Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 4407 ggr
Michaela-N
2012-08-12 20:27

(M) Flicka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle önska kritik på denna bild.

Jag är själv väldigt nöjd med den, hade gärna haft med hela hennes högerarm på bilden, men då missar man ju den otroligt vackra bakgrunden, som för övrigt är medelhavet Glad

Annons:
DesK
2012-08-12 20:58
#1

Mycket fin bild! Den har ju just det som många porträtbilder saknar - naturlig i sin miljö!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Michaela-N
2012-08-12 21:59
#2

Tack! :)

ru4real
2012-08-13 09:01
#3

Det hade inte spelat ngn roll om du haft med högerarmen, eftersom bakgrunden är så oskarp iaf, det ser mest ut som 2 olka färgade fält. Det är dock snyggt.

Ngt att tänka på är ju att ofta ta med lite mer om man kan när man plåtar, beskära bilden kan man ju göra i efterhand, bättre att ha lite mer än att som nu sakna det.

Men det är en bra bild, fin komposition och fina naturliga färger.

Andina
2012-08-13 11:24
#4

Väldigt härlig bild! Och så mycket sommar!

Jag håller med, det hade varit 'trevligt' med båda armarna i bild - men bilden är så härlig ändå!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Michaela-N
2012-08-13 20:14
#5

Tack så mycket! :)

JazzBass
2012-08-13 21:18
#6

Håller också med, somrig och härlig bild! Glad Armen är som sagt kapad på lite olyckligt vis, åtminstone halva armen hade fått vara med och inte en fjärdedel eller så, som nu. Jag tycker det är lite charmigt dock med den kapad åtminstone lite, det gör att bilden ger ett ganska annorlunda - och intressantare - intryck jämfört med om hela armen hade varit med. Svårt att beskriva i ord på vilket sätt , men kanske nån i alla fall förstår vad jag tänker. Foten i munnenGlad

Vädligt fin bakgrund också och tekniskt är den helt bra. Det enda jag tycker man kan anmärka på är det röda i ansiktet och på kroppen som du kunde försöka tona ner en aning. Bortsett från det har bilden fina naturliga färger och lagom mjuk kontrast. Fint fotat! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Michaela-N
2012-08-13 21:26
#7

Haha, det röda i ansiktet är solbränna… xD det ser ändå mycket bättre ur på bild än vad det gjorde i verkligheten ;)

Michaela-N
2012-08-13 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu tog jag mig ingen tid att redigera det här fotot, så om ni BORTSER från att bilden borde vara beskuren längst upp, är den bättre än första bilden?

Hanna
2012-08-13 23:53
#9

Den sista hade inte lika bra skärpa känns det som?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Michaela-N
2012-08-14 21:35
#10

Tycker du det?

JazzBass
2012-08-14 21:53
#11

#10 - Jag jag håller med HappyLucky här, skärpan ser ut att vara bäst ungefär vid öronen på den här bilden, medan skärpan på ögonen är betydligt mjukare. Nu när jag tittar noggrannare på den första bilden så ser den också ut att lida av lite bakfokus, dock inte lika mycket som den andra. Kunde vara värt att kolla in om objektivet fokuserar som det ska på din kamera. Klicka här och sedan på download uppe på sidan som öppnas, så får du upp ett pdf-dokument. Printa ut näst sista sidan, läs instruktionerna för hur man ska göra testet och gör sedan det. Dokumentet innehåller också mycket annan bra information, t.ex. om hur autofokusen fungerar. Vet man det kan man hantera den bättre…

Den andra bilden tycker jag dock är snäppet bättre kompositions- och uttrycksmässigt än första. Och har lika fina färger. Synd bara att skärpan inte är helt hundra..

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Michaela-N
2012-08-14 21:58
#12

#11 Tack för ditt inlägg!
Men det är tyvärr lite överkurs för mig. Och jag förstod inte så himla mycket Oskyldig

JazzBass
2012-08-14 22:24
#13

Det är faktiskt inte så svårförståeligt, om man inte har svårt för engelskan förstås. Men du kan kanske göra ett enklare fokustest, som inte är lika exakt men kanske tillräckligt. Det kan du göra så här:

1. Rada upp tre mjölkpaket bredvid varandra på ett bord. Flytta den vänstra någon centimeter bakåt och den högra lika mycket framåt.

2. Fokusera med kameran på den mittersta burken, från ett lämpligt avstånd så att du fortfarande ser de två andra på sidan om, och ta en bild med blixten på utan att flytta kameran alls efter fokuseringen.

3. Öppna bilden på kameraskärmen och zooma in bilden så mycket som möjligt utan att det blir pixligt. Kolla om mittersta burken är den skarpaste, vilket den bör vara. Är den inte det, göra testet på nytt och var extra noga med att ha kameran på exakt samma ställe efter fokuseringen (använd stativ om du har). Förstås ska kameran vara i höjd med mjölkpaketen. Är skärpan fortfarande fel, testa liveview om kameran har det, och fokusera med den istället. Blir resultatet bra då men inte med sökaren, så är troligtvis objektivet felkalibrerat mot din kamera. I så fall borde du tala med en kameraaffär om att få objektivet justerat. Det går ofta att få en justering på garanti även om garantin gått ut. Man får dock räkna med att vara utan objektivet och kameran en vecka eller så, om det skickas iväg för kalibrering.

Hoppas det inte är det som är felet, men det är ett rätt vanligt fel som turligt nog kan åtgärdas relativt enkelt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Michaela-N
2012-08-14 22:27
#14

Men objektivet är helt nytt, det är inte ens en månad gammalt! Så garanti BORDE finnas kvar, jag har i alla fall kvitto och papper från Nikon kvar.

Är det kostsamt? Jag ska testa ditt tips i morgon, så får jag återkomma med resultatbilder.

Undrar bara hur jag ska göra, jag kan ju ställa in en fokuspunkt. Den brukar jag oftast ha i mitten, borde jag ändra den för att få bästa möjliga fokus på mittenmjölkpaketet?

JazzBass
2012-08-14 22:44
#15

Som jag sa så är det ett ganska vanligt fel och som brukar fixas på garantin. Och då kostar det inget. I övriga fall kan det kosta en femhundring till drygt en tusenlapp ungefär att få ett objektiv kalibrerat, men chansen är lika med noll att du inte skulle få det här fixat på garantin om det visar sig fokusera fel, då objektivet är så nytt som du säger.

Visst ska du använda mittenfokuspunkten och inget annat. Fota vinkelrätt mot mittenpaketet och se till att hålla kameran still efter fokuseringen bara. Se till att fokusmetoden är AF-S också. Testa också gärna upprepade gånger, och flytta paketen på sidan lite fram och bak för att bilda dig en uppfattning om hur stort fel (om något alls) det är fråga om.

Det finns ju också en risk att du fokuserat på personen på bilderna ovan och innan du knäppt bilden har hon flyttat/lutat sig lite fram lite. Det ger förstås samma resultat som bakfokusering. Man kan ju hoppas att det var fråga om det i det här fallet, det är inte alls otänkbart i varje fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Michaela-N
2012-08-14 22:50
#16

#15 Tack. Ja vi kan ju hoppas att det var hennes fel, men jag tror faktiskt inte det, då jag märkt att den gjort precis så förut.

Michaela-N
2014-01-03 20:37
#17

Jag ville försöka prova fokusen idag men länken i inlägget verkade vara borttaget. Finns det ett annat sätt att kolla om fokusen är rätt?

Inkanyezi
2014-01-03 20:56
#18

Sättet att kolla fokus är samma, men den som först lade upp metoden har tagit ner den. Den finns postad på andra ställen. Du kan hitta det på: http://www.kscameraclub.org/docs/pdfs/focus_test_chart_edited.pdf

JazzBass
2014-01-03 21:28
#19

#17 - Jag gav ett tips på en annan metod i inlägg #13, kanske duger? Annars kan du försöka googla på focus test chart eller nåt liknande. Flera seriösa fotoaffärer har också ett motsvarande verktyg som man kan testa fokusen med, och man kan också köpa ett sådant, t.ex. Spyder Lenscal. Men det kanske är onödigt att lägga pengar på ett sånt om man kan få tjänsten gratis i en fotoaffär.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2014-01-03 21:58
#20

De flesta av metoderna som är postade på nätet har nackdelen att de bara funkar på nära håll, men det händer att objektiv fokuserar fel också på längre håll, eller att de inte fokuserar likadant på olika avstånd. Den som JazzBass nämner i #13 kan anpassas till olika avstånd, så den kan man använda också för teleobjektiv och på riktigt långt håll. Den enda saken man måste tänka på då är att objektet man fokuserar på måste vara tillräckligt stort och väl isolerat från bakgrunden. Annars kanske kameran fokuserar på någonting annat som finns inom AF-punkten, om kontrasten är bättre där.

Annons:
Michaela-N
2014-01-24 17:09
#21

Tack. Det är inskickat till Nikon nu, så vi får hoppas att de hittar något fel och jag kan få ett nytt objektiv!

JazzBass
2014-01-24 18:56
#22

Det behöver knappast bytas ut, bara kalibreras.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Michaela-N
2014-01-24 19:04
#23

#22 Han i butiken snackade om att jag skulle få ett nytt, men mig kvittar det om det blir ett helnytt eller mitt gamla som kalibrerats rätt, bara det funkar som det ska.

Misarn
2014-01-27 00:37
#24

Tycker det är en fin och naturlig bild :-)

Michaela-N
2014-01-27 16:31
#25

#24 Tack!

JNN
2014-01-29 06:50
#26

Jag gillar också första bilden, den känns spontan och naturlig. Då blir inte alltid kompet hundra men det här är absolut inte dåligt tycker jag. Visst kanske den andra bilden är något bättre när det gäller kompet och om man bortser ifrån det där med skärpan, men det är för min del hugget som stucket!

Fina porträtt båda två!🙂

Michaela-N
2014-02-01 15:37
#27

Tack :-D

Annons:
Upp till toppen
Annons: