, så kan man höja till ISO 400. Om kameran kan ta fina brusfria bilder med hög dynamik upp till ISO 1600, så behöver man inte ens så många wattsekunder till små motiv. Man kan ställa ner blixtarna, och många gör det, för att inte få väldigt starkt blixtljus.

Så hur mycket man behöver har flera dimensioner, det beror på storleken på dina motiv, storleken på din studio, och vilken kamera du har, hur mycket den tål att ISO höjs.

IdaL
11/17/12, 11:43 PM
#11

#10 Tacl för att du gjorde mig lite klokare! Jag har förtillfället en Nikon D90 som har ganska bra ISO känslighet ändå. Jag vill ju inte att slutartiden ska bli för lång heller för att både katter och hundar rör ju kanske på sig, särskilt katter som har en tendens att vilja gå iväg.

Så frågan är, tycker ni det räcker? Till att börja med åtiminstående, jag kräver inget jätte proffisonellt nu till att börja med.

Inkanyezi
11/18/12, 12:00 AM
#12

Visst räcker det. Och slutartiden har inte ett dugg med det hela att göra. När du tar med studioblixtar ställer du på 1/160 eller 1/125, men det är inte den tid som bilden exponeras. Om man ställer längre tid kan man få med en del av inställningsljuset också vilket förvränger färgen.

Med kortare tid kan man få en svart kant på bilden för att slutaren täcker en bit av sensorn när blixtarna brinner. Vanligen ska man ställa in slutaren på ett litet snäpp längre tid än den som anges som kortaste blixtsynktid i bruksanvisningen. Anledningen är att studioblixtar brinner lite längre tid än små elektronblixtar, och att tändningen också är lite fördröjd när man har blixttändare eller använder slavtändning. I stort sett alla blixtar slavtänder, och en del av dem är så tröga att man måste öka tiden till 1/125.

Men det är bara blixtstyrkan och bländaren som bestämmer exponeringen. Slutartiden väljer man bara så att den inte blir så lång att man får med ljus som man inte vill ha, men tillräckligt lång för att slutaren ska stå helt öppen under hela brinntiden för blixtarna.

IdaL
11/18/12, 12:06 AM
#13

#12 Jo, det med synktiden har jag märkt att det blir en svart rand om man inte har rätt slutare. Men jag är lite fundersam på vad det då är som bestämmer om det blir rörelse oskärpa eller inte i bilderna?

Är det själva bränntiden på blixten och bländaren tillsammans eller hur motverkar man om det blir någon rörelse oskärpa i bilderna som jag märkte det blev härom dagen då jag fotograferade katter som lekte i studion.

Annons:
Inkanyezi
11/18/12, 12:27 AM
#14

Det är blixtens brinntid som avgör exponeringstiden. Kamerans inbyggda blixt har mycket kort brinntid, kanske 1/2000 sekund. Den varierar lite, så att om man är nära blir den kortare och på längre håll blir brinntiden länbre. När man till exempel tar vattendroppar i diskhon, kanske man är så nära att blixten går på 1/10000 sekund, och om man tar på några meters håll så blir blixttiden kanske ungefär 1/1000 eller lite längre.

Studioblixtar brinner längre tid, ungefär 1/500 sekund för det mesta. När man ställer ner styrkan brinner de kortare tid, i stort sett proportionellt med hur mycket man ställer ner dem.

Om man har lång slutartid, kan också annat ljus att inverka på exponeringen, vilket kan ge rörelseoskärpa. Och även om blixten brinner med mycket kort tid är en del rörelser så snabba att de kanske inte fryses helt. Vid tider på omkring 1/500 kan katter som leker få rörelseoskärpa helt enkelt för att de är väldigt kvicka. Men kamerans inbyggda blixt borde kunna frysa rörelsen när man tar på ganska nära håll, eftersom tiden då blir väldigt kort.

Så om man bara sätter slutartiden till 1/200 när man tar med den inbyggda och tar på ganska nära håll, så ska det inte bli någon rörelseoskärpa.

Att det blir en svart kant när man tar med för kort tid beror på att slutaren funkar ungefär som ett par gardiner, där den första dras ifrån så att slutaren står öppen, och sedan kommer den andra och stänger. På korta tider hinner inte slutaren öppnas helt innan den ska börja stängas, och då är inte hela sensorytan bar någonsin. Det blir aldrig helt öppet, utan en springa som är öppen vandrar över sensorytan när den ena gardinen dras ifrån samtidigt som den följande dras för.

Därför finns en kortaste synktid, en kortaste tid som slutaren står helt öppen. Men eftersom en del blixtar är lite trögare på att tända och brinner lite längre tid, måste man ibland ta en lite längre tid för att de ska hinna brinna klart. Därför ska man ta på 1/160 med studioblixt om den kortaste synktiden är 1/200. Om det ändå blir en mörk kant, kanske man får öka till 1/125.

IdaL
11/18/12, 1:07 AM
#15

#14 Jo, det där med synktiden har jag förstått. Men jag har svårt att förstå hur man synkar blixtarna för att skärpan ska bli så bra som möjligt. Som t.ex. när jag fotograferade katterna hade jag en slutartid på 1/200 (lite högt, borde legat på 1/160 egentligen) och en bländare på f/22 och blixtarna stod på ca. 5-5,2 i blixtstegen.

Bilderna när katten då tog upp ena tassen och "slog" efter leksaken blev då med lite rörelseoskärpa och jag skulle även kalla att hela skärpan på själva katten blev ganska mjuk, jag hade gärna sett en hårdare och mer klar skärpa på dom.

Vad har du för tips på hur jag hade kunnat löst det med inställningarna bättre? Det var bara andra gången jag fotade i studio då så jag försökte testa mig fram så gott de gick men det är svårt att hinna göra det under tiden man fotograferar katter då dom inte går att tala om för att dom att dom ska sitta stilla. Kan även nämna att ISO låg på 125 då.

Inkanyezi
11/18/12, 8:10 AM
#16

Du kan inte göra ett dugg åt rörelseoskärpa som blir vid blixtfoto, ingenting.

Däremot kan du jobba med skärpan, och f/22 ger sämre skärpa än f/11, genom att de finare detaljerna luckras upp av diffraktion. Optimal skärpa brukar man få ungefär vid f/8, men man bländar ofta ner mer för att få större skärpedjup, vilket minskar den maximala skärpan i skärpeplanet.

Ingen inställning kan påverka rörelseoskärpa utöver blixtens inställning för blixtstyrka. När man ställer ner blixtstyrkan blir blixtens brinntid kortare. Det gäller i synnerhet kamerans inbyggda blixt som kan komma ner till tider under 1/10000 sekund, medan studioblixtar alltid har ganska lång brinntid. Men längst brinntid har man vid full blixtstyrka och den minskar när man drar ner styrkan på blixten. Ett sätt att få skarpare är att ställa låg blixtstyrka och inte ha softbox.

IdaL
11/18/12, 12:50 PM
#17

#16 Okej, tusen tack för att du gjort mig lite klokare! Jag får helt enkelt prova mig fram i studion, det är bästa sättet att lära sig fullt ut.

Inkanyezi
11/18/12, 10:25 PM
#18

Det kan vara bra också att tänka på hur man synkar blixtarna.

Om man har synkkabeln eller en radioutlösare ansluten på en av studioblixtarna, så kommer den andra att tända senare. Om man däremot använder en IR-tändare eller kamerans inbyggda blixt för att lösa ut dem, kommer alla studioblixtar att tända samtidigt. Med en brinntid på 1/500 sekund och en fördröjning som är nästan lika lång, kommer exponeringen att pågå i ungefär 1/250 sekund, och det är ju rätt länge. En kattass hinner en bra bit på den tiden. Ställer man ner blixtarna till hälften så brinner de kortare tid, ungefär 1/1000, och tänder man dem med IR-tändare, så blir tiden verkligen så kort, eftersom de även med viss fördröjning går samtidigt.

Upp till toppen
Annons: