Annons:
Etikettart-och-abstrakt-ej-kritik
Läst 6954 ggr
Moalinn
11/9/11, 7:54 PM

att fotografera känslor ..

är riktigt svårt!

I skolan nu så har vi lite olika uppgifter att göra på mediaproduktionen, och en av dom sakerna är att fotografera känslor. Fick en lista med olika känslor och man skulle välja en eller två av dom, visste direkt vilka jag skulle ta och har idéer till dom men vet inte om man kan få någon bra känsla genom det jag tänkt så jag tänkte fråga er. Vet att jag borde lita på mig själv, men just nu göra jag det bara inte.

Tog trygghet och ensamhet.

Trygghet kommer jag fotografera min ena syster och hennes son, det tror jag att många ser som trygghet och det gör jag och jag har en klar bild framför mig.

Men sen kommer vi till ensamhet, jag vill inte fotografera någon människa för det blir för "lätt".

Jag tänkte mig ungefär såhär
Om jag fotograferar ensamhet kommer jag fotografera en bild ur något djurs perspektiv. Vi säger att jag ska fotografera från en snigelhöjd, jag sänker kameran alt. lägger mig ner och riktar kameran mot det motivet jag vill fotografera.

Mer utförligt kan man säga såhär
Jag går ner i snigelns höjd,
fokuserar och försöker få en så bra bild som möjligt,
det är som om att det är snigeln som tar bilden om man vill se det så.
Då vill jag få fram känslan om att snigeln är ensam där nere på jorden medan allt annat är mycket högre upp och större!

jag vet inte, tror ni att det skulle kunna förmedla någon slags utav ensamhet? Eller får jag mer fram det som om att jag bara har fotograferat ur grodperspektiv och allt är så väldigt mycket större?
Behöver verkligen hjälp då detta är det enda jag tänker på just nu.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Martin
11/9/11, 10:41 PM
#1

Jag tror att du kan ha en bra bildidé där. Jag skulle nog försöka få bilden på snigeln bakifrån, kanske ganska kraftigt vinjetterad med sniglen på väg ut ur bild för att förstärka ensamheten.

mvh Martin

Moalinn
11/9/11, 11:07 PM
#2

nu hängde jag inte riktigt bed vad du menar med snigeln bakifrån? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
11/9/11, 11:59 PM
#3

Jag tror också att du ska ha med snigeln i bild.Annars är din idé bra, tycker jag.

HH

Martin
11/10/11, 7:06 AM
#4

Att du inte tar en bild på sniglen när den är på väg mot dig, utan på väg ifrån dig. :o)

mvh Martin

Moalinn
11/10/11, 11:01 AM
#5

Jag vet inte om ni riktigt har fattat min tanke, tanken egentligen va att jag skulle bara gå ner i snigelns höjd och ta bilden som om att det är snigeln som tar bilden alltså ingen snigel alls på bilden, men nu vet jag Inte alls hur jag ska göra längre :p

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
11/10/11, 2:18 PM
#6

Jodå, jag förstod din tanke. Jag tror bara att det du vill få fram blir tydligare om du får med snigeln, förslagsvis bara antydd.

HH

Annons:
Moalinn
11/10/11, 2:25 PM
#7

okej, då förstår jag.

om vi skippar snigeln, eftersom att det knappast finns många kvar nu, och tar ett lite större djur tex. en katt. Skulle det vara intressant att typ ha så att jag tar en bild lite bakom kattens huvud så jag får med kanske nosen och något öra eller något och sedan en bild i ganska kraftigt grodperspektiv?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
11/10/11, 2:48 PM
#8

Det tycker jag. Kanske rent av "snigelperspektiv" på katten med vidvinkel. Så det blir mycket omgivning och katten snett underifrån.
*spånar*

HH

Moalinn
11/10/11, 2:55 PM
#9

ja, precis så tänkte jag också! ska testa det när jag kommer hem till mamma och katterna igen, :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
12/15/11, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag tog en bild för en vecka sedan, på Eric Saade när han uppträdde i göteborg. jag tänkte fråga er om ni får någon speciell känsla av den här bilden eller är det en helt vanlig bild?

Jag får ju en känsla, helt klart. Men den går inte att beskriva, och jag måste verkligen få klart det jag tänkt göra i fotograferingen men jag tror inte att jag kommer kunna få några bilder på det jag skrivit ovan. Min lärare sa att det kommer bli svårt att fånga en ensamhetskänsla i det jag tänkte med katten eftersom att ensam är oftast när det är mycket luft runt om och det där förstörde hela min tanke.

Det är riktigt svårt det här, därför vill jag bara ha en liten knuff framåt.. för jag står heeelt still.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
12/15/11, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Känslor är svårt, det håller jag med om. Har aldrig behövt sätta mig in i att fotografera känslor men det är säkert viktigt om man vill satsa på en karriär som fotograf. Ett enkelt och ganska självklart tips jag har är att tänka extra mycket på ansiktsuttryckena. Om inte ansiktsuttrycket förmedlar den känsla man vill att de ska göra, då är det också svårt att med hjälp av komposition och arrangering av motivet få bilden att förmedla den känslan. En sak man kan göra för att få lite tips är också att se på filmer och se hur olika känslor brukar återges på dem.

Bilden i #10 är helt OK. Han ser rätt koncentrerad ut men i övrigt får jag inte nån speciell känsla av bilden. Kanske för att man inte ser så mycket av ögonen, och man vet inte vad han håller på med heller eller vad han ser på. Får jag fråga dig samma sak om bilden nedan som jag tog för ett par veckor sedan på en jazzkonsert? Alltså ser du nån speciell känsla i den här bilden och i så fall vad? Jag tycker den återspeglar inlevelse och koncentration men vet inte om andra uppfattar den likadant, men känsla? Svårt att säga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
12/15/11, 9:53 PM
#12

problemet är väl mer att jag helst av allt inte vill fotografera människor, men om det verkligen inte finns något annat så får det ju bli det.

Som jag skrev så förmedlar den en känsla, men jag har svårt att beskriva vilken och vad. Det va lite därför jag frågade er, om det fanns någon känsla över huvudtaget. Jag har ju tagit bilden och jag vet ju precis vad han gjorde när bilden togs så det kan ju vara det också.

Får nog fundera vidare på det här, det jag har svårt med är att hitta känslor i bilder. När jag tittar på din bild tex. så hittar inte jag någon speciell känsla eller den förmedlar ingen känsla som rör mig. Samma sak med alla andra bilder jag ser, vissa kan verkligen komma rakt in i mig medan andra är helt svarta. Därför blir det lättast att bestämma vad jag ska fotografera och inte bara ta en bild som jag tror förmedlar den känslan (man ska planera och hålla på, så ska egentligen inte bara ta bilder hit och dit men eftersom att jag har funderat så länge så står det still och jag testar med allt möjligt), men jag vet verkligen inte vad.

Kan säga att det är dom här känslorna jag har att välja mellan,

Svartsjuka Ensamhet Trygghet Galenskap Lycka Rädsla Frihet

tror jag går under snart eftersom att jag bara tänker på det här hela tiden, går inte att släppa det utan varje gång jag ser något så tänker jag "åh, den hade varit perfekt till projektet.. men var är kameran?" eller "smart idé moalinn" och när jag väl ska ta bilden så blir det pannkaka av allt! :o

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ylva-Li
12/15/11, 10:07 PM
#13

Tror inte du ska snöa in dig så mycket på människor om det gör dig osäker. Iofs är det ju bra övning då. ;)

Men tänk lite utanför kartongen, som man säger.

Trygghet. Vad är trygghet för mig? När jag ser ordet och försöker att inte se människor, så ser jag t.ex en stor blomma och en liten under dess krona. I skydd från omvärlden.
Eller en liten kattunge omfamnad av sin mamma.
En teddybjörn i en säng.

Välj ett tema. Skriv ner allt du kommer på som rör ämnet. Allt, även om det är skitfånigt och svårt att fånga på bild. Ordet kanske får dig vidare på andra spår, som funkar. Brainstorma.
Fråga andra vad ordet betyder för dem, för att få ideer.

Lycka till!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Moalinn
12/15/11, 10:15 PM
#14

Tack! Ska sätta mig lite imorgon och se vad jag kan hitta på.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ylva-Li
12/16/11, 12:28 AM
#15

Det kommer gå kanon! Våga tro på dig själv. Glad

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Moalinn
12/17/11, 1:16 AM
#16

nyss drömde jag en sak. Jag hade precis läst det här inlägget innan jag skulle sova och tänkte att jag kan tänka på det imorgon igen.

Jag somnade snabbare än blixten och var verkligen borta helt och hållet. På något sätt så var det som om att jag hade alla dom här känslorna i olika "tider" så att säga.

Om man säger att en tid så var jag otroligt rädd, och i den tiden så stod jag bakom ett kors på en kyrkogård där jag såg andra kors bli mindre ju längre man tittade och den täta dimman gjorde det ganska omöjligt att se så långt och det blåa ljuset från månen fick allt att kännas ännu tyngre. Såg sedan en varg som skuggade sig in i bilden men försvann lika snabbt igen.

En annan tid kände jag trygghet, bland mina systrar. Vi satt i skogen i månens sken och pratade och höll på trotts våran åldersskillnader och att dom alla har minst ett barn var.

Och en annan tid var då jag var helt ensam. Eller jag var egentligen inte ensam utan jag gick ut ensam och sökte efter andra som var ensamma och behövde någon. Det jag hittade var en hund som satt mitt ute på åkern och tittade upp mot himlen.

Detta är väl alltid en början antar jag. Men jag tror inte att jag någon gång i hela mitt liv kommer kunna fotografera dessa bilder, tyvärr. Kyrkogårdar finns det här, men korsen känns ganska viktiga i det här sammanhanget och samma sak med dimman vilket jag inte har direkt tillgång till dagligen. Och inte är det så att det springer vargar utanför fönstret som gör att jag kan ta kort på något sådant.

tror ni att ni kanske kan utvecka just den känslan, rädsla som jag försökte beskriva så att det kanske kan bli lite skrämmande men utan kors och dimma?

Har nog fler idéer än jag trodde själv, iallafall om man tänker på att jag drömde alltihop. Svårt bara att få ut det i text och sedan på en "riktig" bild.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
12/17/11, 1:26 AM
#17

haha, och glömde frihet som va den bästa av dom alla.

Som ett stort fan av Daniel Norberg (som va med i idol 2010) som jag är så följer jag honom lite överallt, facebook, dayviews & youtube. Och i en av hans musikvideor så står han vid ett berg, med sin gitarr i ena handen och sträcker ut armarna åt sidorna precis som om att han ska flyga eller något. Det där drömde jag också, att det var jag som va med honom när han spelade in allt det där och att det va just Frihet som dök upp när man ser en sån bild.

Allt jag drömt, är nästintill omöjligt att utföra. Vet inte vad jag ska göra åt det här nu, så insnöad på alla dessa "drömmar" så jag vill bara fotografera allt. Men det finns nog ingen möjlighet till det, och det får mig att bli otroligt deppig.. Rynkar på näsan

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
12/17/11, 11:26 AM
#18

Det är svårt att fotografera känslor på ett bra sätt tycker jag. Däremot tycker jag att det är ganska lätt att hitta känslor i bilder. Glädje, sorg, styrka, tomhet, trygghet, rädsla och mycket mer.

Rädsla kan du kanske gestalta om det finns en gångtunnel i närheten av där du bor. Lite mörker och en person som går i tunneln, ser sig kanske ängsligt om över axeln. Kanske ser man bara siluhetten av personen i andra änden av tunneln, en mörk tunnel där bara ljuset på andra sidan lyser upp?

Trygghet säger du själv är med dina systrar. Har du ingen bild på er ihop? Inomhus eller utomhos… skall det vara tryggheten som förmedlas hade jag nog försökt välja en bild från ett lugnt tillfälle där alla ser avspända ut. Glädje kan jag tänka mig att du kan hitta i andra bilder där du är med dina systrar.

Jag vet hur det kan vara ibland när det går troll i fotograferingen, man hittar inget av det man vill. Det är lätt att säga men svårt att göra, men då gäller det att försöka "tänka utanför boxen". Försöka plocka fram sin kreativitet.

Eller, så försöker man släppa tankarna helt på det, försöker låta bli att fotografera ett par dagar eller en vecka eller hur lång tid det nu tar för att man skall få känslan och lusten igen.

För det blir sällan bra att göra något om man inte känner för det och samtidigt känner sig stressad.

Lycka till och kommer jag på mer så lägger jag till det, och var inte rädd för att försöka bolla idéer med folk, antingen här eller hemma vid. Du kan ju fråga dina systrar eller kompisar hur de tolkar de olika orden, om den har förslag på hur man skulle kunna förmedla känslorna via foton.

mvh Martin

Moalinn
12/17/11, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack Martin!

Det finns inte mycket jag här omkring mig tyvärr, inga tunnlar och inga bra kyrkogårdar.

Jag har en bild på oss ihop, och det är den här. Tyvärr allt jag har, mer än när vi va små men dom bilderna har inte jag tagit.

Kan säga att fotograferingen går inte alls bra för mig nu överhuvudtaget, kan gå flera veckor tills jag fotograferar och när jag väl fotograferar blir det bara lite kassa bilder på mina djur. Tror det är det att jag saknar att kunna dra ut och vara ute och fotografera i flera timmar, att det är det som sätter stopp. Jag vill ha en bra idé innan jag ger mig ut nu för tiden, eller så är det så bara att jag inte har orken längre. Vet inte vad det är som händer, har varit såhär hela sommaren.

Och mina kompisar är inte så mycket för att prata, har ingen kompis som skulle säga att jag får upp det och det när jag hör trygghet. Tyvärr, och mina systrar kan inte direkt jättemycket om sånt där :p

Men jag får försöka hitta på något, helst innan jullovet som börjar på torsdag.. hm,

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ylva-Li
12/17/11, 7:46 PM
#20

Fast de behöver ju inte kunna nåt om fotografering för att svara på frågan vad t.ex trygghet är för dem. :)

Foto går upp och ner. Tyvärr så har jag lite samma problem. Under vintertid förlorar jag lite gnistan iom att jag saknar utrustning för det jag vill göra. ;) 
Fast jag tror nästan man måste tvinga sig. För även de dåliga bilderna lär man sig ju nåt på, eller hur? ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Martin
12/17/11, 7:57 PM
#21

Jag sitter och funderar på en julklapp till mig själv, "Fotograferns bästa bilder". På Faktaböcker (se länken) kan man provläsa den i pdf-format, och det som jag gillar med den är att först är det ett foto, sedan vilken utrustning och vilka inställningar som använts och sedan berättar fotografen om bilden, hur han/hon tänkt innan bilden och hur de gjort för att ta den.

Ganska intressant, jag håller på med provläsningen och kikar runt lite - får se om jag köper den eller inte. Oavsett - så tror jag att bara av att kika runt lite på de olika bilderna där, så kanske du kan hitta lite inspiration. Inte att förväxla med att springa ut och ta precis likadana bilder, för detta är bilder som i många fall är "one of a kind" och som det ligger massvis med timmar bakom. Men för mig fungerar det både som "aha, de har gjort si och så för att få fram de och de effekterna" samtidigt som det i vanlig ordning är inspirerande att titta på bra bilder.

mvh Martin

Ylva-Li
12/17/11, 8:08 PM
#22

Åh sånna böcker älskar jag! 
Det ger så mycket mer att veta HUR de tagit bilden också.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Martin
12/17/11, 8:18 PM
#23

#22 Då vet du vad du skall önska i julklapp :o)

mvh Martin

Ylva-Li
12/18/11, 12:02 AM
#24

#23 Blir nog mer födelsedag. Ska få en extern blixt i julklapp. Skrattande (bra när man får önska sig.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Moalinn
12/18/11, 1:14 AM
#25

#20
Kanske inte, men det är ändå inte lätt för dom att svara. Folk på dayviews kanske kan svara på frågan, jag har ju ändå en del kompisar där som verkligen kan det där med fotografering och det känns bäst att fråga dom om jag ändå kan menar jag.

Bara det att det brukar inte gå upp och ner, jag har alltid stuckit ut efter skolan med kameran osv. Oavsett om det varit mörkt eller molnigt även om jag föredrar ljust och sol.

Jag är trött på dom dåliga bilderna nu, därför jag inte tar fram kameran längre. Den bara ligger i kameraväskan och har det lagom bra sådär med ett två veckor gammalt macroobjektiv som jag använt 3 gånger.

#21
Låter ganska intressant, däremot så har jag nog ingen chans i hela världen att fixa en såndär bok. Och aldrig tid/lust att läsa heller även om det är intressant, jag är otroligt lat och trött av mig nu för tiden så jag har inte lust att göra någonting :p

Fast, med mer tanke så när jag läser det där så säger det mig verkligen ingenting. Jag är speciell, jag kan aldrig bara se en bild och tänka "Sådär vill jag också göra" utan jag ser en bild och tänker "Intressant" och så glömmer jag det och går vidare. Även om många av mina bilder kanske liknar andras, men även om jag lånar någon annans idé så testar jag helt andra vinklar och sätt att utföra det på. Vill inte vara som alla andra, vill ha mitt eget och därför säger ingen text eller bild i hela världen någonting till mig tyvärr.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
12/19/11, 9:28 PM
#26

nu har jag bestämt mig, helt.

Ska fotografera en kyrkogård i natten då månen lyser som starkast! Och sitta och redigera in lite härliga effekter osv efter, tror det kan bli riktigt bra. Lite skräck över det hela, men kanske kan tas som rädsla också :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
12/19/11, 9:44 PM
#27

Härligt! Vi ser fram emot bilderna!

mvh Martin

Annons:
Ylva-Li
12/19/11, 9:45 PM
#28

Härligt! Du får visa resultatet sen!

Blev visst den där boken ändå. Julklapp till mig själv.Skrattande

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Moalinn
2/1/12, 6:44 PM
#29

Äääh, eftersom att jag inte klarar av photoshop så bra och eftersom att månen inte alltid syns så blir det svårt att genomföra. Men ska ändå åka och fotografera och se om jag kan fixa ihop något, men det är inte alls säkert.

Om inte annat så tänkte jag att man kan sätta en nalle vid ett träd och så tar man en bild bakom nallen och försöker få med lite av trädet. Och så sitter nallen där lite böjd framåt och helt ensam, vad tror ni ? ;)

Haha.. jag är så dålig på sånt här, men jag ska försöka ta bilder för att sen välja ut några bra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
2/1/12, 7:03 PM
#30

Nej Moalinn, det är inte alls så svårt. Många "månbilder" är falska, och du kan göra likadant som andra. Man kan helt enkelt ta bilden i solsken, men underexponera, eller mörka ner den, så att det ser ut som månljus. Genom att avmätta färgerna och dra över mot blått får man intrycket av att det är månen och inte solen som lyser på motivet.

Man kan lägga in månen i efterhand om man vill ha den med i bild. Det funkar bättre bildmässigt än att låta solen lysa rätt in i objektivet när man tar bilden. Man måste bara tänka på då att den ska ligga i rätt position så att det stämmer i vinkel med skuggorna.

Moalinn
2/1/12, 7:06 PM
#31

Jo, men jag tänkte ha med skugga och lite sånt som jag inte kan fixa i photoshop. Så jag tar nog hellre och går den enkla vägen med en nalle, än försöka få en kyrkogård läskig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ylva-Li
2/1/12, 7:32 PM
#32

Om inte annat så kan du ju fota kyrkogården dagtid/skymning och konvertera till svartvitt. Det blir oftast lite skräckinjagande just med svartvitt, och man kan lätt se till att det ser lite mer ut som kväll/natt. :) 
Tror båda dina ideer är bra, så ser fram emot resultatet!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Moalinn
2/1/12, 7:56 PM
#33

Jo, jag får se.. ska fotografera nallen imorgon och antagligen kyrkogård på fredag! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2/3/12, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Blev ingen kyrkogård idag, antingen tar jag den i helgen eller nästa vecka.. får se.

Fotograferade iallafall nallen igår, blev inte alls som jag tänkte mig. Många säger att det ser bra ut och att man får en ledsam och ensam känsla medan andra säger att det inte alls passar till temat, vad tycker ni?

För jag vet inte alls vad jag tycker, det blev inte som jag tänkte mig men jag vet inte om jag är nöjd med den eller inte, om den är bra eller inte. Jag är väldigt självkritisk och inte ofta jag blir nöjd med mina bilder, och nöjd med den här bilden vet jag inte.. den är ganska enkel och tråkig bild egentligen, jag vet inte.  vet inte ens om man kan hänga upp den, det kommer vara en massa bilder från alla mediaelever från 1an-3an och det känns som att min bild är för mycket "amatör" för att kunna hänga uppe på en vägg för jag vet att jag kan väldigt mycket bättre.

Så här får ni gärna hjälpa mig och komma med förslag och tips och skriva ner era tankar om bilden osv..

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Jojsan
2/4/12, 12:30 PM
#35

Jag tror det hade gett mer känsla av ensamhet om man sett nallens ansikte, men det förutsätter ju också att nallen ser ledsen ut.. Om den inte gör det kan man kanske försöka redigera den till att se ledsen ut genom att använda Liquify i photoshop.

Kanske även om den skulle hålla i något.. Det känns som att den behöver en 3:e sak i bilden, just nu är det bara snö och en nalle som sitter med ryggen mot. Det där du sa om att den skulle sitta vid ett träd tror jag hade passat bra också.

En idé skulle ju också kunna vara att du fotar ännu mer från nallens perspektiv, alltså längre ner mot marken och ganska långt bort ser man en person som är på väg bort från nallen som nallen liksom kollar efter. Skärpan på nallen och personen ur fokus. Kanske en liten flicka i en klänning, som möjligen skulle kunna hålla en annan nalle i handen.

Nu blev jag själv inspirerad att fota något sådant, haha :)

Martin
2/4/12, 12:40 PM
#36

#35 Hade många bra exempel med en person ur fokus i bakgrunden som nallen "tittar" efter.

Jag tycker dock bilden är bra, det är en bra gråskala vilket förstärker "dysterheten" tycker jag. Kanske skulle jag vilja ha med mer runtomkring, så att Nalle blir lite mindre. Liten i den stora världen.

Det är bra att vara självkritisk, men man måste också kunna vara nöjd med sina egna bilder. Jag tycker inte att du skall fundera på om din bild platsar bland de andras bilder, om du är lika bra som de eller inte. Tänk på dina egna bilder, berättar de något? Fungerar de till temat? Är du nöjd med dem (även om du kanske kan bättre)? Det finns alltid någon, ofta ganska många, som är bättre än en själv. Det innebär inte att man själv är dålig. Jag tycker att man skall jämföra sig själv med sig själv i första hand. Du tar jättebra bilder, det har du visat på olika forum här på iFokus. Våga tro på dig själv.

mvh Martin

[pandes]
2/7/12, 6:56 PM
#37

Du skulle kunna ha flera nallar längre bort, ur fokus och sedan en ensam nalle närmare, i fokus. :) Det är rätt ås ensamt. :P

Moalinn
2/7/12, 7:30 PM
#38

#35
Tack!

Hade dom tankarna innan jag tog bilden, men eftersom att alla träd i närheten (förutom i skogen men hade ingen lust att gå dit) var i solsken och tyckte inte att det skulle göra sig speciellt bra på bild.

En liten söt tjej är tyvärr svårt att få till då jag inte har små tjejer som ställer upp på bild, däremot fick jag direkt en bild i huvudet när du skrev det. Men jag vet inte hur jag ska göra den bilden på ett bra sätt, och jag har tyvärr inga direkta kompisar jag är med så ofta så det blir också svårt.

Nallen har ögon, en näsa och två öron (och armar och ben) men ser inte direkt jätteledsen ut skulle jag kunna tro. Men jag är inte jätteduktig i photoshop så jag tror jag skippar att man ska se hans ansikte, det känns inte riktigt äkta då på något sätt.

#36
Fick inte med mer runt om, dels för att det var ett hus i vägen så jag inte kunde backa mer (tog mitt macro objektiv då det blir bäst bakgrundsoskärpa med det) och för att det är ganska mycket saker runt om.. Så som någon stuga, lite träd, galler och lite annat som gjorde att jag inte kunde få mer runt om. Men ska se om jag kan fixa något nästa gång, vilket får bli imorgon tror jag.

#37
Flera nallar hade kunnat gå om det hade varit just nallar och inte andra små djur som pingvin, varg, leopard, delfin osv. och samtidigt tror jag nallar blir mer "Jag sitter här ensam", svårt att förklara.

Jag behandlar orden "Ensam" och "Ensamhet" som två helt olika ord och att dom betyder olika.

Ensam för mig är att man är ensam, man är ensam utan något sällskap eller liknande medan ensamhet är mer isolerad från världen. Det är svårt att förklara och ni kommer säkert missuppfatta mina tolkningar, men ah.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jojsan
2/7/12, 10:19 PM
#39

#38 Du skulle ju kunna vara den där personen som går bort från nallen? Om du ställer upp kameran på ett stativ eller liknande, fokuserar i förväg på nallen och antingen ställer den på självutlösare och springer bort till en lämplig plats, eller använder en fjärrutlösare.

Jo, det där med att försöka ändra ansiktsuttrycket i photoshop är nog svårt att få det att se äkta ut.

Moalinn
2/7/12, 10:24 PM
#40

#29
Tänkte också på det först, men jag lär få springa långt och dessutom har jag väldigt svårt för att veta var jag ska stå utan att märka ut innan eller att något annat står där innan. Och mitt stativ är inte så lågt att det kommer i nallens höjd, det kommer max i den höjden jag var när jag tog den första bilden .. jag vet inte riktigt, jag kan ju testa det imorgon (eller i helgen) och se vad som händer :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2/9/12, 8:13 AM
#41

Det var svårare att fixa det där med någon i bakgrunden som går ifrån än jag trodde. Jag sprang fram och tillbaka över hela gräsmattan för att hitta ett bra ställe, men det går inte. Jag får bara med mina fötter, kanske räcker men jag klarar inte av att vara på två ställen samtidigt.. speciellt inte när kameran måste ligga på marken för att det ska bli i nallens höjd, och då blir jag blöt samtidigt :p

Ska se om jag får hem en kompis i helgen som kan hjälpa mig.

Vad tänkte du Jojsan när du tänkte en tjej i klänning med en nalle i handen? Tänkte du att hela tjejen skulle vara med eller bara fötterna ? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Jojsan
2/9/12, 6:07 PM
#42

#41 Jo, jag tänkte att man skulle se hela tjejen och att hon är ganska långt bort men man ser ändå att hon håller i en nalle löst i handen.

Vad använder du för objektiv? Om du har tillräckligt vidvinkel borde det funka så att man ser hela dig.

Moalinn
2/9/12, 6:15 PM
#43

Misstänkte det.. men det gick inte hur jag än gjorde. Jag testade både mitt 85 mm macro och mitt 18-105 , men det blev samma resultat tyvärr. DEt hade nog mycket med att jag var vid en ojämn mark, det var en liten backe som kanske gjorde att det blev värre. Men jag får hjälp av en kompis, tror ni att det kan göra sig bra vid havet? Det är ju fruset nu men det kanske fungerar ändå? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jojsan
2/10/12, 7:38 PM
#44

Jag kan inte tänka mig att det blir samma resultat om du använde ett 85mm objektiv mot att du använder zoomen på 18mm vidvinkel… Det vore lite konstigt. Får man se hur resultatet blev med de båda? :)

Om det var en backe kan du ställa kameran i den högre delen av backen och du själv där det är lägre så borde det komma med mer av dig.

Funkar nog finfint vid havet, testa! :)

Moalinn
2/10/12, 7:58 PM
#45

Det blev samma eftersom att jag var tvungen att zooma en del då det var väldigt mycket saker runt om (som galler, hus, och annat i bakgrunden). Men jag ska lägga upp en bild på när jag är nedanför backen, tycker att jag tar för mycket uppmärksamhet tyvärr då jag är ganska "nära". Men jag lägger upp den om en stund, måste redigera lite och så innan. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2/15/12, 9:54 PM
#46

Skall bli spännande att se!

mvh Martin

Moalinn
2/28/12, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

"Men jag lägger upp den om en stund, " hehe, sådär några veckor senare ;)

Märkte nu när jag höll på att redigera att jag placerade nallen lite väl långt åt vänster, så det fungerar inte alls. Ska se om jag ska till pappa i helgen så jag kan ta bild vid havet med en kompis som är med mig och är i bakgrunden och så.

men här är den iallafall, har inte lagt någon tid på den alls mer än ljusat upp den och gjort den till s/v. Hade den varit tillräckligt bra hade jag tagit bort bilen också och lagt till text men det fungerar inte riktigt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2/28/12, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

om inte annat funderar jag på den här bilden, som ger en frihetskänsla kanske?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2/28/12, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

eller den här till ensamhet?

jag har fotograferat en del med just detta i tankarna, men har inte riktigt fått fram dom riktiga känslorna ännu.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2/29/12, 9:00 PM
#50

#48 är verkligen frihet för mig, en härlig bild.

#49 är mer instängd än ensamhet för mig men det kan gå hand i hand och den kan absolut fungera till det temat också.

#47 tycker jag symboliserar ensamhet väldigt bra och jag tycker inte alls att det är en så dålig bild som du verkar tycka. Smaken är som baken!

mvh Martin

Moalinn
4/16/12, 8:54 AM
#51

nu gäller det, bilden ska vara inne senast 13.00 idag om man nu ens har någon bild. Jag vet inte om någon av dessa bilder ens är tillräckligt bra för att hängas upp på en utställning?

Kanske lika gärna kan strunta i det denna gången, det kommer säkert mer tillfällen. Det värsta är att jag har haft sen i höstas på mig att fixa en bild, men jag har varit otroligt lat och inte fotograferat mycket alls Oskyldig

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
4/17/12, 7:05 AM
#52

Berätta, hur gick det? Klart flera av dem håller för att hängas upp - hoppas verkligen du tog chansen!

mvh Martin

Moalinn
4/17/12, 9:51 AM
#53

Näe, jag tog ingen bild till utställningen tyvärr. Dels för att jag inte hade bilden på datorn när jag var i skolan och för att jag inte visste vilken bild jag ville ha :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

denstore
4/17/12, 10:33 AM
#54

Jag håller med Martin om #47-bilden. Den är bättre än vad du verkar tro. Jag tycker den är riktigt bra. Jag blir nästan lite vemodig bara av att titta på den.

Upp till toppen
Annons: