Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2458 ggr
Moalinn
9/10/12, 9:09 AM

Bra skärpa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått flera kommentarer att dessa bilder saknar skärpa. Inte just bara de jag visar här utan även andra, gör dem det?

För när jag kollar på nef filen innan jag öppnar i camera RAW ser jag hur dålig bilden faktiskt är och det inte finns någon skäpa, men när jag väl öppnar den så ser den mycket bättre ut.

Men jag vet inte. Jag är dålig på att se sånt och dessutom så är det underligt eftersom att jag vet att jag fick bra skärpa när jag väl fotograferade.

Om så nu skulle vara fallet kanske det är fel på objektivet? Eller kameran? Då kameran åkte i golvet med det objektivet.

Nu är inte bilderna jättebra, men skit i det, det är skärpan jag vill ha hjälp med. Bilderna är redigerade och jag har lagt på lite skärpa, säg till om ni vill se "original" bilderna, så oredigerade som det går.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
9/10/12, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en till

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
9/10/12, 9:37 AM
#2

Skärpa är så mycket mer än att bara objektivet ska vara inställt rätt och teckna skarpt där man avser att få skärpa. Jag misstänker att det egentligen inte handlar om skärpa, men för att du ska kunna se om objektivet ställer in sig rätt, måste du göra ett test. Men jag tror att vi kan utgå ifrån att det faktiskt träffar rätt.

I de två bilderna som du visar här finns ett gemensamt drag, i att huvudmotivet, det där du har ställt in skärpan, är ganska mörkt jämfört med den omedelbara bakgrunden. Bakgrunden är ju ganska självklart oskarp, och genom att den är betydligt ljusare precis bakom häst och flicka, så blir intrycket av bilden som helhet oskärpa.

En tätare och lite annorlunda beskärning av bilderna kan ändra på det lite grann, men det är en sak att tänka på redan när man tar bilden. Stora oskarpa och ganska ljusa ytor, men som innehåller en hel del detaljer (grässtrån, vågor, solbelysta träd, stenar), ger ett intryck av oskärpa i hela bilden, när huvudmotivet inte innehåller markanta detaljer som drar till sig blicken. Ögat söker sig till bildens oskarpa delar, och till och med de små ljusa fläckar som finns i motivet är mindre skarpa, så intrycket av oskärpa är omedelbart och blir bestående, även om skärpan ligger rätt på häst och människa.

Så problemet är i större utsträckning bildens uppbyggnad än objektivets skärpa.

Men det skadar ändå inte att göra en skärpekontroll av objektiv och kamera. På nära håll kan man använda metoden som beskrivs på websidan: http://focustestchart.com/chart.html

Det är knepigare att arrangera ett prov på längre håll, men med lite fantasi bör det gå att fixa.

JazzBass
9/10/12, 10:00 AM
#3

Ett sätt att kolla var skärpan ligger bäst i en bild är att hålla in altknappen när man drar i de olika skärpereglagen i Lightroom (du använder visst LR om jag minns rätt?). Detaljreglaget kan man lämna på default (25) men maskningsreglaget är det bra att justera när man kollar det här. Håll bara ner altknappen när du justerar så ser du vad jag menar. Glad

Råfiler måste för övrigt alltid grundskärpas för att bli skarpa, de är alltid lite suddiga om man inte gör det. Sen påverkar ju varje omskalning av bilden (som ju också sker automatiskt om man ser på en högupplöst bild på en vanlig skärm), så att så länge man inte visar bilden i 100% på skärmen kommer den inte se optimalt skarp ut. Därför, för visning av bilder på webben, är det bra att skala ner bilderna till lagom webbformat (t.ex. 640 pixlar på höjden) så de kan visas i 100%, och efterskärpa dem. Det kan göras automatiskt då man exporterar bilder via lightrooms exportmodul, eller i ett skilt bearbetningsprogram om man vill ha ännu bättre koll på resultatet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
9/10/12, 10:01 AM
#4

Tack för svaren, ska läsa igenom och testa när jag kommer hem.

jag använder photoshop och camera RAW, har tyvärr inte lightroom :/

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
9/10/12, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fast, om man kollar på den här bilden så är det kanske helt okej skärpa ändå? För när jag tittade på RAW filen så var den väldigt oskarp.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ru4real
9/10/12, 10:08 AM
#6

Kollade på den övre bilden, och funderar lite mer på var du lägger skärpan, hur du gör när du plåtar.

Jag tycker att skärpan ligger väldigt mycket på hästens man, långt till vänster på den bilden, inte på tjejen eller hästens öga. Kan det vara så att du använder fel fokuspunkt i kameran? För tjejen ser direkt suddig ut tycker jag. Är objektivet rent? Ett fingeravtryck kanske påverkar bilden också, även om den borde var mer suddig då.

Du har fått flera bra tips ovan, så där kan jag inte hjälpa dig mer.

Annons:
JazzBass
9/10/12, 10:20 AM
#7

#4 - Adobe Camera RAW borde ha samma skärpningsfunktioner som Lightroom, bara att testa!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
9/10/12, 10:44 AM
#8

Jag har fokuspunkten i mitten och komponerar därefter, om inte annat byter jag punkt om det inte skulle bli som jag vill. Objektivet gjorde jag rent ganska nyligen, så tror inte det är det som är problemet.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
10/24/12, 6:58 PM
#9

Hej igen!

Nu har jag skrivit ut testet och tänkte se vad som händer, problemet är att jag inte vet hur man ändrar fokuspunkt när det är AF på? Tror jag har gått igenom hela kameran men hittar ingenting. Det händer ingenting om jag gör så som det står i beskrivningen.
Hjälp?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
10/24/12, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hittade hur man gjorde!

Däremot gjorde inte kameran som jag ville med fokuset, det gick segt och ville inte fokusera riktigt. Har aldrig använt AF-S innan, kanske beror på det.

Iallafall.

Har jag gjort rätt?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
10/24/12, 7:28 PM
#11

Kolla att du har ställt in AF-S genom att hålla in knappen på AF/M-switchen nere på framsidan bredvid objektivet och ratta på tumhjulet (tror jag). Se till att fokuspunktväljaren (stora spaken på baksidan) inte är på läge L (Locked) utan pekar på punkten istället.

Om det går (är osäker på det), prova också hålla in den där samma AF-funktionsknappen och ratta på pekfingerhjulet istället. Se om nåt ändras på toppskärmen. Om det gör det, försök ställa in en sån inställning med bara en fokuspunkt markerad och inte flera.

Få se om det här hjälper nåt. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
10/24/12, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sidan 96 i handboken.

Du kan bara välja i andra lägen än grön AUTO, och du måste lossa låset för att ändra fokuspunkt.

JazzBass
10/24/12, 7:33 PM
#13

Ser man på, du fick koll på det. Glad

Visst har du använt stativ? Det ser ut som du eventuellt har lite bakfokus här, men jag skulle råda dig tejpa fast pappret så det helt säkert ligger helt plant på bordet/golvet när du testar. Du får också gärna vara ännu noggrannare med att rikta in kameran och pappret rätt, så strecken på bilden blir helt horisontella och inte lutar. Är det inte precis rakt kan det ge lite otillförlitligt resultat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Moalinn
10/24/12, 7:36 PM
#14

Tack!

Ska testa en gång till, sen funderar jag på om det är jätteviktigt med vinkeln? För jag är inte speciellt jättebra så sånt där tyvärr.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
10/24/12, 7:56 PM
#15

Vinkeln är inte så hemskt viktig, men se till att ta bilden från en position i linje med papperets mittlinje, så att oskärpan kommer fram på samma avstånd till höger och vänster om mittstrecket som du fokuserar på. Det viktigaste är att du måste vara säker på att kameran väljer att fokusera på det tjocka svarta strecket.

Moalinn
10/24/12, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Fortfarande sne? vet inte om jag kan få så mycket rakare, iallafall inte om jag går efter rutnätet i kameran. Obestämd

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
10/24/12, 8:12 PM
#17

på det här ganska korta avståndet ligger skärpan för långt bort, "bakfokus". Prova på lite längre håll också, och arrangera något sätt att prova på långa avstånd.

Det ser i alla fall ut som om du behöver lämna in kameran och objektivet på justering.

Det här är det allra vanligaste felet på DSLR, och vanligen finns felet där redan från början, så det ska gå på garanti. Konsumentgarantin är enligt lag två år.

Moalinn
10/24/12, 8:26 PM
#18

Nu orkar jag inte lägga in de andra bilderna, men det ser likadant ut där.

Någon erfarenhet om hur lång tid det tar att fixa det?

Garanti bör jag ha kvar, köpte den i december 2010.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
10/24/12, 8:30 PM
#19

Det är väldigt svårt att säga. Här i Stockholm vet jag att folk har åkt ut till Lasses i Björknäs och fått det fixat medan de väntar. Nikon har sagt upp samarbetet till årsskiftet, så sedan blir det ju längre resa för kameran. Frakten är ju inte billig heller, och hur lång tid Nikons egen verkstad behöver vet jag inte.

Moalinn
10/24/12, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Okej, tack. Får gå till affären och se vad de säger.

Jag gjorde samma sak, fast med mitt macroobjektiv. Man se skillnad. Betyder det då att det är objektivet det är fel på?

Men ska jag skicka in kameran ändå?

Många frågor, men känns bättre att fråga.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
10/24/12, 8:39 PM
#21

Både objektiv och kamerahus måste kontrolleras. Felet kan ligga i den ena eller den andra eller i båda.

JazzBass
10/24/12, 8:42 PM
#22

Du har ju också en AF finjustering i din D7000. Du kunde prova ställa den lite på minus för objektivet ifråga (kameran känner igen vilket du har på). Men som Inkanyezi säger, testa också på lite längre avstånd, det är inte alltid felet är helt linjärt. Jag hade ett Sigma 24/1,8 som fokuserade rätt på långt avstånd men fel på kort, och i det fallet hjälpte inte AF-finjusteringen mer än att jag kunde ställa in det så det fokuserade rätt på korta avstånd, men då blev det fel på långa istället…

Bäst är ändå förstås att få grejorna intrimmade på verkstad.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
10/24/12, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag lämnade fel bild. Denna är den med macro objektivet.

Får gå ner med den efter lovet, vill inte ha ett lov utan kamera.

Tack för hjälpen! Skrattande

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
10/24/12, 8:49 PM
#25

Makroobjektivet ställs in rätt, så det verkar som om kamerahuset är som det ska.

Moalinn
10/24/12, 9:00 PM
#26

Då räcker det alltså med objektivet?

inte för att jag dör om jag skulle lämna in kameran då jag alltid kan sno syrrans D40.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
10/24/12, 9:34 PM
#27

Kolla om objektivet fokuserar med D40 också, gärna båda, så har du antagligen svaret.

Annons:
Moalinn
10/24/12, 9:53 PM
#28

Smart, ska göra det. Tack!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
10/24/12, 10:07 PM
#29

Och så kan du kanske se om din D7000 tar skarpa bilder med den gamla kitzoomen 18-55?

Moalinn
10/24/12, 10:28 PM
#30

Jag har inte 18-55, och jag tror syrrans har gått sönder :/

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
10/26/12, 11:20 AM
#31

skickar in kameran och objektiv idag! (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
12/1/12, 7:40 PM
#32

Kan ju uppdatera och säga att jag fick tillbaka objektivet i tisdags, lämnade kameran hemma.
De ställde tillbaka objektivet till 'fabriksinställningar', eller vad de kallade det. Det var någon som hade flyttat på sig.

Måste iallafall säga tack, hade aldrig vetat vad jag skulle göra utan er hjälp! Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: