Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1279 ggr
darkness
2012-09-24 21:03

14megapix nikon

Kolla på nikon d100 nånting nånting (inne på telefon så jobbigt att kolla på olika sidor ^^) Men iaf det jag undrar är ju då att den har 14megapixel.blir de bra fina bilder? Så de inte ser fult ut? Som t.ex så har jag 8megapix. På mobilen fast det är ju inte samma sak. Visste inte vilken grupp

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Annons:
darkness
2012-09-24 21:05
#1

D3100*

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

maay
2012-09-24 21:06
#2

Nikon D3100 tar superbra bilder :)

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

darkness
2012-09-24 21:45
#3

Okej :D mjo min kompis har en d3--- som ger bra bilder men vet inte hur många megapixel hon har :/ vill ju ha en som kostar högst 4000 men helst mindre men de är svårt att hitta ny

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
2012-09-24 22:29
#4

Den jag kolla på saknar även bildstabilisator. Hir mycket gör de? Eller ja är det stoor skillnad med eller utan bildstabilisator?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

JazzBass
2012-09-24 23:02
#5

Med risk för att låta spydig, så är megapixelantalet är ungefär det sista man behöver bry sig om i en kamera och speciellt som nybörjare. Det säger nästan inget om hur bra kvalitet på bilderna man kan få, bara hur många pixlar bilderna har. Mer betyder inte nödvändigtvis bättre, men de med mer pixlar är ofta nyare modeller och ger i och med det ofta bättre kvalitet. Det finns mängder av viktigare saker att fundera på.

14 megapixlar = 14 000 000 MP = 3055 x 4582 pixlar. Jämför det med din skärms Upplösning på kanske 1080x1640 pixlar eller vad det nu kan vara. Jag har en 12 MP kamera som tar bilder med storleken 2800x4200 pixlar ungefär, och en stor skärm med upplösningen 1200x1920 pixlar. Det betyder att en bild i full Upplösning från min kamera skulle uppta ungefär 2 1/2 bildskärmar på både höjden och bredden, alltså skulle jag behöva 9 skärmar uppställda i ett rutmönster för kunna att visa hela bilden i full Upplösning pixel för pixel.

Det här kanske ger en fingervisning om hur viktigt det är med mycket megapixlar. Det må vara en något förenklad bild av det hela, men i praktiken har det väldigt liten betydelse hur många megapixlar en kamera har så länge den har "tillräckligt".

D3000 har 10MP och en två generationer äldre bildsensor än D3100. Det har större betydelse än megapixlarna, och ännu större betydelse har sensorns storlek. Mobiler och de flesta kompaktkamerorna har små bildsensor och ger inte alls lika bra kvalitet som de betydligt större aps-c eller fullformatsensorerna som sitter i de flesta systemkamerorna.

Bildernas finhet/fulhet har så gott som inget med megapixelantalet att göra!

---

Bildstabilisator är bra att ha om man ska fotografera i sämre ljus och speciellt med snäv bildvinkel (d.v.s. "långt inzoomat").

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

darkness
2012-09-24 23:31
#6

Ahaa okej då förstår jag :) Tack för svaret :) Ska kolla lite mer extra på denna kamera och se om jag hittar en liknande med bildstabilisator för de vill jag nog ha

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Annons:
JazzBass
2012-09-25 07:37
#7

Angående bildstabilisator så har Nikon och Canon den lösningen att man har en optisk bildstabilisering i objektiven, medan Pentax, Sony och Olympus har det i kamerahuset. Båda metoderna har sina för- och nackdelar.

Främsta fördelen med att ha det i kamerahuset är att man får stabilisering med vilka objektiv som helst. Däremot är det en stor nackdelen att sökarbilden inte blir stabiliserad. Det blir den däremot om stabilisatorn sitter i objektivet istället.

Stabilisator är verkligen bra att ha på teleobjektiv på grund av att alla eventuella skakningsrörelser har mycket större inverkan på bilderna då än om man använder vidvinkel. I en normalzoom är det bra att ha det, speciellt om det är ett ljussvagt objektiv som en typisk kitzoom. Men - man ska vara medveten om att den inte stabiliserar för eventuella rörelser hos motivet; om man vill frysa rörelser måste man ha kort slutartid eller blixt och då har stabilisatorn ingen störe effekt, men skadar inte heller…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

darkness
2012-09-25 13:01
#8

Mjobde har jag sett att de har, letar just nu efter nikon med bildstabilisator i objektivet. Och har hittat en hitills på nätet men vill kolla lite mer i butiker först innan jag köper ifrån nätet (om det är sista utvägen) Så nu ska jag ut och leta (: tack för de jättebra svaren Fatta det mesta iaf (jag och elektronikord går inte ihop) Så när jag skaffar mig kamera så lär jag väl behöva all hjälp jag kan få ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

felixhaljeskog
2012-09-25 15:11
#9

Jag har en Nikon D3100 med kitobjektiv som har bildstabilisator, och jag kunde inte vara mer nöjd en va jag är, den e väldigt bra :) spec för nybörjare!

Så jag skulle rekomendera dig att köpa den helt klart! :)

darkness
2012-09-25 16:43
#10

Då köper jag nog den ;)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
2012-09-27 13:48
#11

kommer med en till fråga, istället för att göra en ny tråd. Kollar lite på minneskort och vet inte riktigt vad jag vill ha. Hitta en 4 och 8GB Vet ju att ju högre mkort jag har ju mer bilder kan jag spara. Men undrar ungefär hur många bilder jag kan lagra på ett 8gb?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

JazzBass
2012-09-27 14:24
#12

Där har megapixlarna betydelse; det blir större filer med mer magapixlar. Sen är det ganska stor skillnad vilken kvalitet och storlek man sparar bilderna i. Råfilerna blir störst, och jpeg i största storleken och högsta kvalitet kommer på andra plats. Men jag gissar att du får ca 400st råfiler eller minst 600st jpeg-bilder i bästa kvalitet på ett 8GB kort. Men det beror som sagt en hel del på kameran och dess megapixlar… Jag skulle själv köpa ett 8GB.

Korten ska man sen inte använda som långtidsförvaring av bilder, utan varje gång man varit ut och fota tankar man ner sina bilder i datorn, ser till att allt är OK med bilderna, kanske tar säkerhetskopior på samma gång, och formaterar sen kortet när man sätter tillbaka det i kameran. Det är viktigt att regelbundet formatera kortet i kameran för att få det att hålla det i bästa möjliga skick så det inte blir fel på det eller blir långsamt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

darkness
2012-09-27 15:01
#13

Hmm okej då kör jag nog på de (: Hur formaterar man kortet då? Eller ja behövs ddt något särskilt program?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Annons:
felixhaljeskog
2012-09-27 16:38
#14

#13 du går in på menyn, går ner till inställningsmeny (det är en bild på en skifnyckel) och där står det formatera minneskort :)

Rillius88
2012-09-27 21:15
#15

Jag skaffade mig en nikon D5000 med 12.1 pix och det är för mig fullt tillräckligt. Jag har hört (ej säker) att om du tar en bild med en kamera med massor med pixels så kan Man beskära bilder hårdare och ändå få bra resultat

darkness
2012-10-19 16:50
#16

Har nu skaffat mig en nikon d3100 med bildstabilisator (: är jättenöjd!

Men undrar om man kan ställa in styrkan på blixten? men blir totalt bländad av den! 
Vet att man kan bli det av dem men varje gång man tar kort på någon så den får ont i ögonen? nej? x<

(kände inte för att starta en ny tråd Oskyldig)

Är förövrigt nöjd med kameran (: mina råttor har blivit tvingade att bli fotomodeller ^^, hade även tänkt ta kort på defina höstlöven men.. ja de regnar typ hela tiden -.-

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
2012-10-19 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lägger jämt upp en bild på en av mina modeller ^^

Fiffi

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

felixhaljeskog
2012-10-19 19:16
#18

#16 det går att minska själva ljusstyrkan på blixten i själva menyn som kommer fram när du startat kameran, längst ner ska det finnas på själva skärmen, hoppas du förstår ! :)

Annars om du vill ha bättre så får du spara ihop till en extern, dom e mycket bättre :)

darkness
2012-10-19 20:03
#19

heter det något speciellt på menyn?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
2012-10-19 20:05
#20

#18 förstår inte riiktigt men jag letar ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Annons:
Inkanyezi
2012-10-19 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

För att få fram info-skärmen kan man trycka på knappen märkt i nere i hörnet. Sedan trycker man en gång till för att kunna välja alternativen där. Det kanske heter blixtkompensation eller något liknande. Det kan också finnas någon annan knapp som kan ta fram den. Jag har inte den svanska bruksanvisningen till din kamera, men den engelska, och där ser det ut så här:

Inkanyezi
2012-10-19 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och det andra sättet att komma åt blixtkompensering visas här:

felixhaljeskog
2012-10-19 21:36
#23

#21 så va de jag menade ja! hehe

darkness
2012-10-19 22:11
#24

aaah okej då fattar jag liite bättre ^^ ska läsa igenom detta men batteriet till kameran dog nu -.- typiskt. så fixar de tnog imöra (: tack för svaren båda två :)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Tinycee
2012-10-20 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har en Nikon D3100. Rekommenderar verkligen :)!

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

darkness
2012-11-22 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hej igen!

Har försökt och försökt nu med blixten men det funkar inte.. suger även på engelska ;)

men jag fatta till viss del och tryckte på den knappen på kameran (den närmast objektivet på sidan) med  en blixt +/- 
och då kom ju den där menyn upp men jag kan bara välja mellan auto,röda ögon och inte auto.

Alltså inte den andra bilden. men jag kopiera den sista bilden och ringa in det jag inte kan välja med kameran.

Och jag undrar varför kan jag inte ändra? Står ju säkert hur man gör det, men som jag skrev i börjar så är inte min engelska så bra Skäms

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
2012-11-24 18:33
#27

Puttat upp igen med ett försök annars gör jag en nyare tråd då detta inte har med rubriken att göra ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Annons:
Inkanyezi
2012-11-24 19:38
#28

Men läs igenom din svenska bruksanvisning i stället för att traggla med engelsk om du inte förstår den. Allt som står i bruksanvisningen är inte enkelt. Det kan till exempel tänkas att de här funktionerna är alldeles bortkopplade i vissa lägen av programratten, så du måste kolla lite mer noga i bruksanviisningen hur man ska göra. Kanske den måste stå i något av lägena där man själv väljer vissa parametrar för att det ska fungera? Jag skulle gissa att det kan fungera när du ställer den på P.

Och den svenska bruksanvisningen ska du ha fått på en CD-ROM med kameran. Annars kan du ladda ner den från Nikon om du registrerar dig med din kamera på deras sida.

Upp till toppen
Annons: