Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 5614 ggr
Norrskenet
2005-11-15 01:46

Vandring i Sarek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I augusti 2004 var jag och mina tre söner och vandrade i Sarek. Det blev en fantastisk vandring (ca 7 mil) med fint väder och underbara vyer. Jag tänkte plocka in 18 bilder och hoppas att ni inte ledsnar totalt när ni bläddrar igenom dom. Jag har inte "manipulerat" dom speciellt mycket, lagt lite bättre skärpa på vissa och dragit ner gammavärdet. (Min kamera vill gärna överexponera en aning) Det är möjligt att jag skall gå över mer på spotmätning, men det kan också ge lite mörka bilder istället. Det blir lätt lite blåstick i fjällbilder, men oftast så tycker jag inte att det gör något. Den första bilden är när vi på kvällen närmar oss Aktse.

Vore tacksam om lite kommentarer och helst vilja höra vilken ni tycker bäst om.

Annons:
Norrskenet
2005-11-15 01:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här en bild på morgonen efter att ha kämpat upp för den första branten förbi Aktse (vi följde kungsleden)

Norrskenet
2005-11-15 01:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här en bild på mina tre söner, när vi gjorde en paus och de satt och beundrade utsikten

Norrskenet
2005-11-15 01:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi gick upp på Skierfe (Toppen till höger på den första bilden, med ett stup på 700m rakt ner. Därifrån har man en vidunderlig utsikt över rapadeltat och pårtemassivet. Här en bild rakt ner från den toppen

Norrskenet
2005-11-15 01:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag var lite skrajsen när en av mina söner satt så nära stupet. Det är nästan som ett sug neråt när man sitter så nära.

Norrskenet
2005-11-15 01:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här en till på det fantastiska Rapadeltat

Norrskenet
2005-11-15 01:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En till med lite mer förstoring

Annons:
Norrskenet
2005-11-15 01:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Molnen gjorde att bilden hela tiden förändrades

Norrskenet
2005-11-15 01:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här har vi Aktses fjällstation och Läntas hus

Norrskenet
2005-11-15 01:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här fixas middagen (pannkakor med sylt)

Norrskenet
2005-11-15 02:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En till utsiktsbild

Norrskenet
2005-11-15 02:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild knäppt med 10x-zoomen

Norrskenet
2005-11-15 02:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det ser som en arrangerad uppställning men det var det inte. De hade fått syn på någonting och jag hade hamnat på efterkälken. Min 55-åriga kropp är inte lika spänstig ibland som deras unga, även om min rygg kan bära mycket.

Norrskenet
2005-11-15 02:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här var den sista tältplatsen innan hemfärden. Medge att utsikten från tältöppningen kan vara sämre.

Annons:
Norrskenet
2005-11-15 02:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här med lite "jesusljus"

PS Robert du kan väl fixa till himlen lite med dina filter DS

Norrskenet
2005-11-15 02:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vattnet i sjön var väldigt grumligt pga allt material som Rapaälven förde med sig, därav färgen på vattnet

Norrskenet
2005-11-15 02:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

På kvällen efter det att jag tagit den här bilden kom det en kanot åkande på sjön. Tyvärr var det för mörkt för att få bra bild på ekipaget, men vi följde den med kikare. Det var en riktigt stilla kväll, förutom lite mygg som störde.

Norrskenet
2005-11-15 02:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag satt uppe i timmar och eldade och njöt av livet.

Norrskenet
2005-11-15 02:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag hoppas att ni har orkat följa med på den här färden för nu är det morgon och vi går förbi Läntas hus igen för att åka med hans båt över sjön. Den här ängen brukar vara fantastiskt fin innan midsommar när den blommar. Det finns ett gäng från Jokkmokk som varje år åker upp och slår ängen med lie för att bevara blomsterprakten. Det är alltid svårt att förmedla storslagna vyer på en platt bild, men jag hoppas att ni fått en liten bild av Sarek och rapadeltat.

Vid vandringsstaven/Kenneth

AktieTrader
2005-11-15 08:46
#19

Härliga bilder. Att ta bilder i fjällen måste vara tacksamt att ta bilder i, stora vyer härligt ljus.

Staffan
2005-11-15 09:04
#20

Vilken fantastisk bildserie! Det kommer bli svårt att välja ut endast en bland alla de där. #0, #1 och #11 är spontant mina favoriter.

Jaha, nu hamnade även en fjällvandring på todo-listan… Glad

// staffan

Annons:
gurin
2005-11-15 09:19
#21

Fantastiska bilder! Jag antar att ni haft en bra fjälltur.

mvh/gurin

Oskar
2005-11-15 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Oj, vad fina bilder! Och visst är det läckert i Sarek? Gick där själv för några år sedan. Om ni inte tror mig så jämför mina bilder med norrskenets. :)

mvh
Oskar

Oskar
2005-11-15 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ännu mer från ovan.

Oskar

Robert
2005-11-15 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Kenneth, otroligt fina bilder du visar upp. Jag vet att några irriterrar sig på att jag alltid hittar "fel" i bilder. Jag vill inte försvara mig - utan vill poängtera att mina kommentarer hjälper mig att träna mitt öga, och mina kommentarer kanske leder till att du och andra (även jag när jag är ute och fotar nästa gång - med tränat öga) kan kanske förstärka dina bilder framöver.

#0 - Fin bild, vackert fångat spegelbild av solen som är snyggt placerad bakom molnen. Nu finns det inget i förgrunden som låter blicken stanna kvar som en stenarna i mitten av bild. Båten till höger i bild är avklippt - den hade kanske kunnat fungera som ett blickfång. Horisonten är sned.

#1 - Fin bild, jag tror att jag hade kapat bort öarna högst upp i bild och lite i underkant av bild.

#2 - Bra med luften till vänster i bild. Det hade blivit en fullträff om sonen längst till hö bild hade tittat åt samma håll som de övriga.

#3 - Vackert mönster. Du har lyckats bra med att med fokuseringen - allt är skarpt från början till slut.

#4 - Snyggt utnyttjande av sidoljuset och härligt komp av nära och långt borta. Det som ligger till höger om bergskanten skulle ha legat till vänster om mannen i bild - för nu är han rätt så upptryckt mot vänster kant.

#10 - Jag funderar om bilden hade blivit bättre om man hade sett mer av ansiktet, kanske att man såg någon bit av en kåsa eller liknande?

#11 - Fint med en storslagen bakgrund. Kapa inte fötterna, de ska vara med i helkropp! Större bländare tror jag hade blivit intressantare.

#13 Jag skulle ha rätat upp bilden så att molnen hamnar vågrätt.

#17 Några steg bakåt med kameran eller mer vidvinkel och det hade blivit luft mellan ramen av bild till eld och person. Det ser ut som om du har använt dig utav blixt, jag skulle nog pillat med ISO-inställningen, gått in nära mot mannens ansikte och försökt läsa av ljuset på hyn för att få rätt exponering.

#18 Väldigt vacker, jag gillar den här typen av bilder, ser idylliskt ut. Är det en solfångare till vänster om ladan? Jag tror att jag skulle kapat bort 2/3 av ängen i förgrunden. Jag tippar på att du inte har använt dig utav ett polfilter, men med ett sådant skulle dramatiken och färgerna förstärkts.

Sammantaget ser jag att du har tänkt till vid varje bild och inte använt kameran som en AK-4. Härligt jobbat. Jag hoppas att du kan ta till dig utav mina kommentarer, och jag ser fram emot nästa bildserie.

Tack för att du delar med dig av dina bilder!

Robert

PS. Bifogat, enligt önskemål. Jag har använt mig av gammal herdlig mörkrusmteknik fast i digital form, dodge&burn!

Robert
2005-11-15 10:53
#25

Oskar, det ser inte ut som att du har vandrat på fjället, delar av flygplansvingar avslöjar Skrattande.

Fina bilder du har fått och delat med dig!

Robert

Oskar
2005-11-15 11:25
#26

#25 He, vi gick faktiskt en liten bit också. :) Att hyra ett sjöflygplan en timme eller två uppe i fjällen kan jag verkligen rekommendera. Otroligt vacker och häftig upplevelse. Och inte alls så dyrt som man kan tro.

Oskar

Norrskenet
2005-11-15 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#24: Det var trevligt att höra dina kommentarer.

Till mina gamla systemkameror hade jag massvis med filter. Tyvärr så passar de inte till digitalkameran. Då använda jag mig ofta av speciellt polarisationsfilter, när jag tog naturbilder.

Jag märker att det är svårt att få en rak horisontlinje när man knäpper med min kamera. Ibland så rätar jag upp den. När man har en hosisont av fjäll så tycker jag att det inte gör så mycket ifall den är lite sned(~1grad), däremot om det är en havs- eller sjölinje så vill jag ha den absolut rak och det är problem när man tar bilder på segelbåten (den är liksom inte riktigt still). Då blir det att processa den,som jag gjort i bifogad bild 

I nummer 18 är det ett plåttak som ser ut som en solfångare.

I 11:an hade jag inte sett att jag kapade fötterna. Klantigt gjort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: